km/óra
  2024.11.09., szombat  •  Tivadar napja
Jamie-vel az életben és a terápiában: Interjú Bartalis Viktóriával

Jamie-vel az életben és a terápiában: Interjú Bartalis Viktóriával

Bartalis Viktória nemcsak gazdája kutyájának, Jamie-nek, hanem munkatársa is. A border collie és a gyógypedagógus-hallgató Viki tavaly szerezték meg közös fényképes igazolványukat, melynek birtokában terápiás foglalkozásokat tartanak.

 Úgy tudom, több kutyád is van.
Az első és legidősebb kutyám, Happy, 12 éves. Van egy hatéves border collie-m, Annie, és a legfiatalabb a két és fél éves Jamie, aki terápiás kutya is. Közel tíz éve szerelmem az agility, eredetileg – mikor Happy kiöregedett – ehhez a sporthoz kerestem kutyát. Eleinte nem akartam border collie-t, úgy gondoltam, kicsit őrültek, és túl nagy a mozgásigényük. Egy tenyésztő Facebook-oldalán láttam meg Annie-t, mint a Harry Potter Magic Alom egy tagját. Nagyon szeretem a Harry Pottert, ez jó jelnek tűnt, és a kennel kutyái jól szerepeltek versenyeken is. Aztán megnéztem, és beleszerettem Annie-be, majd a fajtába is. Ezután jött Jamie: már a születésénél ott voltam, nyolchetesen került hozzám.

A terápiás munka mikor vált az életed részévé?
Először a lovasterápiával kerültem közelebbi kapcsolatba: a balogunyomi Unicornis Lovasterápia és Lovasközpontba jártam lovagolni, és gyakran segítettem: vezettem a lovakat a foglalkozásokon. Aztán a lovakról átpártoltam a kutyákhoz: Jamie nemcsak az agilityben, hanem a terápiás munkában is a társam lett.
Kutyaterápiás munkát csakis egy szervezet tagjaként lehet végezni: mi a soproni WindDogs Sport és Terápiás Kutyás Egyesülethez tartozunk. Jamie-vel először felkerestük az egyesület habilitációs kiképzőjét, aki alkalmasnak találta őt, és elkezdődött a tanulási folyamat. Tavaly júliusban szereztük meg a kutyaterápiás igazolványt: a kis fényképes plasztikkártya páros okmány, az egyik oldalán Jamie, a másikon az én adataim szerepelnek, hiszen mi csak együtt, párban dolgozhatunk.

Hogyan kerültök kapcsolatba az intézményekkel?
A Johanneum Szombathelyi Evangélikus Diakóniai Központból megkeresték az egyesületet, így találtak ránk, azóta havonta egyszer dolgozunk ott. Az óvodákkal én vettem fel a kapcsolatot: járunk a sorokpolányi és a sorkifaludi óvodába. A WindDogs Egyesület pályázatán pedig a Sorkifaludi Gárdonyi Géza Általános Iskola, a Weöres Sándor Óvoda és a Micimackó Óvoda pályázott sikeresen bemutató foglalkozásra. 

Mi tesz alkalmassá egy kutyát terápiás munkára?
Elsősorban nagyon kell szeretnie az embereket, hiszen a terápiás szituációban ismeretlenek is hozzáérnek, dolgoznak vele: van, hogy egyszerre 10-15-en, ezért nagyon türelmesnek kell lennie. A képzésnek ezért része egy temperamentumvizsga, ahol kiszűrik azokat a kutyákat, akik nem alkalmasak erre a munkára, például van bennük agresszió. Feladat például, hogy hatan körbeállják, és kiabálnak, veszekednek fölötte. Neki ebben a helyzetben is higgadtnak kell maradni. A zavaró ingereket ki kell zárnia, de élelemmegtagadásos feladat is van. Csak sikeres temperamentumvizsga után készülhet egy páros záróvizsgára, amely már terápiás csoportban történik. Jamie-nek a legnehezebb a mai napig a pórázon követés, neki túl lassú a tempó: az ovisok gyorsabbak, mint az idősek, velük szebben sétál.
A hétköznapi életben egy szeleburdi, nagy mozgásigényű kutya: de a terápián átkapcsol az agya, és egészen másként viselkedik. Ezért kezdjük mindig köszönő-, és zárjuk elköszönőkörrel a foglalkozásokat, hogy ő is tudja, a feladata mettől meddig tart.

A kutyaterápia a mozgási, értelmi, érzelmi képességeket fejleszti. Kiknek ajánlod?
Bárkinek, persze mindenkinél más a cél. Az óvodákban általános, főként iskolaelőkészítő foglalkozásokat tartunk: a kutya motivációs eszköznek minősül, a gyerekek nagy része boldogan, nagyobb örömmel dolgozik a kutyával, hiszen vele szemben nincs megfelelési kényszer, ami az óvónővel, szülővel természetszerűleg kialakul. És látják, hogy a kutya is hibázik, így szabadabb a foglalkozás.
A terápia pozitív hatással bír az idős, akár demenciával élő emberekre, és az értelmi sérültek esetében is olyan fejlődés érhető el, ami csupán emberekkel nem feltétlenül: vele könnyebben teremtenek érzelmi kapcsolatot.

Mi tesz boldoggá ebben a munkában, és mi a legnehezebb?
Néha nehéz kontrollálni az óvodákban a sok visító gyermeket (NEVET). Ebben segít az aktuális foglalkozásvezető, akivel mindig együtt, csapatban dolgozunk.
Fantasztikus, ahogy látom, a gyerekek, az idősek vagy a fogyatékkal élők honnan hová jutnak el: a fejlődésük tesz boldoggá. Ez a fejlődés persze változó mértékű minden esetben: volt olyan értelmi sérült, aki először egyáltalán nem akart Jamie-vel kontaktálni, végül már magától megsimogatta – nála ez hatalmas lépést jelentett. Az álmom egy fejlesztőház létrehozása, hogy ne csak intézményi keretek között végezhessem ezt a munkát.

 

Tar Patrícia

(Fotók: Viki és Jamie terápiás foglalkozáson, a Johanneum Diakóniai Központban/Nagy Jácint)
 

Savaria Fórum 33. évfolyam 39. szám - 2024.11.08.
Savaria Fórum 33. évfolyam 39. szám - 2024.11.08.
tematikus oldalak