km/óra
  2022.05.23., hétfő  •  Dezső napja
Közönség nélkül játszanak a közönségnek

Közönség nélkül játszanak a közönségnek

„Harminckét évem elszelelt” a Savaria Szimfonikus Zenekarnál, mondhatná – József Attilával – Kiss Barna (1966), az együttes igazgatója, akinek 1989-től az első munkahelye a függetlenített zenei intézmény. Kürtösként kezdte, majd az aktív zenekari tagság mellett ügyelői és zenekari titkári beosztások után 2015-től (immár a második ciklusban) direktor. Hogyan éli meg a zenekar a járvány második „tételét”? – kérdeztük tőle.

 

„A tavaly őszi, ismételt zárás szerintem sokkal rosszabbul esett mindenkinek, mint a tavaszi, jóllehet akkor egyáltalán nem tudtunk dolgozni. S bár nem teljesen idegen helyzetbe csöppentünk bele ősszel, hiszen azt tudtuk: megint nem találkozhatunk a közönséggel, ám nyilvánvalóvá vált, hogy a munkánk innentől kezdve egy ideig csak egy új, számunkra szokatlan módon lesz megjeleníthető” – vázolja fel Kiss Barna igazgató, aki kürtművész és zenepedagógus is. 


„A próbákon érezzük elsőként a ’korlátozásokat’. Átalakítottuk az ülésrendet, hiszen a Covid miatt megtoldottuk, megnagyobbítottuk a színpadot (úgy ötven négyzetméterrel). A bővítésen el tudjuk helyezni a vonósok többségét, csak kevesen maradtak a régi színpadon: így a fúvósok és a vonósok között jó másfél méteres a távolság. A fúvósokat is picit jobban szét tudjuk ültetni. 


Ezzel azonban átalakult a mi belső kapcsolatrendszerünk is. Hiszen amellett, hogy mesterségesen elválasztjuk magunkat egymástól, a vonósok és ütősök kénytelenek maszkban muzsikálni, emiatt hiányoznak az összenézések, az ösztönző, egymást inspiráló mosolyok. A maszkviselés szükségszerűen megszokható, de így zenélni rendkívül fárasztó. Probléma az a távolság is, ami a karmester és – mondjuk – a legutolsó sorban ülő fúvósok között van. A korábbi nyolc méter helyett ez most csaknem tizenöt. Nem irigylem a karmestereket, hiszen így nehéz ’összetartani’ a zenekart. Ráadásul a dirigens nem csak a kezével irányít, hanem tekintetével, mimikájával is. Maszkban ez nem ’egyszerű’! Többször tartunk szünetet, és sokszor szellőztetünk. Megváltozott maga az akusztikus tér is. A Bartók teremről tudni kell, hogy az állandó színpad alatt van egy hangzást segítő betonteknőszerűség, ami fölerősíti a hangot. Az épített elemek, a toldalékszínpad alatt természetesen ilyen nincsen, ennek pótlása nagyobb aktivitást igényel a vonós művészektől.


Ha valaki eddig bejött a Bartók terembe, ő egy adott pillanatban megvalósuló akusztikus koncertet hallott. Most egy ilyen programot ki kell vinni az online térbe. Az eredetileg a pillanatnyi befogadásra szánt előadásokat rögzítjük, az esetek többségében bármikor visszahallgathatóak. A hangversenyeink ez által az utókornak is szólnak, nem csak a jelennek. Minden produkciónk kint van/lesz a világhálón, bárki, bármikor láthatja, meghallgathatja. Ez hatalmas felelősség. 


És mit érez most először a muzsikusember, ha egy koncert alkalmával bemegy a színpadra? Hogy nincs közönség. Nincs zaj, nincs suttogás-sutyorgás, papírzacskócsörgés, cukorevés, köhécselés-krákogás. Helyette van egy kvázi steril helyszín. A színpadon hideg fények, fémes mikrofonállványok, kamerák lencséi. Persze tudjuk, hogy a közönség ott van a kamerán és mikrofonon túl, de nincs jelen. Magunknak magunkban kell generálnunk azt, hogy mégiscsak a publikumnak játszunk. Amikor bejön a karmester, furcsa, hogy néma csend fogadja. Felállítja a zenekart. Belenézünk a kamerába. Valamiféle meghajlásszerűséget produkál a dirigens. De igazából ő sem találja a helyét. Hiszen erre sincs kialakult gyakorlat. Majd fölcsendül a muzsika… A hangverseny végén elismerésünk jeleként megkopogtatjuk a kottatartókat, a kopogással gratulálunk a karmesternek és egymásnak is. Ám ami igazán inspiráló lenne, az a taps, de az hiányzik. Ahhoz, hogy előadó-művészeti előadáson igazi katartikus élmények szülessenek, annak, meggyőződésem, elengedhetetlen része a közönség fizikai jelenléte. Ott legyen az, akinek játszunk. Rossz, hogy nem érzékelhetjük, miként reagál. Persze örömmel olvassuk előadások után a bejegyzéseket, véleményeket, amik nem csak elektronikusan, de postai úton is érkeznek: nagyszerű volt, köszönjük! Csakhogy ezt a teremtés pillanatában nem kapjuk meg. Ezzel a legnehezebb szembesülni. 


Bár minket sem kerültek el a megbetegedések – a zenekarban többen átestek a fertőzésen, én is túl vagyok rajta –, folyamatosan próbálunk, koncertezünk. Mindenkinek van, szükség esetén, minőségi ’váltása’, hiszen minden szólamban jól kvalifikált művészek dolgoznak, egyetemi, főiskolai diplomával. Tehát a nehezített körülmények ellenére ugyanúgy dolgozunk, mint a Covid előtt. Ez mindenképpen pozitívum.”

 


„Ez az egész bizonytalanság szép lassan ’gyűr szét’ mindenkit. Ezért kell még türelmesebbnek, megértőbbnek lennünk egymással. Sokkal empatikusabban, elfogadóbban kell viselkednünk a nem várt helyzetekben. Most sok mindent rugalmasabban kell kezelni. Mindezzel eddig nem is volt gondunk.” Kiss Barna

 

Szenkovits Péter 
Fotó: Nagy Jácint

Savaria Fórum 31. évfolyam 19.szám - 2022.05.20.
Savaria Fórum 31. évfolyam 19.szám - 2022.05.20.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Megyei I. osztály: magabiztosan nyert és bajnok lett a Sárvár
Hat találkozóból négyen gólképtelenek maradtak a hazai csapatok, a Sárváron kívül a Haladás-Zanat tudta otthon tartani mindhárom bajnoki pontot.
Hét bemutatót tervez az évadban a Weöres Sándor Színház
Sirály, Koldusopera, Bolha a fülbe. Hét bemutatóval és további három bérleten kívüli produkcióval jelentkezik a 2022/23-as évadban a Weöres Sándor Színház. Megemlékeznek névadójuk születésének 110. évfordulójáról, lesz karneválszínház nagy nevekkel, és változik a társulat összetétele - erről is szó esett a következő évadot beharangozó sajtótájékoztatón, ahol a választható bérlettípusokat is ismertették.
Megyei II. osztály, északi csoport: potyogtak a gólok a 26. fordulóban
A Mersevát tízszer, a Csepreg hétszer, míg az Uraiújfalu hatszor vette be ellenfele kapuját, de a Gencsapáti is gólzáporos mérkőzésen győzte le a Kemenesalját. A Gérce, valamint a Sé is otthon tartotta a három pontot, a Bozsok pedig a Söpte ellen nyert rangadót.
Csaknem 400 fiatal táncolt együtt a Fő téren (képgaléria)
Csaknem 400 fiatal táncolta el Johann Strauss Denevér című operettjéből a négytételes francia négyest ma a Fő téren. Két év kihagyás után ismét megrendezte az AGORA a Quadrille Európai Táncfesztivált, melynek kizárólagos hazai helyszíne Szombathely.
Megyei II. osztály déli csoport: a Csákánydoroszló nyolcig, a Körmend és a Telekes hétig jutott, a Tanakajdé az egyetlen hazai győzelem
Az Őriszentpéter a Gyöngyöshermán-Szentkirállyal, míg a Szentpéterfa a Rábatótfaluval osztozott meg a pontokon.
legfrissebbek
Meteorológiai szolgálat: az ország nagyobb részén továbbra sem enyhül az aszály
A csapadék egyenlőtlen eloszlása miatt az országban többfelé száraz a talaj, országos, áztató eső pedig továbbra sem érkezik, így az ország nagyobb részén nem enyhül az aszály - írta hétfői bejegyzésében az Országos Meteorológiai Szolgálat.
Mintegy kilenc tonna ólomakkumulátort értékesített
A Sárvári Járásbíróság előkészítő ülésen hulladékgazdálkodás rendje megsértésének bűntette miatt 1 év, végrehajtásában 3 év próbaidőre felfüggesztett börtönre ítélt egy büntetlen előéletű férfit. A vádlottal szemben 1.911.244 forint erejéig vagyonelkobzást rendelt el.
Első alkalommal rendezett a város Takács József emlékére versenyt
Május 21-én tartották a Takács József Tenisz Emlékversenyt a Késmárk utcai teniszpályán, melyen Szombathely Megyei Jogú Városa képviseletében dr. László Győző, sportért is felelős alpolgármester vett részt és köszöntötte a résztvevőket. A torna első alkalommal, de hagyományteremtő céllal került megrendezésre Szombathely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Sport és Ifjúsági Iroda szervezésében, olvasható a város honlapján.
Árokba sodródott egy autó Szentgotthárdon
Több helyen nem lesz melegvíz szerdán Szombathelyen
A felhasználói rendszer karbantartása miatt május 25-én, szerdán 8-tól 18 óráig Szombathely egyes részein a használati melegvíz-szolgáltatás szünetelni fog, olvahsató a Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft. közleményében.