M86: a Vátig tartó ingyenesség elutasítva
Az M86-os 2x2 sávos szakasza 2014-ben készült el Szombathely és Vát között. Ezt követően az autóút Győrig tartó befejezésig ingyenesen lehetett ezen a darabon közlekedni. 2017-től aztán a 5000 forintba kerülő megyei matricával lehet felhajtani a gyorsforgalmira.
Mivel az M86-oes váti elágazóig tartó (innét érhető el Sárvár, illetve a Balaton) szakasza viszonylag rövid, sokan a régi 86-ost használják. Az erős forgalom Zanaton nagyon zavaró, a főút a városrész főutcája is egyben, a zajos csúcsforgalmi időszakok azonban az egész faluban gondot jelentenek. A Külső-Zanati úton a főúttól pár méterre élők a reggeli és késő délutáni órákban alig tudják kinyitni az ablakokat a szmog és a füst miatt, és az ingatlanértékek is jelentősen csökkentek. Néhány évvel ezelőtt kétszáz lakó kezdeményezte a helyzet megoldását Puskás Tivadar egykori polgármesternél, de a válasz elmaradt.
Putz Attila körzeti képviselő javaslatot tett a zanati forgalomcsillapításra. „Az M86-os gyorsforgalmi utat Szombathely és a váti leágazó között fizetésmentessé kell tenni – fogalmazott. „Az sem lenne megoldás, ha Vépig lehetne ingyenesen közlekedni, hiszen a Balaton, Székesfehérvár, és Veszprém felé közlekedők akkor is a falvakon át vezető szakaszt választanák. A 10 kilométeres szakasz miatt senki sem fogja megvenni a megye-matricát”.
Tavaly az új többség közgyűlési határozatot hozott arról, hogy a Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz fordulnak az ügyben, de az akkori városvezetés végül nem küldte el a levelet. Az új testület viszont, azonban a nemrég megérkezett minisztérium válasz azt tartalmazta, a 86-os számú főút szóban forgó szakaszán nem tapasztalható nagyobb leterheltség a korábbiakhoz képest. Így a zanatiaknak az M86 gyorsforgalmi út szóban forgó szakaszának díjmentessé tétele nem jelentene segítséget.
Hende Csaba országgyűlési képviselő sem az útdíj hatásaiban látja a forgalmi nehézségek forrását. A Fidesz-KDNP politikusa szerint az M86-oson még Szombathely és a sárvári leágazó között is 15 percet lehet nyerni, ami rendszeres használat mellett éves szinten 72 órával lerövidített autózást, jelentősen kisebb kiadásokat és kevesebb energiát jelent. Hozzátette: „Nem hiszem, hogy van olyan „buta” ember, aki ezzel szemben azt választaná, hogy évi 5000 forintot – havi 2 gombóc fagylalt árát – spórol, és sokkal lassabban, a falvakon keresztül, köztük Zanaton át, közlekedik.”
Hende Csaba egészen más okokat vél felfedezni a megnövekedett forgalom mögött: „Az utóbbi években közel nyolcezerrel nőtt meg a szombathelyi gépkocsiállomány. A városon belüli nagy leterheltség Zanaton is érződik, ahonnan nem mellesleg néhány évvel ezelőtt napi 2000 kamiont tudtunk kitiltani. „A zanatiak haszonélvezői az M86-os megépültének” – zárta a térség parlamenti képviselője.
Putz Attila szerint Hende Csabának pontosan tudnia kéne, hogy nagy marad a régi szakaszon az autók száma, ha díjköteles az M86-os. „2015-ben is visszajött a forgalom, amikor egy hónap erejéig fizetős lett a szakasz. A környező falvak lakói inkább eljönnek erre, minthogy ezért a rövid gyorsforgalmi elkerülőért útdíjat fizessenek” – emlékezett vissza. „Akkor a képviselő úr közbenjárásával állítottuk vissza a megszokott rendet.”
A zanati képviselő kiemelte: „Az ország számos helyén; Budapest, Veszprém, Székesfehérvár és Eger környékén is nem fizetős gyorsforgalmi elkerülőkön lehet közlekedni. Igazán nem lenne kirívó eset, ha a Szombathely és Vát közötti alig 10 km-es szakaszon is elengednék az útdíjfizetést.”
Cs.A.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.