km/óra
  2024.11.09., szombat  •  Tivadar napja
Ingatlaneladás: csomagban viszik

Ingatlaneladás: csomagban viszik

A szeptemberi közgyűlés egyik legfajsúlyosabb döntése volt a többek között egykori irodaházat, gyárépületet és a volt városi strand területének egy szeletét is magába foglaló ingatlancsomag értékesítése. Egy talpon maradt érdeklődő licitálhat, a városkasszába több mint 800 millió folyik majd be.

 

Még a júniusi közgyűlésen született döntés arról, hogy az önkormányzat egy csomagban értékesít különböző, városi ingatlanokat. Köztük a Szily János utca 42. alatti egykori irodaházat (hosszú évek óta árulja a város, állapota romlik, értéke csökken), a volt városi strand területéből egy 4500 négyzetméteres területet, a régi Epcos-telephely 7500 négyzetméteres darabját két épülettel, (310 milliós értékben), több herényi ingatlant (főleg közmű nélküliek, de jelentős fejlesztéseket követően beépíthetőek), két Szova-ingatlant (az egyik 5 ezer négyzetméteres, a másik több darabban 25 ezer négyzetméter).

 

Egy pályázó licitálhat

 

A helyi Fidesz ingatlanmutyit kiáltva már ekkor bírálta a tervet. Szerintük ilyen nagy csomagban sokkal nehezebb vevőt találni, és a meghatározott 816,4 milliós irányár is túl alacsony. A kisebb vállalkozások, akiket érdekelne egy-egy eleme a pakettnek, elesnek a lehetőségtől, hogy ajánlatot tehessenek, és szerintük alapvetően nagyobb – nem szombathelyi – ingatlanfejlesztők élnek majd a lehetőséggel.  

 

Mégis miért csomagban kínálta ezeket az önkormányzat? „Mert a kritikákkal szemben az ajánlatban több olyan ingatlan is volt, amelyeket máskülönben nem tudtunk volna sem eladni, sem rentábilisan hasznosítani. A vevők kicsemegézték volna a nekik megfelelő ingatlanokat, a többi pedig a város terhe és költsége maradt volna. A Szily János utcai épületet például ezer éve áruljuk, a csomagban egyébként ugyanannyiért került meghirdetésre, mint a fideszes városvezetés ideje alatt 2018-tól, miközben közel 20 millió forintjába került az elmúlt években az önkormányzatnak az állagmegóvása. De több másik tétel kapcsán is voltak eredménytelen kísérletek a hasznosításra, mint például a TOP-projekttel nem érintett volt Epcos-ingatlanok esetében, amelyek fenntartása és karbantartása 2015 óta mintegy 90 millió forintjába került a szombathelyi embereknek” – válaszolta lapunknak dr. Horváth Attila alpolgármester, majd az irányárral kapcsolatban hozzátette, hogy azt piaci alapon, a korábbi fideszes városvezetés által elfogadott vagyonrendelet alapján, a rendelet előírásait túlteljesítve, a megelőző gyakorlattal szemben nem egy, hanem két értékbecslő szakvéleményére alapozva határozták meg.

 

Dr. Horváth Attila Fotó: Nagy Jácint / Savaria Fórum

 

Az alpolgármester hozzátette, biztosak voltak benne, hogy lesznek érdeklődők, végül a csomagért két ingatlanfejlesztéssel foglalkozó szombathelyi cég tett ajánlatot: a Vasi Inter-Opus Kft., illetve a Vas Megyei Ingatlanfejlesztő Zrt. Pályázataikat egy 3 főből álló szakmai bizottság véleményezte a pályázati felhívásban meghatározott objektív szempontrendszer alapján. A bizottságot a városi főépítész vezette, egy másik építész és egy építőmérnök társaságában. Véleményük szerint az első cég pályázati anyaga formai és tartalmi szempontból is hiányos volt, ezért az a felhívás alapján érvénytelennek minősült, és azt javasolták, a közgyűlés járuljon hozzá, hogy a hibátlan pályázatot benyújtó Vas Megyei Ingatlanfejlesztő Zrt.-vel induljon el a liciteljárás. (A vállalkozás a kiindulási árként meghatározott nettó 816,4 milliós árat kínálta a csomagért, így várhatóan ez lesz a végösszeg is.) A hoppon maradt, hiányos pályázatot beadó cég kikelt a döntés ellen, azonban tényszerű okok miatt érdemben nyilvánvalóan nem tudta cáfolni a szakmai bizottság megállapításait.

 

A szeptemberi közgyűlésen a városvezető frakció megszavazta a napirendi pontot, következhet az adásvételi szerződés előkészítése. „A kizárt pályázó kapcsán abban sem lehettünk biztosak, hogy a fejlesztések révén éppenséggel nem külföldi munkavállalók részére szeretnének munkásszállást létesíteni, mivel a pályázó gazdasági társaság egyik tagja több ilyet épített már és működtet jelenleg is Szombathelyen, amiből már vannak lakossági problémáink. Nem akarunk Sárvár sorsára jutni, ahol az ukrán vendégmunkások jelenléte komoly feszültségforrássá vált, ez is ígéretünk volt, hogy lehetőségeink szerint meggátoljuk a munkásszállások létesítését” – mondta el Horváth Attila alpolgármester.

 

Szakítanak a korábbi gyakorlattal

 

A szakmai bizottság nem látta egyértelműnek, hogy a pályázatból kizárt cég mit kezdene a megvásárolt ingatlanokkal, amik közül több terület is alkalmas lakóparkok kivitelezésére. „A város szakít azzal a korábbi gyakorlatával, hogy elad egy ingatlant, és ott összevissza történnek dolgok. Látható, hogy a Szombathelyen zajló elképesztő méretű beépítések mennyire megnehezítik a közelben lakók életét, főleg, hogy a kormány kivette az egyetlen befolyásolási eszközünk, a rendezési terv legfontosabb elemét” – magyarázta az alpolgármester, utalva az új városvezetés azon döntésére, hogy az addigi másfélről kettőre emelték a minden új lakás után kötelezően építendő parkolók számát, majd a kormány az eredeti másfélnél is kevesebbre, egy helyre módosította azt országosan utólag.

 

„Az ingatlancsomagról szóló döntésnél az volt a minimum és a kötelező kritérium, hogy lássuk, mit és mennyi időn belül akarnak építeni a lakóparknak alkalmas területekre. Sőt, előírtuk egy ingatlan esetében, hogy 12 hónapon belül meg kell kezdeni a kivitelezési munkákat, kettő másik esetében pedig 24 hónapon belül, hogy a városképet jelentősen befolyásoló ingatlanelemek minél előbb megfelelően hasznosulhassanak. De továbbmegyek. Németh Ákos tanácsnok kezdeményezésre városunk jegyzője előírta, hogy minden beruházás esetében favédelmi tervet is kell kérnie az érintett osztályoknak a kivitelezőktől, mert a jelenlegi munkánkkal utódaink jövőjét alakítjuk. Az ingatlancsomag pályázati eljárása során is előírtuk a pályázóknak a favédelmi terv készítését, hiszen a tervezők nyilván a védendő és megtartandó fák ismeretében tudják elkészíteni az építészeti terveiket. Na ezt az egyik pályázó komolyan vette, készíttetett favédelmi terveket, majd azok alapján terveztette meg az épületeket, meghagyva a védendő fákat. A kizárt pályázó pedig nulla ilyen tervet készíttetett, nyilván a fákat is ennek megfelelően védte meg, azaz sehogy.” – fűzte hozzá a költségvetésért felelős alpolgármester, akit megkérdeztünk, hol lesz a helye az adásvétel révén befolyó több mint 800 milliónak. „A költségvetésben keletkezett lyukak betöltésénél és a SZOVA likviditásának biztosításánál” – kaptuk a választ dr. Horváth Attilától. 

 

Ezek után az alpolgármester megosztotta velünk, hogy mennyi váratlan és kiszámíthatatlan pénzügyi akadályba ütköznek: „Kezdem úgy érezni magam, mint egy nagyon-nagyon rossz videójáték főhőse, aki abban a pillanatban, amint legyőzi az aktuális gonoszt, szembekerül egy újabb szörnnyel.” Példaként a közgyűlés hetét és az ülésre előkészített költségvetési anyagban szereplő több mint 100 milliós pénzügyi tartalék villámgyors eltűnését hozta fel a városvezető, amiből a csütörtöki ülésre 140 milliós mínusz lett, olyan váratlan kiadások miatt, mint a Belügyminisztériumtól az előző fideszes városvezetés hanyagsága miatt néhány hete kézhez kapott 120 milliós visszafizetési kötelezettség, az Iseum tönkrement fűtésének cseréje vagy a vásárcsarnok szellőztetési problémájának megoldása. „Szerdán készítjük az interjút. Még várom, hogy milyen problémákat kell megoldanunk a héten” – tette hozzá Szombathely alpolgármestere. 

 

Fotó: Nagy Jácint / Savaria Fórum

címkék
Savaria Fórum 33. évfolyam 39. szám - 2024.11.08.
Savaria Fórum 33. évfolyam 39. szám - 2024.11.08.
tematikus oldalak