100 évvel ezelőtt szálltak fel az első magyar légijáratok
1923-ban szálltak fel az első magyar légitársaságok repülőgépei menetrend szerinti útjaikra Bécs felé – a Malert Mátyásföldről és az Aëroexpress Rt. a Gellért tértől, a Duna vizéről. Azóta sok minden történt földön és levegőben egyaránt. Budaörstől Ferihegyen át Debrecenig, a Junkerstől a Tu-154-esen át az Airbus A321Neo-ig, a termináltól a hangárokon át az irányítótoronyig.
A repülőmúzeum stábja megannyi helyen forgatott, hogy ízelítőt adjon az elmúlt évszázadból, hogy a teljesség igénye nélkül bemutassa a legérdekesebb magyar repülős helyszíneket, aviátorokat, típusokat, fordulópontokat. Izgalmas történetek, különleges vállalkozások, fedélzeti és repülőtéri kulisszatitkok, pilótagenerációk, nem hétköznapi karrierek, historikus repülőgépek, heroikus értékmentések egyaránt feltűnnek a kétórás összeállításban. A film mintegy 40 szereplője egytől egyig a légiközlekedés elhivatott megszállottja, szolgálója. Nemcsak hivatásukról, hanem magukról is mesélnek ablakot nyitva a hőskorra és a modern világra.
Az Évszázad a magasban premier előtti bemutatója a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem dísztermében volt a világnap előestéjén. A Közlekedéstudományi Egyesület légiközlekedési tagozatával közösen szervezett szakmai programon köszöntőt mondott dr. Fónagy János, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium miniszter-helyettese. A résztvevők koszorút helyeztek el az Aëroexpress Rt Gellért téri emléktáblájánál, ahol száz évvel ezelőtt a légitársaság repülőgépei állomásoztak.
A film hivatalos bemutatójának a Budaörsi Repülőtér – moziteremmé változott – gyönyörű körcsarnoka adott otthont csütörtök este, ahol többszáz szakember és repülésrajongó tekintette meg a jubileumra készült alkotást, amely már az Aeropark YouTube-csatornáján is elérhető. Az Évszázad a magasban elkészítését a Budapest Airport, az Aeroexpress, a Fly-Coop Légi Szolgáltató Kft. és a Wizz Air támogatta.
Fotó: Aeropark Budapest
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.