km/óra
  2024.10.16., szerda  •  Gál napja
Beépül az árakba a fuvardíjak növekedése, és ezt a pénztárcánkon is megérezzük

Beépül az árakba a fuvardíjak növekedése, és ezt a pénztárcánkon is megérezzük

Amíg itthon idén akár az infláció ötszörösével is drágulhat a közúti fuvarozás, addig a kormány eltökélt, hogy 2030-ra megduplázza a logisztika GDP-n belüli jelenlegi 5%-os részesedését, és ennek érdekében neki is kezdett az ágazati szabályok megváltoztatásának.

Brutális drágulás

Akár az infláció ötszörösével is drágulhat a közúti fuvarozás 2024-ben, ami jelentősen növelheti a hazai inflációt, sőt ellátási gondokat is okozhat, erre figyelmeztet Lajkó Ferenc iparági szakértő. A drágulás részben már meg is történt, hiszen a DigiLog Consulting független tanácsadócég által publikált Közúti Fuvarozási Árindex 2023 III. negyedéves jelentésében 16-21%-kos költségnövekedést jelzett előre a közúti fuvarozásban, ami az ez évre várt 4-6%-os infláció ötszöröse is lehet. A költségek megugrásának több mint felét az útadók drasztikus emelése okozza, a másik felét pedig az inflációs környezet következtében fellépő általános költségnövekedés és az üzemanyagok jövedéki adójának emelése teszi ki. Az útdíjak soha nem látott mértékű növekedéséért a fajlagos díjak drasztikus emelése és az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele együttesen felelős. „Fizetőssé vált az M0 körgyűrű eddig ingyenes, teljes déli szakasza, amely a hazai disztribúció legforgalmasabb útvonala”, emelte ki Lajkó Ferenc iparági szakértő. Az inflációkövető díjemelésen felül Magyarországon 2024. január 1-től, Németországban pedig 2023. december 1-től vezették be az úgynevezett külső költséget, amelyet a károsanyag-kibocsátás és a zajterhelés adójaként kell megfizetnie a fuvarozóknak.

A magyar útdíj átlagosan 50-60%-kal, a német pedig 70-83%-kal kerül többe 2024-ben, áll DigiLog Consulting elemzésében.

Kapacitáshiányhoz és ellátási gondokhoz vezethet

Az új díjak kiszámolása még komplett rakományoknál sem egyszerű, a disztribúciós feladatok esetében pedig kifejezetten komplikált feladat. A járművek típusán, környezetvédelmi besorolásán kívül az útszakaszok jellege is különböző díjszabást von maga után. A költségnövekedés megállapítása pedig nem végezhető el egyszerűen az átlagos emelés mértékének használatával, mert a szórás a hazai útdíj esetében 35-85% közötti értékeket mutat.

Az útdíjak emelése a termékek áraiba beépülve várhatóan jól látható mértékben növelni fogja a fogyasztói árakat, és felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt 2024-ben is. Fotó: illusztráció/Pexels

A brutális útdíj emelés gazdasági következményei súlyosak lesznek, figyelmeztet a szakértő. Egyfelől tovább nehezítik a 2023 harmadik negyedéve óta veszteségesen működő közúti fuvarozók helyzetét; akik nem tudják átvállalni a növekményt, kénytelenek lesznek továbbhárítani ügyfeleikre a megemelkedett adóterhet. Ha mégsem sikerülne teljesen áthárítaniuk az útadót, az tovább rontaná az eredményességüket, ami ellen csak kapacitásaik jelentős csökkentésével tudnának védekezni. Lecsökkent kapacitásuk pedig, a recesszió elmúltával – a makrogazdasági előrejelzések szerint akár már 2024 második felében – kapacitáshiányt és ellátási gondokat okozhat.

Szakértő: bedőlhetnek a kis cégek

Az általunk megkérdezett szombathelyi iparági forrás megerősítette a Lajkó Ferenc által elmondottakat, annyival pontosítva, hogy Németországban december óta 86%-kal kell többet fizetni az úthasználatért, mint 2023 első tizenegy hónapjában. "Mivel ekkora költségnövekedést a cégek teljes mértékben nem tudnak érvényesíteni az áraikban, ezért a kisebb vállalkozások közül többen be fogják dobni a törölközőt. Most inkább kivárás jellemzi a piacot, és nagyon nagy spórolás, ami nehéz, mert a bérek, a biztosítások, az autók beszerzési árai mind-mind növekedtek. A kisebb cégek a gépjármű állomány eladásával, a veszteséges fuvarok leépítésével tudnak még költséget csökkenteni, de ez egy negatív spirál. Összességében a piacon most mindenki arra törekszik, hogy a nyereséges fuvarjait megtartsa, a megnövekedett költségek egy részét pedig a végfelhasználókra terhelje", foglalta össze a szektor helyzetét egy Szombathelyen bejegyzett fuvarcég vezetője, aki kérte, hogy a nevét ne írjuk le.    

