km/óra
  2024.04.29., hétfő  •  Péter napja
A Megafon mögé bújva uralja a Fidesz a közösségi médiát

A Megafon mögé bújva uralja a Fidesz a közösségi médiát

Elindult a Political Capital, a Mérték Médiaelemző Műhely és a Lakmusz közös választási hirdetésfigyelő oldala, ezzel pedig egy elemzéssorozat is, melynek első részében azt vették górcső alá, kik költik a legtöbbet politikai hirdetésekre a közösségi médiában.

A Political Capital, a Mérték Médiaelemző Műhely és a Lakmusz a Facebookon és a Google-ön futó politikai témájú hirdetéseket vizsgálta, amely során figyelemmel kísérték a hirdetésekre fordított költéseket, a hirdetőket, valamint a hirdetett tartalmakban alkalmazott ellenségképző narratívákat. Céljuk, hogy a hirdetési költések monitorozásával és az ellenségképző narratívák elemzésével kézzelfoghatóvá tegyék, mitől is válik a politikai közbeszéd egyre megosztóbbá és a társadalom egyre törzsiesebbé 2024 Magyarországán.

Elemzésük főbb megállapításai:

  • A közösségi média politikai hirdetéseit a kormányzati narratívák uralják, ami elsősorban a Megafon Központ által elhirdetett óriási összeg eredménye. A közösségi média ilyen fokú uralása teszi igazán egyoldalúvá a választási versengést.
  • A kegyelmi ügy miatti február 10-ei lemond(at)ásokat követő héten kiugróan magas összeget, 48,5 millió forintot hirdetett el a Megafon a központi üzenetek terjesztésére. A politikai-közéleti Facebook-hirdetések top tízes listájának első nyolc helyén a Megafon beszélő fejei álltak.
  • Az évkezdettől összesített költések is a Megafon egyértelmű dominanciáját mutatják: nyolc hét alatt 114 millió forintot költöttek, az Origo és Magyarország Kormánya további mintegy 10-10 milliót. A pártok költései így alakultak: a Fidesz 16,8 millió forintért, a második helyezett Momentum 9,7 millióért, a harmadik DK 6,1 millióért hirdetett.
  • A kormányzati irányítású médiumok hetente mintegy 8-9 millió forintot költenek hirdetésre, az év eleje óta növekvő ütemben. A független médiumok ennek töredékét költik, az ellenzékhez köthető médiumok jelenléte pedig elhanyagolható.
  • A Google-ön alig költöttek hirdetésre a politikai szereplők az elmúlt hetekben. Az adatok alapján mindössze hat ellenzéki párt hirdetett, a Fidesz egyáltalán nem.
  • A február 4–17. közötti két hétben a leginkább hirdetett, ellenségképző narratívát tartalmazó üzenetek elsöprő többsége a kegyelmi botrányról és annak következményeiről szólt. A lemond(at)ást megelőző napokban viszont még a „dollárbaloldal, dollármédia” sulykolása dominálta a kormányzati kommunikációt, ami később összeolvadt a kegyelmi ügy üzeneteivel.

A teljes elemzés itt érhető el.

 

Fotó: Facebook/Megafon

Savaria Fórum 33. évfolyam 16. szám - 2024.04.26.
Savaria Fórum 33. évfolyam 16. szám - 2024.04.26.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak