km/óra
  2024.07.27., szombat  •  Olga, Liliána napja
A díjmentesség nem megfelelő eszköz

A díjmentesség nem megfelelő eszköz

Sokadik nekifutásra is visszautasította a kormány, hogy az M86-os Szombathely és a sárvári elkerülő közötti mintegy 13 kilométeres szakaszát ingyenesen lehessen használni. A környékbeli, valamint a Sárvár felé, illetve a Balatonra tartó autósok közül sokan inkább a Zanaton keresztülvezető régi (ám ingyenes) 86-os főutat választják, és nem veszik meg a párezer forintba kerülő megyei matricát.

 

Ennek a Zanaton élők örülnek a legkevésbé, hiszen a településen hajtanak át a gépkocsik. Az M86-ost 2017-ig ingyenesen használhatták a személyautók, aztán elkészült a teljes autóút, így fizetős lett a gyorsforgalmi, emiatt a személykocsik egy része visszatért a régi útra. A lakók panaszai nyomán a szombathelyi önkormányzat többször kérte, hogy a sárvári leágazóig tartó 12-13 kilométeres rész legyen ingyenes, így a Sárvárra és a környékbeli falvakba tartók is a gyorsabb és kényelmesebb M86-ost választanák.


Ezúttal Balassa Péter (Jobbik) országgyűlési képviselő futott neki az ügynek, azt kérdezte az illetékes minisztérium képviselőjétől a parlamenti ülésen, hogy miért különböztetik meg hátrányosan a szombathelyieket és környéken élőket, amikor több helyen vannak olyan autópályák és olyan gyorsforgalmi utak, amelyek bizonyos szakaszai ingyenesek. Ilyen például a Miskolcot és a Kaposvárt elkerülő körgyűrű, az M9-es bizonyos szakasza Szekszárdnál, de az M0-s gyorsforgalmi autóúton is vannak olyan részek, amelyek használatáért nem kell fizetni. Igény lenne hasonlóra is Szombathelyen és környékén is, jelezte Balassa, majd hozzátette, nagyon sajnálja, hogy a térség országgyűlési képviselője nincs jelen, amikor a sokakat érintő témáról beszél. A képviselő kiemelte, hogy 2019-es önkormányzati választás előtt az önkormányzat konszenzussal úgy döntött, hogy kezdeményezi a Szombathely és Vát közötti szakasz ingyenességét. Miért maradnak ki ebből a lehetőségből a szombathelyiek, a zanatiak, a nemesbődiek, a vátiak és a sárváriak, tette fel a kérdést a képviselő.


Dr. Koncz Zsófia technológiai és ipari minisztériumi államtitkár válaszában emlékeztetett arra, hogy a nehéz-tehergépjárműveket már korábban kitiltották említett szakaszról, tehát a városrészen csak abban az esetben jelenhetnek meg, ha úti céljuk helyben van, és egyedi behajtási engedéllyel rendelkeznek. Hozzátette: a szakma álláspontja szerint a díjmentesség nem megfelelő eszköz a forgalmi problémák kezelésére. 


Putz Attilát (Éljen Szombathely!), a körzet képviselőjét (aki megköszönte Balassának, hogy segít napirenden tartani az ügyet) nem lepte meg válasz, mint mondta, 2020-ban az akkori államtitkár hasonló okokra hivatkozott. Dr. Mosóczi László azt írta a polgármesternek küldött levelében, hogy „a szóban forgó szakaszon nagyobb számban vélhetően csak azon személygépjárművek forgalma jelentkezik, amelyek jellemzően a közeli településekről indulnak, vagy ezeken van az úti céljuk (pl.: Nemesbőd, Vát, Vasszilvágy és persze maga a zanati városrész), ugyanakkor e települések lakosszáma nem olyan nagy, ami indokolatlanul nagy forgalmat generálna. Az e területeken élők számára a gyorsforgalmi út akkor sem jelentene ideális lehetőséget, ha a szóban forgó szakasz díjmentes lenne. Ugyanakkor ez alapján mentességet adni diszkriminatív lenne a máshol élőkkel, más magyarországi városokkal szemben.”


– Sem a közút, sem a minisztérium nem támogatta a kérést, pedig a mérési és számolási adatokból jól látszik, hogy a teherautók forgalma valóban a töredékére csökkent – mutatta be a számokat a képviselő. –  A csökkenés igaz a személyautókra, csak nem ekkora mértékben, ráadásul jól látszik, hogy az M86-os fizetőssé tétele igenis hatással van a forgalomra. 2017-ben Nemesbődön dupla annyi áthaladó személykocsit mértek, mint előző évben, amikor még nem kellett fizetni, és a számok azóta is nőttek. Folyamatosan egyeztettünk a  közúttal, és Hende Csabával is felvettem a kapcsolatot egy lakossági megkeresés után. Szerettünk volna forgalomlassító szigetet a település két végéhez, ezeknek viszont igen nagy a költsége. Az egész településrészre kiterjedő sebességkorlátozásra sem kaptunk engedélyt, azonban azt sikerült elérni, hogy a templomhoz és a közösségi házhoz kikerült egy 30-as tábla. Állandó traffipaxra nincsen lehetőség, viszont kértünk fokozott rendőri ellenőrzést. Az a cél, hogy a főutcán áthaladó forgalmat lelassítsuk, ebben talán segítségünkre lesz a kerékpárút átvezetője az Áfonya utcánál, ahol majd egy sárga lámpa hívja fel a figyelmet a biciklisekre – de ilyen kerül ki majd a sportáruházhoz is. Tényleg nem értem, hogy miért nem kaphatjuk meg más városokhoz hasonlóan a mentességet. Ráadásul arról senki nem beszélt, amit a zanatiak naponta látnak és tapasztalnak, főleg a tavaszi-nyári időszakban: nemcsak Sárvár érhető el a régi 86-oson keresztül, hanem a Balaton is, így a rövid M86-os szakasz miatt nem veszik meg a sofőrök a megyei matricát, hanem mennek inkább a régi főúton keresztül.    
 

címkék
Savaria Fórum 33. évfolyam különszám - 2024.07.12.
Savaria Fórum 33. évfolyam különszám - 2024.07.12.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak