km/óra
  2024.06.16., vasárnap  •  Jusztin napja
Nyereményjáték: Nyerj egy cabriót!
Új menetrend és buszok: Volán helyett Blaguss

Új menetrend és buszok: Volán helyett Blaguss

Januártól új szolgáltatóval utazhatnak a szombathelyiek. A Blaguss–Agora Hungary Kft. kirendeltségvezetőjével, Tóth Gergellyel és szolgáltatástervezési koordinátorával, Óhidi-Légmán Erikkel beszélgettünk.

 

– Miként lehet vonzóbbá tenni a tömegközlekedést Szombathelyen?

 

– Mindenekelőtt ütemes, kiszámítható, jól megjegyezhető, és a csatlakozásokhoz, de legfőképpen az utasok igényeihez igazodó menetrend kialakításával. Ennek megfelelően készült el az új buszközlekedési koncepció.

 

– Mielőtt még a részleteket ismertetnék, essen szó a szükséges infrastruktúráról is.

 

– 33 vadonatúj busz szállítja majd a szombathelyi utasokat. Ezek gyártása már folyamatban van. November közepén érkezik meg az első, december pedig várhatóan az összes többi is. 25 szóló-, 5 csuklós és 3 midibusz teljesít szolgálatot a megyeszékhelyen. Ezek mind Euro6-os besorolású, tehát környezetkímélő, valamint alacsonypadlós buszok, tehát a kényelem mellett a levegőtisztaság is fontos szempont. A Muskátli utcában megvásároltunk egy 9000 m2-es telephelyet, itt kap helyet a műszaki bázisunk és egy új autóbuszmosó is. A jegy- és bérletértékesítésre lesznek pénztáraink és bizományosaink, de, mert egyre elterjedtebb a készpénzmentes vásárlás, ezért az Órásháznál, a Városházánál és Éhen Gyula téren jegykiadó automatákat telepítünk, és minden egyes autóbuszon lesz jegykiadó gép, amelynél megváltható lesz a menetjegy és a bérlet bankkártyás vagy mobilapplikációs fizetéssel.

 

Ez a készülék egyben jegyellenőrző, -érvényesítő funkciót is ellát, de természetesen már nem lyukasztással, hanem QR-kóddal. Így tehermentesíthetjük autóbuszvezetőinket, nekik nem kell értékesítéssel, pénzváltással bajlódniuk, kizárólag a fő feladatukra, a balesetmentes közlekedésre koncentrálhatnak. A jövőben pedig új termékek bevezetését is tervezzük, mint például az időalapú menetjegy, ami bizonyos időtartamra szól, nem pedig adott vonalra. De ez még a jövő. Az árak viszont nem változnak. Ha jól tudom, Szombathelyen 2013-tól nem emelkedtek a buszjegyárak. Ezt mi sem tervezzük.

 

– Szombathelyen köztudottan kevés a szabad munkaerő. Hogy állnak a toborzással?

 

– 150 interjút bonyolítottunk le, és nincs még vége. Ezt folytatjuk továbbra is. A felvett autóbuszvezetők 90 %-a szombathelyi vagy környéki. Ez nagyon jó arány. Örülünk annak, hogy a helyi szakembereket tovább tudjuk foglalkoztatni. A jelenlegi szolgáltatótól nagyon sokan jönnek át hozzánk, de vannak olyan jelöltek, akik teherfogalomban dolgoztak, vagy régebben a tömegközlekedésben, de valamerre elmentek az utóbbi időben, és most úgy gondolják, hogy visszatérnek. Előttünk vannak az oktatások, hogy a szükséges tűzvédelmi, munkavédelmi, útvonal-ismereti, járműoktatásokat elvégezzük. Ezek decemberben lezajlanak. Január 1-jén már kész rendszer tud elindulni.

 

– Milyen változások várhatók a menetrendben?

 

– Nagyon sok javaslatot kaptunk a hozzánk jelentkező tapasztalt autóbuszvezetőktől, de a város, mint megrendelő is számos javító változást kért. Mi magunk pedig kipróbáltuk a jelenlegi rendszert: kereszteződésekben, csomópontokban és a járatokra felszállva is elemeztük a tapasztaltakat. Mindezeket összevetve készült el az igényekhez jobban igazodó, az energiaforrásokat hatékonyabban felhasználó, az egymáshoz csatlakozó gerincvonalakra épülő, gazdaságosabb és minden szempontból utasbarát koncepciónk. Cél, hogy csúcsidőben se késsen, azon kívül meg ne cammogjon, azaz ne tartsa fel a város forgalmát az autóbusz.

