km/óra
  2025.06.13., péntek  •  Antal, Anett napja
Magyar-kínai gazdasági fórum Szombathelyen: hogyan kössünk üzletet?

Magyar-kínai gazdasági fórum Szombathelyen: hogyan kössünk üzletet?

A Vas Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (VMKIK), a ChinaCham Hungary Magyar-Kínai Gazdasági Kamara és a CECZ Közép-európai Kft. együttműködésében Magyar-Kínai Gazdasági Fórumot rendeztek a szombathelyi Király Sportlétesítményben. Az eseményen, melyen Bokányi Adrienn, Szombathely önkormányzatának tanácsnoka is részt vett, a kínai piacra lépés lehetőségei mellett az üzleti kultúrák közötti különbségek áthidalása és a két ország gazdasági kapcsolatainak jövője került terítékre, de még a 2010-es évek egyik meghiúsult helyi nagy projektjéről, a Vát-porpáci repülőtérről is szó esett.

„Ha tudni akarod az utat, azokat kérdezd, akik visszafelé jönnek!”

– adott egy kínai közmondást jótanácsként a magyar vállalkozóknak előadása végén Pető Ernő egyetemi docens, a Magyar-Kínai Gazdasági Kamara (ChinaCham Hungary) elnöke, arra utalva, hogy van, lehet mit tanulni attól az országtól, amely alig pár évtized alatt vált gazdasági-katonai világhatalommá.

Kedden azért érkeztek vállalkozók a Király Sportlétesítménybe, hogy megtudják, mi a világhódító kínai gazdasági stratégia lényege, egyáltalán, hogyan lehet bekerülni egy kínaiak uralta beszállítói láncba, vagy kikerülni az 1,4 milliárdos kínai piacra.

A fórumot Cseri József, a Vas Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (VMKIK) elnöke nyitotta meg, aki köszöntőjében hangsúlyozta: fontos, hogy a magyar cégek megtalálják a kitörési lehetőségeket a folyamatosan változó világban és átalakuló gazdasági környezetben. Kiemelte, a magyar vállalkozásoknak prioritás lehet a kínai piacra lépés, annak ellenére, hogy a két ország mérete és gazdasági potenciálja nem összehasonlítható. "A magyar kreativitás, tudás, szellemi tőke, innovációs képesség exportja lehet az, amire a kínaiak igényt tartanak" – fogalmazott az elnök, hozzátéve: Kína bámulatra méltó eredményeket ért el az elmúlt évtizedekben – az Egyesült Államok után a második legerősebb gazdasággá vált a világon –, és ennek a fejlődésnek a megismerése kulcsfontosságú. Cseri József szerint érdemes alaposan tanulmányozni a kínai modellt, amely a tudatosságon alapul, és ahol stratégiai ágazatokban a vegyes vállalatokban kötelező a kínai többségi tulajdon megtartása, ami valójában azt jelenti, hogy a kínaiak ingyen szerezték meg a nyugati know-how-t. Rámutatott, hogy Kína a világ legnagyobb exportőre, egyedi szabályokkal működő piac, ahol a teljesítményalapú szemlélet a hivatalnokokkal szemben is érvényesül – jó lenne a hazai állami adminisztrációnak is ebből tanulni, mondta. A Vas vármegyei kamara feladatának tekinti a hídépítést Európa, Magyarország és Kína, valamint a vállalkozások között, ahol a legfontosabb átadható kincs a tudás és a tapasztalat megosztása – hangsúlyozta a VMKIK elnöke, mielőtt átadta volna a szót a kínai kapcsolatok szakértőinek.

A bizalom és annak eszközei

Kína hatalmas fejlődésének hátterében a több ezer éves történelem, a megaláztatások évszázada utáni talpra állás és az 1979-től tartó fokozatos reformfolyamat áll. Ennek eredményeként megszűnt a mélyszegénység, egy 500-600 milliós középosztály jött létre, és az ország példátlanul dinamikus, évi átlag 9,5%-os gazdasági fejlődést produkált. Fejlesztették a kikötőket, autópályákat, gyorsvasutakat, és Kína a világ gyártóközpontjává és legnagyobb kereskedő nemzetévé vált.

A bevezetőben idézett Pető Ernő, a ChinaCham Hungary elnöke "Kína a globális partner – Üzleti kultúrák találkozása – Hogyan értsük meg a kínai partnereket?" című előadásában támpontokat igyekezett adni a jelenlévőknek a kínai üzleti kultúra megértéséhez. (Az általa képviselt ChinaCham 23 éve segíti a kis- és középvállalkozások piacra lépését mindkét országban).

Elmondta, hogy a kínai partnerekkel való együttműködés kulcsa a bizalom kiépítése:

  • az ajándékozás (ahol a gesztus a fontos, nem az ajándék értéke),
  • a közös vacsorák (nem üzleti témákról),
  • a kézfogás és a névjegykártya átadásának (két kézzel, enyhe meghajlással) jelentősége.

Különösen fontos az "arc megőrzése" és a kínai kultúrát nagyon alaposan ismerő tolmács alkalmazása, valamint a "guanxi", azaz a kapcsolati tőke építése.

Kiemelte, hogy Magyarország kulcsfontosságú hídfőállás az EU piacaira való belépéshez, ezért az ország kiemelt figyelmet élvez Kínában. Kitért a közelmúltbeli amerikai-kínai vámcsökkentési megállapodásra, amely új lehetőségeket nyithat a kereskedelemben. Pető Ernő szerint a kínaiak a világot másképp látják: Kína, Délkelet-Ázsia, Hongkong/Tajvan, USA és csak valahol a távolban Európa szerepel a fontossági sorrendjükben. Hangsúlyozta, hogy Kína számára az ázsiai piac a legfontosabb.

Offshoring helyett nearshoring

A 2020-as Covid-járvány globális hatásaira reflektálva elmondta, hogy a hosszú ellátási láncok sérülékenysége miatt manapság előtérbe került a "nearshoring" és a "friendshoring" koncepciója. Ez azt jelenti, hogy a világkereskedelemben tapasztalható változások miatt a termelési láncok rövidítésére, közelebb hozására van szükség (nearshoring), ami kedvez Magyarországnak mint európai központi helyszínnek. Jelenleg Kína a világ növekedéséhez egyharmaddal járul hozzá (2023), míg a még világelső USA és a harmadik EU szerepe egyre csökken. Pető Ernő bízik abban, hogy az EU átgondolja politikáját és nem épít virtuális falakat Kína felé – az unióban attól félnek, hogy az USA-ból kiszorult kínai termékek árasztják majd el Európát, de az előadó nem tart ettől –, mert a kooperáció fontosabb, mint a konfrontáció.

Magyarország és Kína kapcsolatát ismertetve kiemelte az "Egy övezet, egy út" kezdeményezéshez elsőkénti csatlakozást, a 2017-es stratégiai partnerséget és a 2024-es, Kína számára mindössze öt országgal fennálló tartós átfogó stratégiai partnerséget – Kína számára Magyarország az EU hídfőállása: 2023-ban a teljes kínai EU-s befektetés 44%-a Magyarországra érkezett.

"A Vát-porpáci reptér nagyon jó lett volna ennek a megyének"

Nádasi Tamás, az MKIK Magyar-Kínai Tagozatának elnöke, az Aquaprofit Zrt. alapítója "A kínai gazdaság múltja és jelene – Úton a csúcs felé" című előadásában arról beszélt, hogy Vas vármegyében ideje változtatni azon, hogy keveseknek van kapcsolata kínai vállalkozásokkal. Felidézte, hogy a 2010-es években ő is részese volt annak a végül meghiúsult logisztikai projektnek, amely kínai áruk fogadására alkalmas cargo repülőteret álmodott Vát-Porpácra. "A reptér nagyon jó lett volna ennek a megyének, kínai áruk érkeztek volna, összeszerelő üzemek épültek volna a környéken, ahonnan már magyar áruként kerültek volna a piacra a termékek" – mondta, hozzátéve: "talán még nem veszett el örökre, keressük a hasonló lehetőségeket az országban".

Ő is megerősítette az előtte szóló előadó álláspontját:

"először össze kell barátkoznunk a kínaiakkal, csak azután fogunk tudni üzletelni velük",

figyelmeztetett. 

Felidézte Teng Hsziao-ping különleges gazdasági övezeteinek rendszerét, amely a szocialista országot a kapitalizmus útjára vezette, minek nyomán egy EU-méretű új középosztály született az országban, és amely nyitott a világ felé is. Kína fő elve a kölcsönös be nem avatkozás, a kereskedelem és a globalizáció építése. Nádasi Tamás szerint aki Kínában üzletelni akar, annak nélkülözhetetlen a WeChat alkalmazás, amely a mindennapi élet és üzletvitel központi platformja, a kínaiak ezen a felületen vásárolnak autót, bankolnak, élnek közösségi életet. Úgy véli, az innovációexport mellett van igény csúcsminőségű magyar termékekre is, de ehhez biztosítani kell a folyamatos utánpótlást és az egységes marketinget. Ez az, ami a francia bortermelőknek például már megy, mert ők bordeaux-i alatt futó márkaként vannak jelen a kínai piacon, míg a hazai bortermelőknek nem sikerült összefogni – pedig egy-egy 8-10-15 milliós kínai város egy egész országot képes lenne eltartani, hívta fel a figyelmet az együttműködés fontosságára.

2049-re ipari szuperhatalommá válnának

A kínaiak nem ülnek a babérjaikon, annak ellenére, hogy a világ második legnagyobb gazdasága az övék, a "Made in China 2025" programjukkal deklarálták, hogy Kína 2049-re vezető ipari szuperhatalommá váljon. A program kilenc stratégiai feladatot fogalmaz meg, többek között az innováció ösztönzését, az integrált, digitális és technológia-központú gyártás előmozdítását, a teljes ipari bázis megerősítését, a termékminőség javítását és globális kínai márkanevek építését, valamint a zöld gyártási módszerek érvényesítését.

A kulcstechnológiák terén Kína jelentős erőfeszítéseket tesz a mesterséges intelligencia (SenseTime, iFlytek, Baidu, Zhipu), az információ- és kommunikációtechnológia (Huawei, ZTE, Xiaomi), a robottechnológia (Haier, CRRC), a zöld technológiák (CATL, BYD, J-Star), valamint az űrprogram, a kvantumszámítás és a biotechnológia területén. Az "öt kezdeményezés" pedig a kutatási és fejlesztési központokra, a kulcsfontosságú iparágak kiemelt projektjeire, a zöld és fenntartható termelésre, az intelligens gyártásra és az új anyagok fejlesztésére fókuszál.

Ide kellene betörniük a magyar vállalatoknak.

Vannak persze máris jó példák: a Richter vagy a Masterplast, amelyek már megvetették a lábukat Ázsiában, hangzott el. 

A fórum zárásaként a VMKIK és a ChinaCham között aláírtak egy együttműködési megállapodást.

