Szombathely-Balogunyom kerékpárút: levélváltás a képviselő és a polgármester között
Mint ismert, a tájékoztatón hangzott el, hogy a vasúti csomóponton elvégzett GYSEV-munkák miatt át kell tervezni az utat, ami plusz 70 millió forint kiadást jelent. Mivel TOP-os pályázatról van szó, a költségmódosításhoz a pályázati irányító hatóság engedélye szükséges (ami a gyakorlatban minisztériumi vagy kormánydöntést jelent), dr. Horváth Attila arra kérte dr. Hende Csaba képviselőt a sajtótájékoztatón, hogy lobbizzon az ügyben. Egyben az alpolgármester emlékeztetett arra, hogy Szombathely azon három megyeszékhely egyike volt, amelyek kimaradtak a központi elvonásokat kompenzáló kormánytámogatásokból.
Ahogy várható volt, az ügy tovább gördült, előbb Hende Csaba írt nyílt levelet dr. Nemény Andráshoz, ebben több dologra is kitért Úgy fogalmazott:
"A 17/2017. (II.1.) Korm. rendelet szerint a Tisztelt Polgármester Úrnak a levélíráson túl van egyéb, igen sürgős teendője is: haladéktalanul ki kell írnia a közbeszerzési eljárást. A tervezői költségbecslés ugyanis a rendelet szerint nem elegendő a költségnövekmény iránti kérelem megalapozásához; azt a lefolytatott közbeszerzési eljárás dokumentumaival kell alátámasztani. Logikus a rendelkezés, hiszen a tényleges verseny során derül ki, hogy van-e, és pontosan mekkora a valós többletköltség a tervezetthez képest.
Tájékoztatom, hogy a kérelmét a Magyar Államkincstárhoz kell benyújtania, és abban a 481/2021. (VIII.13.) Korm. rendelet 9. paragrafusa alapján a XIX. Gazdaság-újraindítási Alap uniós fejlesztési fejezet TOP előirányzat hazai társfinanszírozása terhére kell kérnie a valós adatokkal igazolt, nem becslésen alapuló többletforrást.
Csak azután lesz lehetőségem közbenjárni, lobbizni az Ön kérelme mellett, ha előbb elvégzi a fent felsorolt feladatait, és a megfelelő helyre, szakszerűen nyújtja be.
Biztos vagyok abban, hogy Ön is a szombathelyi, balogunyomi, vas megyei emberek érdekében dolgozik, ahogy én is. Kérem és felajánlom a magam részéről az együttműködést a közjó érdekében bármely ügyben, bármely időben." Ajtóm a jövőben is nyitva áll Ön előtt. Nem csak az irodám ajtaja, de az otthonomé is. Szívesen emlékezem az otthonomban az Ön kérésére létrejött konstruktív találkozónkra csakúgy, mint a Parlamentben és a minisztériumokban tett közös tárgyalásainkra. Nagyon remélem, hogy a parlamenti választási kampány nem fogja hátráltatni közös feladataink megoldását."
A teljes levél a Facebookon olvasható:
Dr. Nemény András szintén a Facebookon válaszolt:
Köszönöm nyílt levelét, melyet elolvasva az a közmondás jutott eszembe, hogy: „ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna”, - a levele ugyanis számtalan tárgyi és szakmai tévedést tartalmaz.
1) Alelnök úr azt állítja, hogy sikerült elérnie, hogy sikeres pályázatot követően összesen mintegy 300 millió forint forrást tudtak szerezni a kerékpárútra. Felhívnám szíves figyelmét, hogy a projekt Szombathely Megyei Jogú Város TOP-projektjének a terhére kerül megvalósításra, amihez Önnek a hatályos jogszabályok alapján semmi köze nem lehetett, ellenkező esetben Ön törvénysértést követett el.
2) Ön azt állítja, hogy Szombathelynek is rendelkezésre állt a teljes építési költség már 2019-ben. Tájékoztatom, hogy a Támogatási kérelmet Önkormányzatunk 2019.11.28 napján nyújtotta be, a Támogatási szerződés 2020.04.28 napján lépett hatályba.
3) Örülünk neki, hogy Balogunyom sikeresen megépítette a saját szakaszát, de szeretném felhívni rá a figyelmét, hogy Önkormányzatunk kerékpárút-szakasza 43 ingatlant érintett, melyeket adásvétel és kisajátítási eljárást követően 2021. júniusra sikerült a projekthez megszereznie.
4) Ön azt írja, hogy „arra szoktunk hivatkozni, hogy a GYSEV pályakorszerűsítési munkálatai hátráltatják a szombathelyi szakasz építését”. Tájékoztatom, hogy - az egyébként a Magyar Állam többségi tulajdonában álló - GYSEV Zrt. 2021.05.12. napján lefolytatott helyszínbejáráson jelezte, hogy a tervezéssel érintett szakaszon a meglévő vasútvonalon olyan fejlesztéseket hajtott végre, mely miatt a korábban az engedélyezési eljárásban kiadott auditált, zsűriztetett komplett kiviteli tervdokumentációhoz kapcsolódó kezelői hozzájárulását visszavonta. Ezt követően Önkormányzatunk - a projektben erre a célra rendelkezésre álló forrás hiányában - saját költségére újra terveztette a vasúti átjárót, melyről 2021.08.02. napján Önkormányzatunk tájékoztatta Balogunyom polgármesterét.
A teljes levél a Facebookon olvasható:
Az ügyben megszólalt dr. Czeglédy Csaba, az ellenzék képviselőljelöltje. Ő egyebek mellett azt írta:
Olvasom, hogy Hende Csaba a megyei pártlapban osztja az észt Szombathely városát és Balogunyom települését összekötő kerékpárút kapcsán.
Hende Csaba úgy tesz, mintha nem tudná, hogy Szombathely szinte egyedüli megyeszékhelyként nulla forint kompenzációt kapott működésre. Tudnia kellene, mert 10 hónapja erről szólnak a hírek, és pont ő az a személy, aki ezügyben semmit nem tett.
Valaki szólhatna neki végre, hogy Szombathely országgyűlési képviselője is.
Ráadásul nemrég az állam újabb 120 millió forintot elvont városunktól egy 2017-es - hívjuk így - adminisztrációs hiba miatt.
A cikkben Hendétől ez a kedvenc részem: “engem egyébként se telefonon, se személyesen, se írásban nem értesítettek a problémáról”.
Talán időnként a szombathelyi polgármesteri hivatalt is fel kellene keresnie, és a szombathelyi ügyekkel is foglalkoznia kellene. Akkor talán több információja lenne a magas hivatalt viselő uraságnak, és azt is tudná, milyen napi gondokat okoz annak az 1,4 millárd forintnak a hiánya, amit Zalaegerszeg, Veszprém, Győr, Sopron megkapott. Mi nem.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.