km/óra
  2024.02.25., vasárnap  •  Mátyás napja
Vasárnaptól megint nagy változás jön a Szombathely-Győr-Budapest InterCity vonatközlekedésben – Frissítve

Vasárnaptól megint nagy változás jön a Szombathely-Győr-Budapest InterCity vonatközlekedésben – Frissítve

Egyrészt december 10-től a teljes Szentgotthárd-Szombathely-Győr-Budapest vonalon a MÁV-START Zrt. közlekedteti a vonatokat, de ami ennél is fontosabb utas szempontból – bár hivatalos MÁV-kommunikációt erről még nem láttunk –, hogy a menetrendből már kiolvasható: visszaáll a vonatközlekedés az eredeti rend szerint a teljes szakaszon, legalábbis az InterCityk esetében biztosan.

Kezdjük az utazókat sokkal jobban érdeklő résszel, úgy fest, egy időre bezár Lázár János mókatára, vasárnaptól sehol egy pótbusz Szombathely-Csorna és Tatabánya-Kelenföld között, a vonatra jegyet váltóknak mindössze egy szál vonatszerelvénnyel kell beérniük, ha a leggyorsabban, Győrön keresztül akarnak eljutni a fővárosba.

A menetrendből az olvasható ki, hogy december 10-től Szombathelyről továbbra is kétóránként, óra 10-kor indulnak Budapest-Keletibe az IC-k, pontosan ekkor:  

  • 07.10
  • 09.10
  • 11.10
  • 13.10
  • 15.10
  • 17.10
  • 19.10

A menetidő 2 óra 34 perc. 

Legkorábban a Szentgotthárdról érkező és 05.52-kor Szombathelyről a Keletibe tovább induló Savaria InterCityvel juthatunk el Budapestre, ez a járat elméletileg a leggyorsabb is, 2 óra 31 perc alatt, 08.23-ra ér a célállomásra.

Az utolsó vonat, amivel Budapestre utazhatunk, pedig nem egy InterCity, hanem egy személyvonat, ami 20.23-kor indul a szombathelyi állomásról és 21.38-ra ér Győrbe. Ha nem késik, elérhetjük 21.56-kor a Bécsből érkező Csárdás Eurocityt, ami menetrend szerint 23.19-kor fut be a Keletibe.  

Ami az ellenkező oldalt illeti, onnan óra 15-kor jönnek visszafelé az ütemezett InterCityk. A legkorábbi a 06.15-ös, a legkésőbbi a 21.15-ös, összesen nyolc IC-t közlekedtet a MÁV-START naponta.

 

„Még egyértelműbb lesz a felelősség kérdése”

És ha már a MÁV-Start, pár napja jött a hír, hogy vasárnaptól a teljes Sopron-Budapest szakaszt a GYSEV Zrt. közlekedteti, Szentgotthárd-Szombathely-Győr-Budapest között pedig a MÁV-START a felelős ugyanezért. 

Érdeklődtünk a GYSEV-nél, hogy mi az oka a változásnak, hiszen hosszú évek gyakorlata volt, hogy Győrig Soprontól és Szombathelytől is GYSEV-es jegyvizsgáló vitte a vonatokat, onnan vette át tőle a MÁV-START-os kollégája.

A választól nem lettünk sokkal okosabbak, mindenesetre az tény, hogy a vasúti közlekedési szolgáltatásokat a Lázár János vezette Építési és Közlekedési minisztérium rendeli meg.

Hosszas szakmai egyeztetést követően született meg a döntés arról, hogy járat alapú közlekedést vezet be a személyszállítást végző vasúttársaságok esetében a megrendelő. Mindkét nyugat-dunántúli nagyvárosból a fővárosba közlekedő InterCityk esetében Soprontól, illetve Szombathelytől (vagy Szentgotthárdról) Győrig rendszerszerűen a GYSEV rendelte a vonatok közlekedéséhez szükséges menetvonalat. Azonban Győr és Budapest között már a MÁV-START által rendelt mentvonal alapján közlekedtek az InterCity vonatok. December 10-től ez a rendszer átalakul: az InterCity-közlekedésben a teljes Sopron-Budapest viszonylatban a GYSEV Zrt. közlekedteti a vonatokat. Ők rendelik meg a menetvonalat, illetve nem lesz váltás a vonat személyzetében sem. A Szentgotthárd-Szombathely-Budapest viszonylatban közlekedő InterCity vonatoknál a MÁV-START Zrt. közlekedteti a járatokat a teljes szakaszon, és szintén a MÁV-START személyzete tartózkodik a vonatok fedélzetén. A menetrendváltással átalakuló rendszer az eddigi gyakorlatot követi, hiszen az InterCityk esetében a (Szentgotthárd) – Szombathely – Budapest viszonylatban jelenleg is a MÁV-START Zrt. eszközei közlekednek. A változtatásokat követően még egyértelműbb lesz a felelősség kérdése is, hiszen a járatokat egy-egy közlekedési társaság közlekedtet teljes hosszában” – írták válaszukban.

