km/óra
  2021.06.25., péntek  •  Vilmos napja
E-sport I.: A leggyorsabban fejlődő sport

E-sport I.: A leggyorsabban fejlődő sport

Az e-sport növekedése gyorsabb ütemet diktál, mint bármely más hagyományos sportág. Ennek ellenére még mindig kiélezett vita folyik róla, hogy a klasszikusok közé lehet-e sorolni a virtuális versenyeket. Sorozatunkban utánajárunk, hogy mi is az az e-sport?

 

„Néhány kocka egész nap a gép előtt ül és sztárnak képzeli magát” – gondolják sokan erről a jelenségről, miközben a valóság ennél sokkal izgalmasabb. Rengeteg elérhető játék és játékmód, hihetetlenül nagy rajongói érdeklődés, illetve kőkemény felkészülés és kitartás az, ami az e-sportot jelenti.

A következő hetekben bemutatjuk, hogy hol tart jelenleg az e-sport a nagyvilágban és Magyarországon, illetve milyen lehetőségek állnak előtte. A szombathelyi szálra, és az eSport Szombathely Sportegyesületre külön kitérünk majd.  


Kezdjük az elején. Hogyan fejlődött a kezdetektől a számítógépes versengés, ami az informatikával karöltve nőtt fel? Mielőtt visszarepülnénk az időben, itt van egy kis ízelítő, milyen hangulat uralkodik egy  CS:GO világbajnokságon. Nagyon sok „klasszikus” sportág megirigyelné ezt a felhajtást.

 

 

Egy magazinnal kezdődött minden


Az első videójátékok – vagy még inkább a játékok őseinek – megjelenése nagyon gyorsan magával hozta azt, hogy az emberek egymás ellen is versenyezni akartak. Az első virtuális bajnokságra 1972-ben került sor, amikor a kaliforniai Stanford Egyetem diákjai küzdöttek meg egymással a Spacewar! űrharc szimulátorban a fődíjért, ami nem volt más, mint egy éves Rolling Stone magazin előfizetés. 


Néhány évvel később már tízezrek jelentkeztek a Space Invaders bajnokságra, ami elődjéhez hasonlóan ugyanúgy a csillagok közé repítette a virtuális asztronautákat. Ekkor 1980-ban jártunk, a videójátékok történelmének aranykorában: megjelent az Atari 2600 konzol, ami hihetetlen fordulópontot jelentett. A PS-ek és Xbox-ok őse lehetővé tette, hogy mindenki a saját otthonában, a saját televízióján is tudjon játszani az addig egyeduralkodó játéktermek mellett – ez akkoriban nagyon nagy szó volt!

 


Igazán gyors fejlődésről a kilencvenes évektől beszélhetünk. A Doom és a Quake PC-játékokkal egyre profibb offline versenyeket szerveztek. Azonban a nagy áttörés és az e-sport tényleges megjelenése az internet elterjedésével kezdődött. A korszakot a Counter – Strike multiplayer (többszereplős) csapatjáték dominálta, amiben választani lehetett, hogy a jófiúk (terror-elhárítók), vagy a rosszfiúk (terroristák) bőrébe bújva harcolunk egymással.


A technikai lehetőségek azonban nem azonos ütemben fejlődtek, mesélte el Szalai Ádám, az NGES – Nemzeti Gaming és E-sport Sportszövetség elnöke. „A nyugati és ázsiai országokban a „telefonos internet” és a következő generációs, ADSL hálózat is sokkal előbb jelen volt, mint Magyarországon, így előbb tudtak gyakorolni már.” 


Az első nemzetközi virtuális csatákról elmondta: „Úgy éreztük magunkat, mint azok, akik alig láttak focimeccset, de egyből beküldik őket a nagypályára játszani. Hiába akartunk mi Counter-Strikeozni, ha ők 10-ből 10-szer legyőztek minket. Szépen lassan jött el az az idő, amikor már együtt tudtunk fejlődni és hasonló technikai háttér állt nekünk is rendelkezésre.”


Érdekes visszatekinteni rá, hogy az e-sport ebben az időben egészen más keretek között fejlődött a két zászlóshajó régióban, Amerikában és Koreában. Nyugaton nagyon erős közösségfejlesztés indult el. A legjobb játékosok csapatokba szerveződtek, amik az üzleti és működési koncepciójukat a profi sportokról mintázták le.


