Miért érdemes a békéltető testülethez fordulni?
– Ha jól tudom, immár nem az emberi erőforrások minisztériuma alá tartozik a szervezet.
– Így igaz, amikor megalakult az új kormány, akkor a békéltető testület az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá került, de ez az érdemi működésünkben nem okozott változást. A cél egyébként az, hogy még erősebb legyen testületünk hatásköre.
– Milyen ügyekben járhat el a testület, és jelenleg milyen hatáskörrel bír?
– A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett békéltető testület tulajdonképpen egy alternatív vitarendezési fórum, úgy is mondhatnánk: egy speciális „bíróság”, amely jogvita esetén a gazdasági élet szereplői és a szolgáltatást vagy árut vásárló fogyasztók között igyekszik egyezséget létrehozni. A békéltető testület meghallgatja a feleket, bizonyítást folytat le, majd érdemben dönt az ügyekben, ezeket pedig határozattal vagy ajánlással zárunk le.
– Ez úgy hangzik, mintha bíróságként működne a testület.
– Igen, gyakorlatilag egy választott bíróságnak felel meg, amelynek a mi esetünkben 11 állandó tagja van velem, mint elnökkel együtt. Kiemelném: ahhoz, hogy bírósági ítélet hatályú határozatot hozzunk, a feleknek előzőleg el kell fogadni, hogy a döntésünk rájuk nézve kötelező. Ez az esetek ötödrészében fordul elő, a többi ügyben ajánlással zárjuk a vitát, ami annyit jelent, hogy ha például elmarasztalunk egy vállalkozást, mert hibás terméket szállított, de nem cseréli ki, akkor mi ezt az interneten vagy a sajtóban közzétehetjük, a vállalkozás nevének megjelölésével. A bekeltetes.hu honlapon fenn van ez a „feketelista”, ahol bárki megnézheti, kitől nem érdemes vásárolnia. Azt gondolom, ennek az ajánlásnak is kellő súlya van.
– Melyek a leggyakoribb panaszok?
– A legtöbb panasz most már hosszú évek óta a cipővásárlással kapcsolatos: minden ötödik ügyfelünk ilyen problémával keres meg minket. Mondok egy konkrét példát. Ha valaki visszaviszi a frissen vásárolt cipőjét a boltba, mert mondjuk minőségi kifogása van, ott megnézik, írnak egy szakvéleményt, ami alapján általában elutasítják a reklamációt. A vásárló ekkor fordulhat hozzánk: ír egy kérelmet, aztán behozza a cipőt, a mi szakértő testületi tagjaink megnézik, felülvizsgáljuk, és sokszor felülbíráljuk az üzlet álláspontját, és azt is megmondjuk, hogy mi a teendő. Ki kell-e cserélni a terméket, el kell-e fogadni az elállást, vagy vissza kell-e adni a vételárat. De természetesen vannak ennél lényegesen nagyobb értékű, például több milliós épületszavatossági ügyeink is. Gyakoriak emellett az elektronikai cikkekkel és a használt autókkal kapcsolatos panaszok, és egyre nő az online kereskedelemhez köthető kifogások aránya. Ami ugyancsak fontos: ha a kereskedő elfogadta, hogy a döntés kötelező, akkor ez lényegében bírósági ítélettel ér fel, ami végrehajtási záradékkal is ellátható. Ha pedig ajánlást fogalmazunk meg a végén, és azt nem teljesíti önként, akkor felkerül különféle honlapokra. De általában inkább fizet egy cég, mint hogy „feketelistára” kerüljön.
– Mennyire eredményes a testület?
– A békéltető testületeket az 1997-es fogyasztóvédelmi törvény alapján hozták létre. Azóta egyre több jogkört kaptunk, és azt gondolom, hogy nagyon hatékonyan működünk. Egy esztendőben átlagosan 250 ügyünk van, hogy ez a szám mit jelent? Egy kisebb vidéki bíróság polgári jogi ügyforgalmának felel meg.
– Akkor mondhatjuk, hogy jól bevált fórumról beszélünk?
– Minden üzletben ki van függesztve, hogy hova lehet fordulni panasz esetén. Ez lehet a fogyasztóvédelmi hatóság, a jegyző vagy a békéltető testület. Mi a konkrét, érdemi ügyintézést végezzük, aki az adott vállalkozásnál nem jutott eredményre a panaszával, közvetlenül fordulhat hozzánk. 90 nap alatt le is kell zárnunk az ügyet, nincs bonyolult bizonyítási eljárás, nem kell szakértőt kirendelnünk. A testület ugyanis magasan képzett, gyakorlattal bíró tagokból áll. Arra törekszünk, hogy legyen közöttük cipő-, bőr-, ruha- és autóipari szakember, valamint többféle mérnök.
– Az esetek milyen százalékában jogos a fogyasztói panasz?
– Mintegy háromnegyed részében. De azért előfordulnak trükkös vásárlók is, akik igyekeznek nyerészkedni, kevés sikerrel. Csak egy konkrét példát említek. Vett valaki egy csiszológépet, két hétig használta, majd a 14. napon, az elállási időn még éppen belül, visszaküldte, mondván, nem tetszik neki. Mi valamennyi esetben elfogulatlanul, jogi és szakmai szempontok alapján döntünk. Elérhetőségeink: Békéltető Testület, székhely: 9700 Szombathely, Honvéd tér 2., ügyfélszolgálat: 9700 Szombathely, Rákóczi F. u. 23., tel.: 06-94-312-356; e-mail cím: bea@vmkik.hu, honlap: www.vasibekelteto.hu
(x)
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.