km/óra
  2024.07.12., péntek  •  Izabella, Dalma napja
Vasárnaptól megint nagy változás jön a Szombathely-Győr-Budapest InterCity vonatközlekedésben – Frissítve

Vasárnaptól megint nagy változás jön a Szombathely-Győr-Budapest InterCity vonatközlekedésben – Frissítve

Egyrészt december 10-től a teljes Szentgotthárd-Szombathely-Győr-Budapest vonalon a MÁV-START Zrt. közlekedteti a vonatokat, de ami ennél is fontosabb utas szempontból – bár hivatalos MÁV-kommunikációt erről még nem láttunk –, hogy a menetrendből már kiolvasható: visszaáll a vonatközlekedés az eredeti rend szerint a teljes szakaszon, legalábbis az InterCityk esetében biztosan.

Kezdjük az utazókat sokkal jobban érdeklő résszel, úgy fest, egy időre bezár Lázár János mókatára, vasárnaptól sehol egy pótbusz Szombathely-Csorna és Tatabánya-Kelenföld között, a vonatra jegyet váltóknak mindössze egy szál vonatszerelvénnyel kell beérniük, ha a leggyorsabban, Győrön keresztül akarnak eljutni a fővárosba.

A menetrendből az olvasható ki, hogy december 10-től Szombathelyről továbbra is kétóránként, óra 10-kor indulnak Budapest-Keletibe az IC-k, pontosan ekkor:  

  • 07.10
  • 09.10
  • 11.10
  • 13.10
  • 15.10
  • 17.10
  • 19.10

A menetidő 2 óra 34 perc. 

Legkorábban a Szentgotthárdról érkező és 05.52-kor Szombathelyről a Keletibe tovább induló Savaria InterCityvel juthatunk el Budapestre, ez a járat elméletileg a leggyorsabb is, 2 óra 31 perc alatt, 08.23-ra ér a célállomásra.

Az utolsó vonat, amivel Budapestre utazhatunk, pedig nem egy InterCity, hanem egy személyvonat, ami 20.23-kor indul a szombathelyi állomásról és 21.38-ra ér Győrbe. Ha nem késik, elérhetjük 21.56-kor a Bécsből érkező Csárdás Eurocityt, ami menetrend szerint 23.19-kor fut be a Keletibe.  

Ami az ellenkező oldalt illeti, onnan óra 15-kor jönnek visszafelé az ütemezett InterCityk. A legkorábbi a 06.15-ös, a legkésőbbi a 21.15-ös, összesen nyolc IC-t közlekedtet a MÁV-START naponta.

 

„Még egyértelműbb lesz a felelősség kérdése”

És ha már a MÁV-Start, pár napja jött a hír, hogy vasárnaptól a teljes Sopron-Budapest szakaszt a GYSEV Zrt. közlekedteti, Szentgotthárd-Szombathely-Győr-Budapest között pedig a MÁV-START a felelős ugyanezért. 

Érdeklődtünk a GYSEV-nél, hogy mi az oka a változásnak, hiszen hosszú évek gyakorlata volt, hogy Győrig Soprontól és Szombathelytől is GYSEV-es jegyvizsgáló vitte a vonatokat, onnan vette át tőle a MÁV-START-os kollégája.

A választól nem lettünk sokkal okosabbak, mindenesetre az tény, hogy a vasúti közlekedési szolgáltatásokat a Lázár János vezette Építési és Közlekedési minisztérium rendeli meg.

Hosszas szakmai egyeztetést követően született meg a döntés arról, hogy járat alapú közlekedést vezet be a személyszállítást végző vasúttársaságok esetében a megrendelő. Mindkét nyugat-dunántúli nagyvárosból a fővárosba közlekedő InterCityk esetében Soprontól, illetve Szombathelytől (vagy Szentgotthárdról) Győrig rendszerszerűen a GYSEV rendelte a vonatok közlekedéséhez szükséges menetvonalat. Azonban Győr és Budapest között már a MÁV-START által rendelt mentvonal alapján közlekedtek az InterCity vonatok. December 10-től ez a rendszer átalakul: az InterCity-közlekedésben a teljes Sopron-Budapest viszonylatban a GYSEV Zrt. közlekedteti a vonatokat. Ők rendelik meg a menetvonalat, illetve nem lesz váltás a vonat személyzetében sem. A Szentgotthárd-Szombathely-Budapest viszonylatban közlekedő InterCity vonatoknál a MÁV-START Zrt. közlekedteti a járatokat a teljes szakaszon, és szintén a MÁV-START személyzete tartózkodik a vonatok fedélzetén. A menetrendváltással átalakuló rendszer az eddigi gyakorlatot követi, hiszen az InterCityk esetében a (Szentgotthárd) – Szombathely – Budapest viszonylatban jelenleg is a MÁV-START Zrt. eszközei közlekednek. A változtatásokat követően még egyértelműbb lesz a felelősség kérdése is, hiszen a járatokat egy-egy közlekedési társaság közlekedtet teljes hosszában” – írták válaszukban.

 

Nagyobb tulajdonrészt akar a GYSEV-ben a magyar állam

A GYSEV Zrt. egyébként 65,5%-ban Magyarország, 28,2%-ban Ausztria valamint 6,3%-ban a Strabag AG tulajdonában van, ám a magyar állam szeretne nagyobb, sőt akár 100 százalékos tulajdonrészt is a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt-ben, számolt be róla nemrég a hvg.hu.

Lázár János szakminiszter a tulajdonosi szerkezetről a parlament Gazdasági Bizottságának novemberi meghallgatásán úgy beszélt, „az a modell nem működik tovább, hogy mi vagyunk alul balekként.” Kiderült, a magyar állam tulajdonrészének növelése érdekében a Strabagot is megkeresték.

A portálnál hozzátették: a vasútvonal ügye többek között azért is került elő a meghallgatáson, mert Lázár János november közepén mindenféle indoklás nélkül menesztette annak osztrák vezérigazgató-helyettesét, Hanna Dellemannt.

Az osztrák közlekedési tárca válaszképpen jogi lépéseket tett, mivel szerintük az egyoldalú döntés ellentmond a társaság jogi szerződéséinek.

 

Frissítés: a MÁV megerősítette

Szombaton befejeződik a felújítás, vasárnaptól ismét két vágányon járnak a vonatok az 1-es, győri vasúti fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszán, már nem kell átszállni pótlóbuszokra – közölte a MÁV Zrt. az MTI-vel.

Azt írták, hogy a 29 kilométer hosszú, kétvágányú pálya felújítása a vállalt határidőre, szombatra elkészül. Hozzátették, az előkészítés és az átépítés több mint 1100 munkatársuk példaértékű összefogásával, közreműködésével zajlott le.

Kiemelték, a felújításban részt vevők a három hónap során napi 24 órában, két műszakban azon dolgoztak, hogy a felújított pályát az új menetrend vasárnapi hatályba lépéséig ütemterv szerint vissza tudják adni az utasoknak és az árufuvarozó társaságoknak.

Így az ország legforgalmasabb szakaszán vasárnap megindulhat mindkét vágányon a felújítás előtt megszokott menetrend szerinti vasúti közlekedés, ami azt jelenti, hogy már nem kell átszállni pótlóbuszokra – jelezték.

Közölték azt is, hogy 2024 tavaszán az utómunkálatokat is elvégzik a most felújított szakaszon, ami már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és váltószabályozásokat, ágyazatpótlást, sínfeszültség-feloldást, valamint a felsővezeték feszességének beállítását. Ez azonban kényelmetlenséggel már nem jár az utasoknak - tették hozzá.

A bal vágányon várhatóan az év végéig, a jobb vágányon pedig a jövő év elejére válik biztosítottá az eredeti, óránkénti 140 kilométeres sebesség. Addig a személyvonatok 5-6 perccel, a távolsági vonatok 8-10 perccel hosszabb menetidővel közlekednek – áll a közleményben.

 