Mellette Koreában az állam és a helyi média is felkarolta a virtuális játékokat. A korai tv közvetíteni kezdte az e-sport versenyeket, ami magával hozta, hogy még szórakoztatóbbá és látványosabbá tegyék a műsorokat, a játékosok mellett a nézők számára is. Ennek köszönhető, hogy az RTS (valós idejű stratégiai) játékok, a Warcraft és a Starcraft körül hihetetlen kultusz alakult ki.

 


Bíró Balázs, a HUNESZ – Magyar E-sport Szövetség elnöke szerint ez volt az az időszak, amitől már egy iparágról beszélhetünk. „A világ különböző részein más-más játékok mentén fejlődött ki az iparág. Ázsiában és azon belül az "e-sport Mekkájának" számító Dél-Koreában a Starcraft mentén, Európában és Amerikában az akció játékok mentén jelent meg a maihoz hasonló elektronikus sportélet. Viszont volt és a mai napig működik egy játék, ami ezt globális szintre vitte, ez pedig a League of Legends. Úgy vélem a LoL, ami olyan lökést adott az e-sportnak, amelytől kezdve iparágként lehet rá hivatkozni.”


A millennium után „berobbant a piac”, ugrásszerű növekedésnek indult az e-sport. Létrejöttek az első csapatok, ahol tárt karokkal és szponzorcégek egyre növekvő támogatásaival várták a profi játékosokat. Bajnokságok, ligák és divíziók alakultak ki és egyre nagyobb rajongótábor előtt folyt a harc. 


A játékos és a támogató közötti együttműködés mindkét félnek kedvező volt, hiszen a versenyző fejleszteni tudta az eszközeit és nagyobb tornákon tudott elindulni, amivel hírnevet, profitot és még nagyobb reklámfelületet szerezhetett a csapatának és a támogatóinak. Megjelent a Major League Gaming (MLG) és a Korean e-Sports Association (KeSPA), amik az e-sport UEFA-jának, vagy Nemzetközi Olimpiai Bizottságának is tekinthetőek.

 

Milliárd dolláros bébi


Bő negyven év alatt egy újság előfizetésnyi díjtól az e-sport eljutott oda, hogy éves szinten 1 milliárd dollárt megmozgató iparággá nőtte ki magát. A játék körül mára saját kultúra alakult ki. Újságírók foglalkoznak a virtuális küzdőtér aktualitásaival, a nagyobb versenyeket stúdióműsorok vezetik fel és kommentátorok közvetítik a meccseket. 


Sok sportcsatorna kínálatába is bekerültek a játékok, főleg most, a járvány-helyzet alatt. Az e-sportok népszerűségéhez nagyban hozzájárult az online streaming szolgáltatások megjelenése is. Naponta videósok ezrei közvetítik élőben a játékukat több millió nézőnek.

 

Forrás: Newzoo


Növekszik a játékosok köre, akik számára a versenyzés több lett, mint egy közös hobbi a haverokkal. A legmagasabb szinteken ez egy kőkemény elhivatottságot igénylő munka, amivel hírnevet és nagyon sok pénzt lehet elérni. Az egyre inkább elterjedő e-sport szervezetek mellett nagyobb sportklubok is kezdenek megjelenni a porondon. Az FC Barcelona, vagy itthon a Honvéd és az MTK is építik az online szakosztályaikat

 

League of Legends Világbajnok "Flash Wolves" csapat, 2015 

 

Csonka Attila
 

 

