
Több új nyugat-magyarországi vasútvonal a GYSEV üzemeltetésébe kerülhet 2025-ben
Határozott célunk hogy a GYSEV 2025-ben érdemben részt vegyen a nyugat-magyarországi közösségi közlekedés működtetésében, válaszolta az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóirodája az Iho.hu-nak.
Lázár János építési és közlekedési miniszter októberben jelentette be, hogy lezárult az osztrák Strabag tulajdonrészének felvásárlása, azaz a magyar állam a GYSEV kétharmados többségi tulajdonosa lett. Ezzel a magyar államnak tulajdonképpen két vasútvállalata lett: a MÁV és a GYSEV.
A tervezett átalakítások szerint a GYSEV több, jelenleg a MÁV által üzemeltetett vonalat vehetne át. Az iho.hu információi alapján az átadás-átvétel május végéig történhet meg, és mintegy kilencszáz munkavállaló csatlakozhat a GYSEV-hez.
Az érintett vasútvonalak közé tartozhatnak:
- 20-as vonal (Székesfehérvár–Szombathely), amely a Bakonyon keresztül húzódik,
- 11-es vonal (Veszprém–Győr),
- 14-es vonal (Pápa–Csorna),
- 25-ös vonal (Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba),
- 17-es vonal (Nagykanizsa irányába).
Konkrét döntés ugyanakkor még nem született, hogy mely vonalak üzemeltetését venné át a GYSEV. Ezt erősítette meg a Telexnek a minisztérium is, hozzátéve: valóban határozott céljuk hogy a GYSEV 2025-ben érdemben részt vegyen a nyugat-magyarországi közösségi közlekedés működtetésében akár a kérdésben szereplő vonalakon, vagy azok egy részén.
A GYSEV-üzemeltetés fejlődésének kronológiája Az Iho.hu felidézi, hogy a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. vasútvonalainak a bővítése a Sopron–Szombathely viszonylat 2001-es MÁV-tól való átvételével kezdődött. A vasúttársaság területe 2006 decemberében tovább gyarapodott a Szombathely–Szentgotthárd vasútvonallal, majd az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése alapján 2011. október 1-jétől az üzemeltetést, december 11-től pedig a közszolgálati személyszállítást vette át a Rajka–Hegyeshalom–Csorna-Répcelak–Porpác, a Porpác–Szombathely, a Szombathely–Kőszeg és a Szombathely–Zalaszentiván vasútvonalon. A GYSEV hálózata jelenleg az ausztriait is beleértve nem haladja meg a 440 kilométert, így plusz nyolcszázzal a társaság egy osztállyal feljebb léphet. |
Fotó: iho.hu







A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.