 

Nagyobb tulajdonrészt akar a GYSEV-ben a magyar állam

A GYSEV Zrt. egyébként 65,5%-ban Magyarország, 28,2%-ban Ausztria valamint 6,3%-ban a Strabag AG tulajdonában van, ám a magyar állam szeretne nagyobb, sőt akár 100 százalékos tulajdonrészt is a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt-ben, számolt be róla nemrég a hvg.hu.

Lázár János szakminiszter a tulajdonosi szerkezetről a parlament Gazdasági Bizottságának novemberi meghallgatásán úgy beszélt, „az a modell nem működik tovább, hogy mi vagyunk alul balekként.” Kiderült, a magyar állam tulajdonrészének növelése érdekében a Strabagot is megkeresték.

A portálnál hozzátették: a vasútvonal ügye többek között azért is került elő a meghallgatáson, mert Lázár János november közepén mindenféle indoklás nélkül menesztette annak osztrák vezérigazgató-helyettesét, Hanna Dellemannt.

Az osztrák közlekedési tárca válaszképpen jogi lépéseket tett, mivel szerintük az egyoldalú döntés ellentmond a társaság jogi szerződéséinek.

 

Frissítés: a MÁV megerősítette

Szombaton befejeződik a felújítás, vasárnaptól ismét két vágányon járnak a vonatok az 1-es, győri vasúti fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszán, már nem kell átszállni pótlóbuszokra – közölte a MÁV Zrt. az MTI-vel.

Azt írták, hogy a 29 kilométer hosszú, kétvágányú pálya felújítása a vállalt határidőre, szombatra elkészül. Hozzátették, az előkészítés és az átépítés több mint 1100 munkatársuk példaértékű összefogásával, közreműködésével zajlott le.

Kiemelték, a felújításban részt vevők a három hónap során napi 24 órában, két műszakban azon dolgoztak, hogy a felújított pályát az új menetrend vasárnapi hatályba lépéséig ütemterv szerint vissza tudják adni az utasoknak és az árufuvarozó társaságoknak.

Így az ország legforgalmasabb szakaszán vasárnap megindulhat mindkét vágányon a felújítás előtt megszokott menetrend szerinti vasúti közlekedés, ami azt jelenti, hogy már nem kell átszállni pótlóbuszokra – jelezték.

Közölték azt is, hogy 2024 tavaszán az utómunkálatokat is elvégzik a most felújított szakaszon, ami már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és váltószabályozásokat, ágyazatpótlást, sínfeszültség-feloldást, valamint a felsővezeték feszességének beállítását. Ez azonban kényelmetlenséggel már nem jár az utasoknak - tették hozzá.

A bal vágányon várhatóan az év végéig, a jobb vágányon pedig a jövő év elejére válik biztosítottá az eredeti, óránkénti 140 kilométeres sebesség. Addig a személyvonatok 5-6 perccel, a távolsági vonatok 8-10 perccel hosszabb menetidővel közlekednek – áll a közleményben.

 