 

– Ennek megfelelően változik a menetrend.

 

– Szombathely legforgalmasabb vonala a 30Y. Régi igény az útvonal-hosszabbítás a Minerva lakópark és Olad falu felé, ezt most meg tudjuk valósítani. Hétvégén pedig jelentős menetrendi bővítésre számíthatnak az utasok, a mainál sokkal gyakoribb követési időt biztosítunk. Csúcsidőben 15 percenként, azon kívül pedig félóránként közlekednek az autóbuszok, és ezt a 30 percet tartjuk hétvégén is. A Minerván gond az is, hogy nehezen tudnak kikanyarodni a buszok a 87-es főútra. Megfordítjuk az útirányt, ezzel sok időt nyerünk, és a balesetveszély is jelentősen csökken.

 

A másik fontos változás a 2016-ban megszüntetett 1-es vonalnak az újragondolt visszahozatala. Szerettük volna a régi és a mai struktúra előnyeit összegyúrni. Az 1-es Bogát szociális otthonig közlekedett, nem járta körbe a Gyöngyöshermán–Bogát városrészeket, míg a 12/21, a 12/21B a mai struktúrában váltott irányban közlekedik a településrészen. A Herény–vasútállomás–Bogát vonalon a 2016 óta egymástól elvágva közlekedő járatokat összekötjük, megtartva a jelenlegi előnyöket, csatlakozva a 30Y járatokhoz. A harmadi fontos változás a körjáratokat érinti. Most hétköznap 17 órától 40 percenként, tehát a napközbeninél ritkábban közlekednek a körjáratok. Mi ezt hétköznap egész napra 30 perces követésre alakítottuk át. Januártól működik a valós idejű utastájékoztatás, az utazástervezővel lehetővé válik a leggyorsabb és legkényelmesebb útvonal kiválasztása. 

címkék
Nyereményjáték: nyerj egy kabriót!
Katasztrófavédelem álláshirdetés 2024
Savaria Fórum 33. évfolyam 23. szám - 2024.06.14.
Savaria Fórum 33. évfolyam 23. szám - 2024.06.14.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Rengeteg utat lezártak az áradás miatt a megyében
Az árvíz miatt egyre tovább bővül a lezárt utak listája a megyében.
Minden idők legmagasbb vízszintjét várják a Rábán, óriási a készültség (képgaléria)
Továbbra is nagy a készültség Körmenden, rekord vízállással tetőzhet a Rába. A hidat lezárták, több folyómenti kiskert és a szabadidőközpont is víz alá került. Az eddigi 520 centiméter legmagasabb vízállásnál 20 centivel magasabb vízszintre számítanak.
A Pinka meghaladta a valaha mért legmagasabb vízszintet, a Rába tetőzött már
A vártnál alacsonyabb szinten tetőzött a Rába: az előre jelzett 530 helyett hétfőn este 9 órakor 477 centiméteres csúcsot mértek Körmendnél. A belvárosi hidat tegnap lezárták, ma reggel pedig újra megnyitották. A Pinka meghaladta a valaha mért legmagasabb vízszintet, felső folyásán elkezdődött az apadás, az alsó szakaszon még árad. A védekezési munkák zajlanak, nagy az összefogás a falvakban. Továbbra is több út járhatatlan a vármegyében.
A Rába és a Pinka áradása miatt ezek az utak továbbra sem járhatóak Vas vármegyében
A Rába és a Pinka kiöntése miatt összesen nyolc, belvíz okán pedig egy alacsonyabb rendű összekötő út járhatatlan az Útinform kedd kora reggeli tájékoztatása szerint. Mutatjuk, melyek ezek.
Választási eredmények 2024: árad a Rába, kiderül, ki vezetheti Szombathelyt
Miközben rekordközeli áradat érkezik a Rábán, harmadfokú készültség van a Pinkán, eldől, hogyan szerepeltek a pártok, polgármester- és képviselőjelöltek a városban, a vármegyében és az országban. Árad-e a Tisza is, meglesz a Fidesz-KDNP 50 százaléka, ki esik az ötszázalékos küszöb alá a kis pártok közül? Élő hírfolyamunk a 2024-es önkormányzati és EP-választási eredményekről.