kapcsolódó cikkek
E-sport szakosztállyal újít az Illés Akadémia 
E-sport szakosztállyal újít az Illés Akadémia 
Kedden délelőtt sajtótájékoztató keretében jelentették be, hogy új szakosztállyal bővül az Illés Akadémia. Az államilag elismert akadémiák közül a szombathelyi az első, amely nyit a digitális sport irányába is. 
Politikai meccs League of Legends-ben  lejátszva: e-sport központ lehet Szombathelyen
Politikai meccs League of Legends-ben lejátszva: e-sport központ lehet Szombathelyen
Regionális e-sport központ jöhet létre Szombathelyen, jelentette be hétfőn dr. Horváth Attila alpolgármester és az esport Szombathely egyesület. Az önkormányzat elkötelezett abban, hogy méltó helyet kapjon a fiatalok új sportja a városban.
kapcsolódó cikkek
E-sport szakosztállyal újít az Illés Akadémia 
E-sport szakosztállyal újít az Illés Akadémia 
Kedden délelőtt sajtótájékoztató keretében jelentették be, hogy új szakosztállyal bővül az Illés Akadémia. Az államilag elismert akadémiák közül a szombathelyi az első, amely nyit a digitális sport irányába is. 
Politikai meccs League of Legends-ben  lejátszva: e-sport központ lehet Szombathelyen
Politikai meccs League of Legends-ben lejátszva: e-sport központ lehet Szombathelyen
Regionális e-sport központ jöhet létre Szombathelyen, jelentette be hétfőn dr. Horváth Attila alpolgármester és az esport Szombathely egyesület. Az önkormányzat elkötelezett abban, hogy méltó helyet kapjon a fiatalok új sportja a városban.
Savaria Fórum 30. évfolyam 23. szám - 2021.06.18.
Savaria Fórum 30. évfolyam 23. szám - 2021.06.18.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
16 éves lányt követett a szombathelyi vasútállomástól azért, hogy megerőszakolja
A Szombathelyi Járási Ügyészség szexuális erőszak bűntette miatt emelt vádat azzal az erőszakos többszörös visszaeső, letartóztatásban lévő férfival szemben, aki azért követte a kiskorú sértettet Szombathelyen, 2020 szeptemberének egyik estéjén, hogy erőszakkal szexuális cselekményt végezzen vele, közölte a Vas Megyei Főügyészség.
Nem kell maszk a belső terekben
A kormányinfón újabb járványszabályok lazítását jelentették be.
Időjárás: két zivatarcella is mozog a nyugati határszélen, Ausztriában többféle leszakadt az ég
Steiermark és Alsó-Ausztria keleti részén alakultak zivatarok hétfő délután, írják osztrák meteorológiai híroldalak. A felhők Magyarország felé tartanak, az még kérdéses, hoznak-e csapadékot.
Futsal: esélyt sem adott a Berettyóújfalunak, bajnok a Haladás
A szombathelyi alakulat története első bajnoki címét szerezte, emellett pedig első csapatként tudott bajnokságot nyerni a Haladás 102 éves fennállása óta.
11. alkalommal düböröghet az AlteRába
Idén – egy év kihagyás után – ismét megrendezik az ország legnagyobb kerti partiját, az AlteRába Fesztivált július 13-tól 17-ig Körmenden, a Rába Szabadidőközpontban. Hegedüs Lászlóval, Hegével a szervezés nehézségeiről, az érvényes jogszabályokról és a bizakodásról beszélgettünk.
legfrissebbek
OKF: figyeljék a meteorológiai szolgálat riasztásait!
A katasztrófavédelem arra kér mindenkit, hogy figyelje a meteorológiai szolgálat riasztásait, viharjelzéseit. Többfelé 100 kilométer/órás szél is lehet.
Maradandó fogyatékossággal járó balesetet okozott Szentgotthárdon, felfüggesztett fogházat kapott
A Körmendi Járásbíróság maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset okozásának vétsége miatt 8 hónap – végrehajtásában 1 év próbaidőre felfüggesztett- fogházra, 300.000 forint pénzbüntetésre és 1 év 1 hónap közúti járművek vezetésétől eltiltásra ítélte a büntetlen előéletű vádlottat, közölte az ügyészség.
Patakmederben ragadt egy Jeep Balogunyomnál
Nem közlekedési baleset történt. A Jeep vezetője az offroad élmény kedvéért hajtott bele a Perint patakba, kihajtani azonban már nem tudott belőle.
Már Horvátországban is jelen van a fertőzőbb delta variáns
Szlovénia után Horvátország is bejelentette, hogy az országban jelen van az először Indiában azonosított, a korábbiaknál fertőzőbb delta variáns.
Oklevéllel köszönték meg a civil szervezetek munkáját
Oklevéllel köszönte meg a város azoknak a civil szervezeteknek a munkáját, akik elsőként csatlakoztak a „Fogadj örökbe egy parkot” programhoz. A Vigyázzunk együtt Szombathelyre! Akció keretében ez a szemléletformáló kezdeményezés egyre népszerűbb, hiszen már több mint 30 közösség jelezte részvételi szándékát. A város Civil Fórumának negyedévente esedékes ülését az online tér után most újra személyesen tarthatták.