km/óra
  2024.05.20., hétfő  •  Bernát, Felícia napja
Nyereményjáték: Nyerj egy cabriót!
Vasúti átjáró: mindig a vonat az erősebb

Vasúti átjáró: mindig a vonat az erősebb

Eddig tisztázatlan okból vonat elé hajtott egy kisbusz Sopronban szerdán délelőtt. Az ütközés következtében két huszonéves fiatal vesztette életét. Az elmúlt években jelentősen megnövekedett vasúti és közúti forgalom miatt az átjárókban bekövetkezett karambolok száma is több. A GYSEV Zrt. és a rendőrség ma egy időben egy soproni és egy szombathelyi átjáróban tartott ellenőrzést és információs kampányt is az ILCAD Nemzetközi Útátjáró Biztonsági Nap keretében.

 

Szombathelyen a Söptei úti vasúti átjáróban osztottak szórólapokat a rendőrök a vasúttársaság munkatársaival közösen. Az ilyen vasúti-közúti kereszteződésekben több tízéves tapasztalat szerint baleset szinte kizárólag az autóvezetők, valamint a gyalogosok, kerékpárosok figyelmetlenségéből következik be.


Bercse László, a Szombathelyi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője az SZTV érdeklődésére elmondta, kétféle baleset fordul elő. Az egyik, amikor a vasúti átjáró előtt megálló autóra ráfutnak, nem tartják be a követési távolságot. Ezeket szaknyelven ráfutásos baleseteknek nevezzük. A másik pedig, mikor figyelmetlenségből behajt és ütközik a bent tartózkodó szerelvénnyel.


A KRESZ szerint a közúti-vasúti közlekedés kapcsolódási pontjában, az átjáróban a vonatoknak van elsőbbségük. A biztosításukra kihelyezett táblák, fényjelzők és félsorompók utasításait a biztonság érdekében figyelembe kell venni.


Király Csaba, a GYSEV Zrt. üzembiztonsági szakértője hozzátette, egy vonat egyrészt nagy tömegű jármű, másrészt nagy sebességgel halad, a GYSEV hálózatán 100-120 km/hval közlekednek. Ez mind befolyásolja a fékutat. Egy fékút 400-800 méter lehet a vonat sebességétől függően. Tehát hiába veszi észre a mozdonyvezető az útátjáróba hajtó járművet, hiába próbál meg mindent, fékezni, hangjelzést adni, ő ennél többet nem tud tenni.


A vasúti átjárókban történt balesetek számának csökkentése érdekében csatlakozott hat évvel ezelőtt a GYSEV az ILCAD Nemzetközi Útátjáró Biztonsági Nap kampányhoz, amelynek keretében ország- és Európa szerte felhívják a figyelmet a felelősségtudatos közlekedés szabályaira. A sokszor emberéleteket követelő balesetek a szabályok betartásával elkerülhetők lennének. Ausztriában és Magyarországon például eltérőek a biztonsági berendezések, ezekről is tájékoztatást kaphattak az akció keretében az autósok. Ami viszont mindenhol igaz: a piros mindig tilos!, hiszen a vonat az erősebb.

 

Fotó: GYSEV Zrt. 
 

Nyereményjáték: nyerj egy kabriót!
Savaria Fórum 33. évfolyam 19. szám - 2024.05.17.
Savaria Fórum 33. évfolyam 19. szám - 2024.05.17.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak