km/óra
  2024.04.25., csütörtök  •  Márk napja
Repülővel Szombathelyre: reptereket fejlesztene a kormány (avagy ki emlékszik a Tófürdőn felállított gépre?)

Repülővel Szombathelyre: reptereket fejlesztene a kormány (avagy ki emlékszik a Tófürdőn felállított gépre?)

Legalább kisrepülőgépek fogadására alkalmas reptereket alakítana ki a kormány, a településeknek fejlesztési terveket kell készíteniük, vagy a meglévőket át kell adniuk a szakminisztériumnak. Volt idő, amikor rendszeres járat repült Szombathely és Budapest között, megnéztük, hogyan alakult a helyi polgári repülés a II. világháború után.

Ha nincsen terv, akkor készüljön


A kormány szeretné, ha minden nagyobb város elérhető lenne legalább kisrepülőgéppel, ami Nyugat-Európában már mindennapos, és összefüggésben van a beruházás-ösztönzéssel - mondta pénteken Székesfehérváron a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára.


Magyar Levente a Megyei Jogú Városok Szövetségének közgyűlésén arról beszélt, hogy a magyar gazdaság gerincoszlopát a megyei jogú városok hálózata adja, ezért a fejlesztésükben szeretne a kormány szorosabban együttműködni a helyi vezetőkkel. Az államtitkár azt kérte a városvezetőktől, hogy készítsenek repülőtér-fejlesztési terveket, vagy a már létezőket adják át a minisztériumnak.


Trianon 100. évfordulóján azt is meg kell vizsgálni, hogy melyek azok a határon átnyúló közlekedési beruházások, projektek, amelyeket a következő években meg lehetne valósítani - fűzte hozzá az államtitkár. 
 

Szükség lenne egy regionális repülőtérre


Egy 2006-os, az önkormányzat által megrendelt tanulmányban (Új impulzusok - A 2007-2013 időszak stratégiai jelentőségű fejlesztési projektjei Szombathely Megyei Jogú Városban és térségében, készítők: Dr. Csapó Tamás, Magyar Márta, Dr. Palkovits István) bukkantunk nyomára a repülőtér lehetséges fejlődési irányát felvázoló koncepciónak. Ebben a szerzők azt írják:


A légi közlekedés, mint egyre inkább felértékelődő közlekedési mód egyáltalán nem megoldott a tágabb térségben. A Szombathelyhez legközelebbi két jelentős reptér a bécsi és a grazi, mindkettő 120-140 km távolságban, ráadásul közülük a grazi kapacitásának a határán működik. Belföldön a régióban található a sármelléki és a péri repülőtér, de még csak az előbbi működik és fogad/küld járatokat, az utóbbi fejlesztés alatt áll. Egyik sem tekinthető Szombathely kiszolgálása szempontjából relevánsnak.


Az elmúlt két-három évben jelentősen megnőtt a légi forgalom iránti kereslet, különösen a „fapados” járatok elterjedésének következtében. Az elkövetkező években az előrejelzések szerint Kelet-Közép-Európa reptéri kereslete az elmúlt időszakhoz hasonlóan jelentősen tovább fog emelkedni, különösen hazánkban. A városnak és tágabb vonzáskörzetének (beleértve Közép-Burgenlandot) szüksége van, elsősorban a turizmus és a gazdaság további fejlődése szempontjából egy regionális jelentőségű repülőtérre. 
 


A projekt magában foglalja egyrészt a repülőtér kialakítását, másrészt közlekedési feltárását. A repülőtérnek a Szombathely – Gencsapáti - Söpte önkormányzatok tulajdonában lévő egykori polgári repülőtéren történő kialakításához hozzátartozik a kifutópálya teljes felújítása, illetve a le- és felszállást irányító műszaki rendszer megépítése és a fogadóépület korszerűsítése, beleértve irányítótornyot, hangárokat, szervizt, biztonsági épületeket, éjszakai világítást, melyek kiegészülhetnek logisztikai és a szolgáltatói tevékenységek objektumaival. A közlekedési feltárás egy 5 km hosszú, a repülőteret érintő közút megépítését jelenti, amely része lenne a Szombathelyt elkerülő útvonalnak, annak északkeleti részét jelentené. 


A tanulmány kitér a költségekre is, azonban ezek 2020-ban vagy a következő években teljesen másképp alakulnának. 


Felszállás a trianoni emlékrepülésen a szombathelyi repülőtéren. Kéri a minisztérium a fejlesztési terveket Fotó: Nagy Jácint
Felszállás a trianoni emlékrepülésen a szombathelyi repülőtéren. Kéri a minisztérium a fejlesztési terveket Fotó: Nagy Jácint

 

Szombathely – Budapest légijárat
 

Szombathely a II. világháború után jó ideig fontos állomás volt a belföldi légiforgalomban, amely azonban különböző okok miatt a hatvanas évek végén megszűnt. A Budapest-Szombathely légijáratok történetéhez 1946-ig kell visszatekinteni.

Az első magyar légitársaság 1922-ben alakult Magyar Légiforgalmi Rt. néven,  majd 1946-ben a szovjet Aeroflottal együtt hozták létre Maszovletet (Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.), amely 1954-ig működött - ekkor született meg a Malév.  A belföldi járatokat a Maszovlet indította 1946-ben, Budaörs és Debrecen, illetve Szombathely között. 1947-től kötötte össze repülőjárat a fővárost Miskolccal és Péccsel, a következő években pedig Békéscsaba, Kaposvár, Nagykanizsa, Nyíregyháza, és Zalaegerszeg kapcsolódott be a vonalhálózatba. Siófokra nyáron közlekedtek járatok. Egyre sikeresebbnek bizonyultak 1954-től a körjáratok, az ügyes menetrendi tervezés révén bizonyos közös pontokon át is lehetett szállni egyik körről a másikra. Ilyen volt például a Budapest–Győr–Zalaegerszeg–Nagykanizsa–Budapest vonal, vagy a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen illetve a Szeged–Békéscsaba–Debrecen vonal.


 Vonzerőt jelentett az alacsony tarifa is, ez nem haladhatta meg a gyorsvonati első osztályú jegy árát. Más kérdés, hogy ehhez állami dotációra is szükség volt. Amiből aztán egyre kevesebb lett, olvasható dr. Kalocsai Péter könyvében, amely a szombathelyi polgári repülés történetéről szól.
A belföldi repülőflottát ekkor már jelentős állami támogatással működtette a Malév, például 1966-ban 10 millió Ft árkiegészítésre volt szükség, pedig 1963-tól fokozatosan álltak le a belföldi járatok. Az új gazdasági mechanizmus miatt az állami szerepvállalás, árkiegészítés megszűnt. A légitársaságnak újra kellett gondolnia működését, gazdálkodását. A továbbiakban nem fűződött semmilyen érdeke a veszteséges belföldi légforgalom fenntartásához. Ugyanakkor a külföldi utasforgalma és az abból adódó devizabevétele, nyeresége évről évre jelentősen emelkedett. Az új gazdasági mechanizmus bevezetése játszott szerepet abban, hogy a MALÉV az 1967–1968. évi téli üzemszünet után Budapestről Pécsre, Szombathelyre és Zalaegerszegre nem indította újra a légi járatait. Egyedüliként csak a debreceni belföldi járat maradt meg még rövid időre.
 


Egy Li-2-es Szombathelyen: cukrászda, park, Tófürdő, szétbontás


A Li-2-es gépeket 1963-ban vonták ki a forgalomból, 1964. március 4-én érkezett meg Szombathelyre a Li-2T-s repülő, amit úgy vontattak végig a városon az egykori Turista Szálló ( később Liget Hotel, most Garda Hotel) elé, ahol nem egyszerű látványosságnak szánták, írja blogjában Pörneczi Tamás. A leselejtezett gép Budapestről Szombathelyre repült, ahol társadalmi munkában leszerelték a szárnyvégeit, hogy elférjen az utcákon.
 

A terv az volt, hogy a budapesti Kis Pilóta nevű nevű cukrászdához hasonló egységet hoznak létre a vasi megyeszékhelyen is.
 

