Bárki elmondhatja a véleményét Szombathely közlekedéséről
Hello, Szombathely! és Megérkeztünk! - ezek a feliratok álltak az utastájékoztató rendszer tábláin, amikor a Rákóczi utcában felsorakoztak az új buszok. Tavaly novemberben állt munkába az önkormányzat által lízing-konstrukcióban beszerzett 7 alacsonypadlós, környezetkímélő autóbusz.
Idén áprilisban pedig megkezdődött két buszöböl felújítása a Thököly utcában. A város 9 millió forintot fordít a legforgalmasabb buszmegállók korszerűsítésére. A Történelmi Témapark előtti már el is készült. Nem véletlen, hogy éppen itt tartottak sajtótájékoztatót a Fenntartható városi mobilitási terv készítésével kapcsolatban.
Németh Ákos tanácsnok elmondta, a Fenntartható városi mobilitási terv abba a szakaszába jutott, hogy most szeretnék a szombathelyiek véleményét megtudni arról, mit gondolnak a jelenlegi közlekedési rendszerről, illetve a hosszabb távú fejlesztéseknél milyen irányokat gondolnak ők jónak.
Merre tovább, Szombathely? A Fenntartható városi mobilitási terv erre is megadja a választ az itt élők igényeinek, elképzeléseinek és problémáinak feltérképezése után. A koronavírus-járvány a közlekedést is átalakította, hiszen, amíg zárva voltak az oktatási intézmények és sokan dolgoztak otthonról, jóval kisebb volt a forgalom. A járványügyi adatok javulásával hamarosan visszaáll a korábbi üzem. A kérdőív kitöltőitől azt kérik, ne a rendkívüli helyzet alapján mondjanak véleményt. Általános tapasztalat, hogy az évek során megsokszorozódott a gépjárművek száma.
Németh Ákos hozzátette, ez egy olyan hatalmas változás egy város életében és a körzetek életében, amit nagyon nehéz lekövetni, úgyhogy igyekeznek azon a téren is egy picit előrelépni. De a fenntartható városi mobilitási terv pontosan arról szól, hogy ne kizárólag az autósoknak az igényeit szolgálják ki, hanem próbáljanak egy olyan integrált közlekedési rendszert létrehozni, amiben mindenki a saját igényeinek megfelelően a lehető legkörnyezettudatosabban és fenntartható módon tud közlekedni.
A kérdőív a város Zöldhullám elnevezésű oldalának projektek menüpontjában érhető el, kitöltése mindössze negyedórát igényel. A beküldők között egy kerékpárt és egy rollert is kisorsolnak. Az Európai Unió által szorgalmazott SUMP-tervnek, azaz a Fenntartható városi mobilitási tervnek azonban a legnagyobb előnye az, hogy erősíti a környezettudatos szemléletet, elősegíti a minőségi közösségi közlekedés fejlesztését, a gyalogos és kerékpáros lehetőségek bővítését és az elektromos megoldások terjesztését. A dokumentum számos uniós pályázat alapja is.
Fotó: archív/Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.