A fentiekből is kiderül, hogy az útdíj emelés a termékek áraiba beépülve jól látható mértékben növelni fogja a fogyasztói árakat, és felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt 2024-ben is.

Logisztikai boom-ot akar a kormány

Az útdíj drasztikus emelkedése mellett is az maradt a Nemzetgazdasági Minisztérium célja, hogy a logisztikai ágazat nemzetgazdasági részesedését megduplázza, vagyis 2030-ra elérje a GDP 10 százalékát. A kormány szeretné, ha a hazai logisztikai vállalkozások minél nagyobb mértékben részt vennének a következő évek ipari és gazdasági bővülésében, ezzel megerősítve a magyar vállalkozásokat és növelve a gazdaság szuverenitását és önellátó képességét, áll a tárca közleményében, amit annak apropóján adott ki, hogy január végén több ponton módosultak a fuvarozási szabályok. A jogszabály-módosítás elsődleges célja a tisztességes piaci viszonyok megteremtése és a hazai fuvarozók védelme a külföldi, engedéllyel nem rendelkező fuvarozók versenyétől, közölték. A szabályozás bevezeti a minimális szolgáltatási díjak rendszerét, beleértve a minimális szolgáltatási alapdíjat, a rakodási és raklap válogatási díjat, valamint az állásidőre járó díjat, továbbá korlátozza a fuvarozásban részt vevő alvállalkozók számát.

Az útdíjak emelése a termékek áraiba beépülve várhatóan jól látható mértékben növelni fogja a fogyasztói árakat, és felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt 2024-ben is.

Fotó: illusztráció/Pexels
 

kapcsolódó cikkek
Január 1-től fizetős lesz a teljes M0-s
Január 1-től fizetős lesz a teljes M0-s
Ráadásul két olyan megyében is lesz fizetős út, ahol eddig nem volt.
címkék
kapcsolódó cikkek
Január 1-től fizetős lesz a teljes M0-s
Január 1-től fizetős lesz a teljes M0-s
Ráadásul két olyan megyében is lesz fizetős út, ahol eddig nem volt.
Savaria Fórum 33. évfolyam 35. szám - 2024.10.11.
Savaria Fórum 33. évfolyam 35. szám - 2024.10.11.
tematikus oldalak
legfrissebbek
Négy évet is várhat, aki Szombathelyen szeretne térdprotézis műtétet
A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) adatai szerint van olyan beteg a szombathelyi Markusovszky kórház várólistáján, aki csak 2028 októberére kapott időpontot térdprotézis operációra, derült ki az RTL riportjából.
Az M86-os autóút felhajtóján fordult vissza és indult szembe a forgalommal a Suzuki idős sofőrje
A 112Press.hu olvasója, Kovács Krisztián örökítette meg autója fedélzeti kamerájával, hogy az előtte haladó, idős úr vezette Suzuki a 88-as főút felől, Sárvár irányából érkezve az M86-os felhajtójának végén, ahol a kocsik már rágyorsítanak, hogy felvehessék a pálya 110 km/h-s tempóját, megáll, megfordul, majd elindul a forgalommal szemben.
Újraélesztés világnapja: 24 ezer embert érint Magyarországon a hirtelen keringésmegállás évente
Az Újraélesztés Világnapjához kapcsolódó nyitórendezvényen számos szombathelyi iskola diákja sajátíthatta el vagy tanulhatta újra az életmentő mellkaskompressziót az AGORA Művelődési és Sportházban. Az egész napos eseményt dr. Nemény András polgármester nyitotta meg.
December 16-án nyithat a Szedreskert Bölcsőde
Ma megindult a Szedreskert Bölcsőde műszaki átadás-átvételének folyamata, tájékoztat a déli városrész közösségimédia csoportjában Tóth Kálmán, helyi önkormányzati képviselő.
Véget ért a 2024-es lomtalanítási szezon Szombathelyen
Ezért a SZOVA Nonprofit Zrt. arra kéri a szombathelyieket, hogy már ne pakoljanak ki lim-lomokat az utcára, mert kollégáik nem fogják azokat elszállítani.