A gyermekétkeztetés is többe kerül idén Szombathelyen
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzatának étkeztetési kötelezettségébe tartozó óvodák, általános és középiskolák, kollégiumok étkeztetési feladatait 2027. július 31-ig az ELAMEN Zrt. látja el. A gyermekétkeztetés intézményi térítési díjának alapjául szolgáló nyersanyagköltség egy ellátottra jutó napi összegét az önkormányzat jogosult megállapítani. A nyersanyagnorma mértékét évente felülvizsgálja Szombathely Megyei Jogú Város Közgyűlése, olvasható az előterjesztésben.
A közgyűlés - a 2022. évet terhelő inflációs hatás és a megemelkedett energiaárak okozta válság hatására - az elmúlt évben két alkalommal döntött a nyersanyagnorma emeléséről: március 1-től 6, majd szeptember 1-től újabb 6 százalék mértékben. Ezért a 2022. évi eredeti költségvetési előirányzathoz nagyságrendileg további 294,8 milliós forrást biztosított a közgyűlés, továbbá egyszeri rendkívüli rezsitámogatásként - az energiaárak drasztikus növekedésére tekintettel - 17,2 milliót szavazott meg a vállalkozó részére.
Mint írják, a zrt. 2023 februárjában nyersanyagnorma emelési és rendkívüli rezsikompenzációs kérelemmel fordult az önkormányzathoz annak érdekében, hogy a szolgáltatás megfelelő színvonalát továbbra is fenn tudja tartani. Tekintettel az élelmiszerárak nagymértékű emelkedésére a nyersanyagnormát 2023. január 1. napjától 26 százalékkal javasolja megemelni. A vállalkozó által javasolt nyersanyagnorma-emelés közel 250 millió forint többletkiadást jelent 2023. évre az önkormányzatnak, a térítési díjból befolyó nagyságrendileg 80 milliós bevétel mellett.
A vállalkozó által javasolt 26 százalékos emeléssel a nyersanyagköltség értékek az alábbiak szerint alakulnának: az óvodákban a napi nyersanyag norma az eddig 520 helyett 655 forint lenne. Az általános iskolákban 682 forint/napi díjról 859 forintra emelkedne. A középiskolákban és kollégiumokban 1027 helyett 1294 forint/nap lenne a szolgáltatás díja. A diétás menünél ez az összeg az óvodákban 616 helyett 776, az általános iskolákban 823 helyett 1037, a középiskolákban 1101 helyett 1387 forint lenne.
A vállalkozó jelezte, hogy a korábban kapott 17,2 millió forintos egyszeri rendkívüli rezsitámogatás nem fedezte a felmerült többlet energiaköltségeket, melynek teljes összege a 2022. év utolsó negyedévre nettó 45,6 millió forint, így a fedezet nélküli különbözet nettó 28,4 millió forint.
Ha rábólintanak a képviselők, akkor a Közgyűlés az ELAMEN Zrt. részére a 2023. évi költségvetés terhére rendkívüli rezsitámogatásként – a nagymértékű inflációs hatás és a rendkívüli energiahelyzet kompenzálására – legfeljebb 162,2 millió forint keretösszeg erejéig forrást biztosít, számlaszintű, negyedéves elszámolás alapján, melynek első negyedéves finanszírozásából a fennálló 6.667.500 forintos bérleti díj tartozását levonják, áll az előterjesztésben.
A fentiek alapján az önkormányzat 2022. évi eredeti előirányzathoz képest a 2022. évi döntések alapján 294,8 millió forintot, a 2023. évre benyújtott kérelem alapján 446,2 millió forintot, összesen 741 millió biztosít a 2023. évi költségvetésben a nyersanyagnorma és rezsikompenzáció ellentételezéseként.
Nemcsak az óvodákban, hanem a bölcsődékben is emelkednének a díjak: az Egyesített Bölcsődei Intézmény vezetője a nyersanyagárak jelentős emelésére tekintettel az élelmezési nyersanyagköltség 2023. január 1. napjától történő 30 százalékos emelését kezdeményezte. A javasolt emeléssel a nyersanyagköltség értékek az alábbiak szerint alakulnának: a gondozott gyermek négyszeri étkezése 448-ről 582 forintra, a mini bölcsődében 448-ról 582 forintra, az alkalmazotti ebéd 355-ről 462 forintra, a szünidői gyermekétkeztetés során az ebéd 239-ről 310 forintra emelkedne. A nyersanyagnorma emelésének 2023. évi költségvetési vonzata a Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény esetében nagyságrendileg 15 millió forint, amelyet az intézmény költségvetésébe beterveztek.
Az erről szóló előterjesztés itt érhető el.
Illusztráció: pixabay.com
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.