Szöveg: fp

Fotó: mavcsoport.hu

kapcsolódó cikkek
Szombathely és Csorna között ismét buszra kell szállni az InterCity vonatokról
Szombathely és Csorna között ismét buszra kell szállni az InterCity vonatokról
Május 8-ától három hétig lesz érvénybe a vágányzár.
Kalandokra felkészülni: év végéig felújítanak a Budapest-Tatabánya-Győr vasút fővonalon
Kalandokra felkészülni: év végéig felújítanak a Budapest-Tatabánya-Győr vasút fővonalon
Szeptember 18-án megkezdődik a Biatorbágy és Szárliget közötti, 29 kilométeres vasúti pályaszakasz felújítása. Késések várhatóak, a pontos tájékozódásra egy weboldalt ajánl a MÁV, és azt ígérik, hogy a héten már közzé is teszik a megváltozott menetrendeket, térképeket. 
Így juthat el hétfőtől InterCityvel Budapestre
Így juthat el hétfőtől InterCityvel Budapestre
A MÁV közzétette a Biatorbágy-Szárliget vasúti fővonal felújítása miatt hétfőtől (09.18.) október 26-ig érvényes vágányzári menetrendet. Spoiler: vonat, busz Kelenföldig. Ez a három hónaposra tervezett vágányzár első üteme.
Amit az ideiglenes vasúti menetrendről minden vasi utazónak tudnia kell!
Amit az ideiglenes vasúti menetrendről minden vasi utazónak tudnia kell!
A MÁV után péntektől felújításba kezd a GYSEV is - a cikkben hozzuk a részleteket -, ha októberben InterCityvel utazna a megyeszékhelyről Budapestre, vagy onnan vissza, könnyen idegállapotba kerülhet. A jövő hónap végéig busz-vonat-busz lesz a sorminta a Szombathely-Győr-Budapest vasútvonalon, de Székesfehérvár felé sem jobb a helyzet.
December 10-től a teljes szakaszon a MÁV közlekedteti a Szombathely-Budapest InterCityket
December 10-től a teljes szakaszon a MÁV közlekedteti a Szombathely-Budapest InterCityket
Több jelentős változás is ételbe lép a 2023/24. évi közforgalmú vasúti menetrend bevezetésével. Idén december 10-től a két személyszállítást végző vasúttársaság, a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. is áttér a járat alapú közlekedésre, olvasható a GYSEV közleményében.
kapcsolódó cikkek
Szombathely és Csorna között ismét buszra kell szállni az InterCity vonatokról
Szombathely és Csorna között ismét buszra kell szállni az InterCity vonatokról
Május 8-ától három hétig lesz érvénybe a vágányzár.
Kalandokra felkészülni: év végéig felújítanak a Budapest-Tatabánya-Győr vasút fővonalon
Kalandokra felkészülni: év végéig felújítanak a Budapest-Tatabánya-Győr vasút fővonalon
Szeptember 18-án megkezdődik a Biatorbágy és Szárliget közötti, 29 kilométeres vasúti pályaszakasz felújítása. Késések várhatóak, a pontos tájékozódásra egy weboldalt ajánl a MÁV, és azt ígérik, hogy a héten már közzé is teszik a megváltozott menetrendeket, térképeket. 
Így juthat el hétfőtől InterCityvel Budapestre
Így juthat el hétfőtől InterCityvel Budapestre
A MÁV közzétette a Biatorbágy-Szárliget vasúti fővonal felújítása miatt hétfőtől (09.18.) október 26-ig érvényes vágányzári menetrendet. Spoiler: vonat, busz Kelenföldig. Ez a három hónaposra tervezett vágányzár első üteme.
Amit az ideiglenes vasúti menetrendről minden vasi utazónak tudnia kell!
Amit az ideiglenes vasúti menetrendről minden vasi utazónak tudnia kell!
A MÁV után péntektől felújításba kezd a GYSEV is - a cikkben hozzuk a részleteket -, ha októberben InterCityvel utazna a megyeszékhelyről Budapestre, vagy onnan vissza, könnyen idegállapotba kerülhet. A jövő hónap végéig busz-vonat-busz lesz a sorminta a Szombathely-Győr-Budapest vasútvonalon, de Székesfehérvár felé sem jobb a helyzet.
December 10-től a teljes szakaszon a MÁV közlekedteti a Szombathely-Budapest InterCityket
December 10-től a teljes szakaszon a MÁV közlekedteti a Szombathely-Budapest InterCityket
Több jelentős változás is ételbe lép a 2023/24. évi közforgalmú vasúti menetrend bevezetésével. Idén december 10-től a két személyszállítást végző vasúttársaság, a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. is áttér a járat alapú közlekedésre, olvasható a GYSEV közleményében.
Savaria Fórum 33. évfolyam 26. szám - 2024.07.05.
Savaria Fórum 33. évfolyam 26. szám - 2024.07.05.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Augusztusban folytatódik a lomtalanítás Szombathelyen
A SZOVA Nonprofit Zrt. idén is meghirdette a lomtalanítást, amely a lakosságra és lakóingatlanokra vonatkozik, így a garázstulajdonosok, illetve intézmények, vállalkozások, kereskedelmi egységek nem vehetik igénybe a szolgáltatást.
Augusztusi időutazásra hív a XXIII. Savaria Történelmi Karnevál
Augusztus 22. és 25. között ismét megelevenedik Szombathely ókori története: a nyolc kiemelt és 20 kísérőhelyszín 388 programmal várja Savaria lakóit és a vendégeket, hogy időutazással ünnepeljük a város 2000 éves múltját, jelenét és jövőjét. A XXIII. Savaria Történelmi Karneválról kedden tartottak sajtótájékoztatót a Történelmi Témaparkban.
Edzésbe állt a Haladás VSE
Hétfőn délután 21 mezőnyjátékosnak, valamint két kapusnak tartotta meg az első edzést a Szenczi Imre vezette szakmai stáb, írja az egyesület honlapja.
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Jövő hétvégén ismét Szombathely utcáira viszik a művészetet
Tovább dübörög az Érezd Szombathelyt! programsorozat: július 13-án jön az Utcaművészeti nap, melynek keretében zenészek, képzőművészek, táncosok, kézművesek lepik el Szombathely belvárosát. De ezen kívül is sok izgalmas program vár ránk még júliusban, ennek részleteiről tartottak sajtótájékoztatót pénteken délelőtt a szervezők.