Fotó: Nagy Jácint

kapcsolódó galéria
kapcsolódó cikkek
Schiffer András: A szombathelyi közgyűlésének nagyon helyes döntése volt, hogy nem akart akkugyárat a városba
Schiffer András: A szombathelyi közgyűlésének nagyon helyes döntése volt, hogy nem akart akkugyárat a városba
Erről a volt országgyűlési képviselő beszélt a Mathias Corvinus Collegium (MCC) szombathelyi központjának szerdai vitaestjén, ahol az volt a kérdés: összehangolható-e a gazdaságfejlesztés a zöld célokkal? Nem lőnénk le a poént, de annyit elöljáróban elárulunk: Schiffer hét csapásként írta le Magyarországra nézve az akkumulátorgyártás "lázálmát".
Megérkeztek a kínai BYD első autói Magyarországra
Megérkeztek a kínai BYD első autói Magyarországra
A kínai BYD (Build Your Dreams - Építsd az álmaid) megnyitotta első két autókereskedését Budapesten. Eközben Orbán Viktor Kínában a cég központjában tárgyalt, Szijjártó Péter pedig bejelentett egy 60 milliárd forintos elektromobilitási támogatási csomagot, az összeg egyik feléből gyorstöltőket telepítenek országszerte, a másikból cégek vehetnek támogatással elektromos járműveket.
BYD: Szombathelyen is körülnézett az európai autógyárának helyet kereső kínai óriáscég
BYD: Szombathelyen is körülnézett az európai autógyárának helyet kereső kínai óriáscég
Német sajtóinformációk szerint Magyarországon építi meg a kínai elektromosautó-óriás, a BYD első európai üzemét. Több helyszín is felvetődött, sajtóinformációk szerint Szombathely is az esélyesek között volt, Szegeden viszont  nemrég megkezdték egy hatalmas ipari park előkészítését. A kínai vállalat azt mondta a Reutersnek, év végéig döntenek, itthon egyelőre csak a jelekből olvasható ki, hogy valami készül. A téma a Parlamentben is előkerült, úgy tűnik, több ország is versenyben van.
Rövid távon bukó az akkugyártás Magyarországnak
Rövid távon bukó az akkugyártás Magyarországnak
Kijöttek a májusi ipari adatok, a hazai gazdaság növekedését legjobban az fékezi, hogy padlót fogott a járműipar és a feldolgozóipar, utóbbin belül kiemelkedő mértékben az akkumulátorgyártás.
Szuverenitásvédelem: hatalmas kínai devizahitelt vett fel a magyar állam, nem verte nagy dobra
Szuverenitásvédelem: hatalmas kínai devizahitelt vett fel a magyar állam, nem verte nagy dobra
Egymilliárd eurónyi (392 milliárd forintnyi) hitelt vett fel kínai bankoktól a kormány idén tavasszal, és ezt egy összegben le is hívta április 19-én, írja a Portfolio az Államadósság-kezelő Központ ÁKK statisztikái alapján. A kötvénytartozásokat nem számolva ez az összeg a legmagasabb a magyar állam fennálló hiteltartozásai közül.
Új elnöke van a Vas Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamarának
Új elnöke van a Vas Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamarának
A Vas vármegyei kamarai választáson a testületben regisztrált vállalkozások az új vezető mellett megválasztották az elnökséget, a tagozatok elnökeit, az országos küldötteket, valamint a kamarai bizottságok tagjait is. A majd három évtized után leköszönő Kovács Vincét Cseri József váltja az elnöki poszton.
Magyarország egyik legértékesebb telkéről tárgyalt Lázár Jánossal dr. Nemény András (videóval frissítve)
Magyarország egyik legértékesebb telkéről tárgyalt Lázár Jánossal dr. Nemény András (videóval frissítve)
A szombathelyi 290 hektáros egybefüggő északi iparterületről van szó, amit az építési és közlekedési miniszter kivételes adottságú, óriási lehetőséget biztosító ingatlannak nevezett, és amire közösen keres befektetőket a kormány a várossal. Az biztos, hogy hamarosan ide befektető fog érkezni, mondta Lázár, és az is a pakliban van, hogy ez GySEV Cargo lesz. Nem jött üres kézzel Szombathelyre: útfelújításokat, zebraépítéseket jelentett be, és a Kőszeg-Szombathely-Körmend tervezett gyorsforgalmik kapcsán is szolgált új információkkal.
Szijjártó Péter: az új kínai gyárak működésbe lépése hozzájárul ahhoz, hogy 2025 az áttörés éve legyen
Szijjártó Péter: az új kínai gyárak működésbe lépése hozzájárul ahhoz, hogy 2025 az áttörés éve legyen
Még idén vagy a jövő év elején megkezdi a termelést több piacvezető kínai óriáscég is Magyarországon, ami nagyban hozzájárul majd ahhoz, hogy 2025 az áttörés éve legyen a magyar gazdaságban - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.
címkék
kapcsolódó cikkek
Schiffer András: A szombathelyi közgyűlésének nagyon helyes döntése volt, hogy nem akart akkugyárat a városba
Schiffer András: A szombathelyi közgyűlésének nagyon helyes döntése volt, hogy nem akart akkugyárat a városba
Erről a volt országgyűlési képviselő beszélt a Mathias Corvinus Collegium (MCC) szombathelyi központjának szerdai vitaestjén, ahol az volt a kérdés: összehangolható-e a gazdaságfejlesztés a zöld célokkal? Nem lőnénk le a poént, de annyit elöljáróban elárulunk: Schiffer hét csapásként írta le Magyarországra nézve az akkumulátorgyártás "lázálmát".
Megérkeztek a kínai BYD első autói Magyarországra
Megérkeztek a kínai BYD első autói Magyarországra