A repülőgépből bizonyára majd "Röpcsi" cukrászdának becézett gyermekcukrászda lesz. A gyermekeknek és felnőtteknek is egyaránt érdekes másodosztályú üzemegységünk 60-70 ezer forintba fog kerülni. A cukrászda különleges, másutt nem kapható süteményekkel, mint például repülőtorta, légzsáktorta, fagylaltkülönlegességek, - várja vendégeit, elsősorban gyerekeket. A repülőgép szárnya alatt színes gombákkal ellátott asztalok között a légikisasszonyok öltözékét viselő, csinos felszolgáló lányok viszik majd az üdítő italokat, hűsítőket, kávékat a vendégeknek, mondta a Vas Népének Csiszár Imre, a Vendéglátóipari Vállalat vezetője.


A Kis Pilóta cukrásza a budapesti Mázsa téren. Szombathelyen is hasonlót terveztek Fotó: Fortepan
A Kis Pilóta cukrásza a budapesti Mázsa téren. Szombathelyen is hasonlót terveztek Fotó: Fortepan


Innét egy hónap múlva a Puskin-parkba (most Gayer-parkba) került, továbbra is cukrászdává akarták alakítani: benne vagy alatta a légikisasszonyok egyenruhájába öltözött felszolgálók főzték volna a kávét.
 

De nem lett belőle a szocialista béketábor cukrászati Hooterse, betolták a park kevésbé frekventált részére, ahol is szépen kezdett elenyészni, egyre több mindent szereltek le róla. 1965-ben visszavitték a reptérre, majd pedig 1970-ben a Tófürdőn állították fel, de nem lett belőle vendéglátó-egység. Kalocsai Péter szerint 1980-ban bontották szét az emblematikus gépet.



Végül a Tófürdőn állították fel a kiszolgált repülőgépet Fotó: Facebook
 

Borítókép: a Li2-es a Gayer-parkban, a mostani kézilabda-pálya helyén
 

Savaria Fórum 33. évfolyam 15. szám - 2024.04.19.
Savaria Fórum 33. évfolyam 15. szám - 2024.04.19.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak
legfrissebbek
Te Szedd! A Joskar-Ola is csatlakozik egy szemétszedési akcióval
Április 22-én, hétfőn volt a Föld Napja, általában ezen a héten zajlik a "Te Szedd!" - országos önkéntes szemétszedési akció. A köztisztasági programhoz április 26-án, pénteken 17 órakor a Joskar-Ola ismét csatlakozik egy önkéntes szemétszedési akcióval.
Bútorokat, hűtőket, gumiabroncsot tett le engedély nélkül a „tuskóson”
A Sárvári Járásbíróság előkészítő ülésen veszélyes hulladékra elkövetett hulladékgazdálkodás rendjének megsértése miatt 1 év 6 hónap - végrehajtásban 3 év próbaidőre felfüggesztett - börtönre ítélt egy férfit. Kötelezte továbbá 276.751 forint bűnügyi költség megfizetésére.
Egymilliárd dolláros katonai csomaggal indultak újra az amerikai szállítások Ukrajna számára
Az Egyesült Államok egymilliárd dolláros katonai segítséget hagyott jóvá és indít útnak Ukrajna számára - közölte az amerikai külügyminisztérium, miután Joe Biden elnök aláírta a Kongresszus által elfogadott 60,8 milliárd dollárról szóló - az ukrajnai támogatási keretet is tartalmazó -nemzetbiztonsági jogszabálycsomagot.
Áprilisi közgyűlés: közbiztonság, útfelújítás és eredmények
Beszámoló hangzik el az önkormányzati ciklus eredményeiről, a Szombathely 2030 gazdaságfejlesztési program jelenlegi állásáról és a város közbiztonságáról. Döntenek egy újabb utca felújításáról és az autista nappali ellátó létrehozását célzó pályázatról is. Többek között ezek a témák kerülnek terítékre az áprilisi közgyűlésen. A csütörtökön 9 órakor kezdődő ülést élőben követhetik honlapunkon a folyamatosan frissülő cikkünkben, a Szombathelyi Televízió műsorán és Facebook-oldalán.
Influenza: 9200-an fordultak orvoshoz a múlt héten
A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április 15. és 21. között 9200-an fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a honlapján csütörtökön közzétett jelentésében.