Szöveg: fp

Fotó: mavcsoport.hu

kapcsolódó cikkek
Szombathely és Csorna között ismét buszra kell szállni az InterCity vonatokról
Szombathely és Csorna között ismét buszra kell szállni az InterCity vonatokról
Május 8-ától három hétig lesz érvénybe a vágányzár.
Kalandokra felkészülni: év végéig felújítanak a Budapest-Tatabánya-Győr vasút fővonalon
Kalandokra felkészülni: év végéig felújítanak a Budapest-Tatabánya-Győr vasút fővonalon
Szeptember 18-án megkezdődik a Biatorbágy és Szárliget közötti, 29 kilométeres vasúti pályaszakasz felújítása. Késések várhatóak, a pontos tájékozódásra egy weboldalt ajánl a MÁV, és azt ígérik, hogy a héten már közzé is teszik a megváltozott menetrendeket, térképeket. 
Így juthat el hétfőtől InterCityvel Budapestre
Így juthat el hétfőtől InterCityvel Budapestre
A MÁV közzétette a Biatorbágy-Szárliget vasúti fővonal felújítása miatt hétfőtől (09.18.) október 26-ig érvényes vágányzári menetrendet. Spoiler: vonat, busz Kelenföldig. Ez a három hónaposra tervezett vágányzár első üteme.
Amit az ideiglenes vasúti menetrendről minden vasi utazónak tudnia kell!
Amit az ideiglenes vasúti menetrendről minden vasi utazónak tudnia kell!
A MÁV után péntektől felújításba kezd a GYSEV is - a cikkben hozzuk a részleteket -, ha októberben InterCityvel utazna a megyeszékhelyről Budapestre, vagy onnan vissza, könnyen idegállapotba kerülhet. A jövő hónap végéig busz-vonat-busz lesz a sorminta a Szombathely-Győr-Budapest vasútvonalon, de Székesfehérvár felé sem jobb a helyzet.
December 10-től a teljes szakaszon a MÁV közlekedteti a Szombathely-Budapest InterCityket
December 10-től a teljes szakaszon a MÁV közlekedteti a Szombathely-Budapest InterCityket
Több jelentős változás is ételbe lép a 2023/24. évi közforgalmú vasúti menetrend bevezetésével. Idén december 10-től a két személyszállítást végző vasúttársaság, a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. is áttér a járat alapú közlekedésre, olvasható a GYSEV közleményében.
kapcsolódó cikkek
Szombathely és Csorna között ismét buszra kell szállni az InterCity vonatokról
Szombathely és Csorna között ismét buszra kell szállni az InterCity vonatokról
Május 8-ától három hétig lesz érvénybe a vágányzár.
Kalandokra felkészülni: év végéig felújítanak a Budapest-Tatabánya-Győr vasút fővonalon
Kalandokra felkészülni: év végéig felújítanak a Budapest-Tatabánya-Győr vasút fővonalon
Szeptember 18-án megkezdődik a Biatorbágy és Szárliget közötti, 29 kilométeres vasúti pályaszakasz felújítása. Késések várhatóak, a pontos tájékozódásra egy weboldalt ajánl a MÁV, és azt ígérik, hogy a héten már közzé is teszik a megváltozott menetrendeket, térképeket. 
Így juthat el hétfőtől InterCityvel Budapestre
Így juthat el hétfőtől InterCityvel Budapestre
A MÁV közzétette a Biatorbágy-Szárliget vasúti fővonal felújítása miatt hétfőtől (09.18.) október 26-ig érvényes vágányzári menetrendet. Spoiler: vonat, busz Kelenföldig. Ez a három hónaposra tervezett vágányzár első üteme.
Amit az ideiglenes vasúti menetrendről minden vasi utazónak tudnia kell!
Amit az ideiglenes vasúti menetrendről minden vasi utazónak tudnia kell!
A MÁV után péntektől felújításba kezd a GYSEV is - a cikkben hozzuk a részleteket -, ha októberben InterCityvel utazna a megyeszékhelyről Budapestre, vagy onnan vissza, könnyen idegállapotba kerülhet. A jövő hónap végéig busz-vonat-busz lesz a sorminta a Szombathely-Győr-Budapest vasútvonalon, de Székesfehérvár felé sem jobb a helyzet.
December 10-től a teljes szakaszon a MÁV közlekedteti a Szombathely-Budapest InterCityket
December 10-től a teljes szakaszon a MÁV közlekedteti a Szombathely-Budapest InterCityket
Több jelentős változás is ételbe lép a 2023/24. évi közforgalmú vasúti menetrend bevezetésével. Idén december 10-től a két személyszállítást végző vasúttársaság, a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. is áttér a járat alapú közlekedésre, olvasható a GYSEV közleményében.
Savaria Fórum 33. évfolyam 7. szám - 2024.02.23.
Savaria Fórum 33. évfolyam 7. szám - 2024.02.23.
tematikus oldalak
legfrissebbek
Ezentúl gyermekfelügyelet is igénylehető az AGORA-nál rendezvények alatt
Az AGORA nemrég egy új kezdeményezést indított útjára, rendezvényei alatt gyermekfelügyeletet biztosítanak, így a kultúrát szerető család minden tagjának örömteli lehet a kikapcsolódás.
Szereti a baracklekvárt? Rossz hírünk van!
Termelői Facebook-csoportokba egyre több kép kerül fel arról, hogy virágzásnak indultak a sárgabarack fák a Dunántúltól az Észak-Alföldig. Ez azonban nagyon rossz hír a gazdáknak és a fogyasztóknak is, a kajszi ugyanis rendkívül fagyérzékeny, azt pedig nehéz elképzelni, hogy májusig ne érkezzen még fagyhullám az országba.
Kitörte a szalagkorlát lábait az ittas sofőr az M86-oson
A férfi egy enyhe jobbos kanyart egyenesített ki az M86-os autóúton Vép térségében, lezúzta a szalagkorlátot, kitörve annak lábait, ő könnyebben sérült meg. A szonda kimutatta, hogy fogyasztott alkoholt, mielőtt autóba ült, tudósított a helyszínről a 112Press.hu.
A kommunizmus áldozataira emlékezett a városvezetés
A Király utca 14. előtt hajtottak főt és koszorúztak, annál az épületnél, a volt ÁVH-székháznál, ahol a kommunista diktatúra idején az Államvédelmi Hatóság kegyetlenül megkínozta a rendszeridegennek bélyegzetteket. 
Romániában szerezne piacot Homlok Zsolt vasútépítő cége
A Homlok Románia Kft. koncorciumi tagként pályázott egy 65 millió eurós (25 milliárd forintos) Temesvár környéki vasúti megrendelésre.