A kínai BYD (Build Your Dreams - Építsd az álmaid) megnyitotta első két autókereskedését Budapesten. Eközben Orbán Viktor Kínában a cég központjában tárgyalt, Szijjártó Péter pedig bejelentett egy 60 milliárd forintos elektromobilitási támogatási csomagot, az összeg egyik feléből gyorstöltőket telepítenek országszerte, a másikból cégek vehetnek támogatással elektromos járműveket.
BYD: Szombathelyen is körülnézett az európai autógyárának helyet kereső kínai óriáscég
BYD: Szombathelyen is körülnézett az európai autógyárának helyet kereső kínai óriáscég
Német sajtóinformációk szerint Magyarországon építi meg a kínai elektromosautó-óriás, a BYD első európai üzemét. Több helyszín is felvetődött, sajtóinformációk szerint Szombathely is az esélyesek között volt, Szegeden viszont  nemrég megkezdték egy hatalmas ipari park előkészítését. A kínai vállalat azt mondta a Reutersnek, év végéig döntenek, itthon egyelőre csak a jelekből olvasható ki, hogy valami készül. A téma a Parlamentben is előkerült, úgy tűnik, több ország is versenyben van.
Rövid távon bukó az akkugyártás Magyarországnak
Rövid távon bukó az akkugyártás Magyarországnak
Kijöttek a májusi ipari adatok, a hazai gazdaság növekedését legjobban az fékezi, hogy padlót fogott a járműipar és a feldolgozóipar, utóbbin belül kiemelkedő mértékben az akkumulátorgyártás.
Szuverenitásvédelem: hatalmas kínai devizahitelt vett fel a magyar állam, nem verte nagy dobra
Szuverenitásvédelem: hatalmas kínai devizahitelt vett fel a magyar állam, nem verte nagy dobra
Egymilliárd eurónyi (392 milliárd forintnyi) hitelt vett fel kínai bankoktól a kormány idén tavasszal, és ezt egy összegben le is hívta április 19-én, írja a Portfolio az Államadósság-kezelő Központ ÁKK statisztikái alapján. A kötvénytartozásokat nem számolva ez az összeg a legmagasabb a magyar állam fennálló hiteltartozásai közül.
Új elnöke van a Vas Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamarának
Új elnöke van a Vas Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamarának
A Vas vármegyei kamarai választáson a testületben regisztrált vállalkozások az új vezető mellett megválasztották az elnökséget, a tagozatok elnökeit, az országos küldötteket, valamint a kamarai bizottságok tagjait is. A majd három évtized után leköszönő Kovács Vincét Cseri József váltja az elnöki poszton.
Magyarország egyik legértékesebb telkéről tárgyalt Lázár Jánossal dr. Nemény András (videóval frissítve)
Magyarország egyik legértékesebb telkéről tárgyalt Lázár Jánossal dr. Nemény András (videóval frissítve)
A szombathelyi 290 hektáros egybefüggő északi iparterületről van szó, amit az építési és közlekedési miniszter kivételes adottságú, óriási lehetőséget biztosító ingatlannak nevezett, és amire közösen keres befektetőket a kormány a várossal. Az biztos, hogy hamarosan ide befektető fog érkezni, mondta Lázár, és az is a pakliban van, hogy ez GySEV Cargo lesz. Nem jött üres kézzel Szombathelyre: útfelújításokat, zebraépítéseket jelentett be, és a Kőszeg-Szombathely-Körmend tervezett gyorsforgalmik kapcsán is szolgált új információkkal.
Szijjártó Péter: az új kínai gyárak működésbe lépése hozzájárul ahhoz, hogy 2025 az áttörés éve legyen
Szijjártó Péter: az új kínai gyárak működésbe lépése hozzájárul ahhoz, hogy 2025 az áttörés éve legyen
Még idén vagy a jövő év elején megkezdi a termelést több piacvezető kínai óriáscég is Magyarországon, ami nagyban hozzájárul majd ahhoz, hogy 2025 az áttörés éve legyen a magyar gazdaságban - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.
Savaria Fórum 34. évfolyam 13. szám - 2025.06.02.
Savaria Fórum 34. évfolyam 13. szám - 2025.06.02.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Megint állunk vazze extra: elromlottak a vécék az Intercityn, Csornán tartott egészségügyi szünetet a járat
Különös kalandba keveredett Budapestre vonattal utazó kollégánk: a Szombathelyről kilenc óra után elstartolt Intercity-járaton nem működtek mellékhelyiségek, ezért a vonat Csornán megállt, hogy az utasok elvégezhessék folyó ügyeiket.
Szörnyű repülőkatasztrófa: lezuhant egy Londonba tartó repülőgép 242 emberrel a fedélzetén Indiában (frissítve)
Balesetet szenvedett csütörtökön az Air India légitársaság Angliába tartó repülőgépe az indiai Ahmadábád repülőterén.
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Bloomsday Szombathely 2025: Íme a teljes program!
Bloomsdayre fel! Kortárs alkotókkal, irodalommal, zenével és performanszokkal érkezik Szombathely egyedülálló kortárs összművészeti fesztiválja 2025. június 13. és 16. között a Leopold Bloom sétánnyá avanzsált Rákóczi Ferenc utcában. A négynapos rendezvényt dr. Nemény András polgármester, Ragnar Almqvist, Írország magyarországi nagykövete és Nádasdy Ádám nyelvész, költő, műfordító nyitja meg a Fő téri Joyce-szobornál, majd felvonják Bloomlandia zászlaját, és a porcukor-pecsételés, sörcsapolás sem marad el.
Szombathely Deák Ferenc utca 3. alatti gyermekorvosi rendelő - Dr. Gecse-Kálózi Patrícia rendelési idő
Dr. Gecse-Kálózi Patrícia gyermekorvos rendelési ideje 2024-ben március 1-től a Deák Ferenc utcai gyermekorvosi rendelőben, Szombathelyen.