km/óra
  2024.04.25., csütörtök  •  Márk napja
Ez a vonat elment? Kerékpárút lehet a Szombathely-Felsőőr-vasútvonal osztrák szakaszából

Ez a vonat elment? Kerékpárút lehet a Szombathely-Felsőőr-vasútvonal osztrák szakaszából

Kerékpárút lehet a Szombathely-Felsőőr-vasútvonal osztrák szakaszából, illetve a Felsőőr-Felsőlövő szárnyvonalból: sajtóértesülések szerint a burgenlandi tartományi kormány megveszi a magántulajdonban lévő szakaszokat, és azt tervezi, kerékpárutat épít a töltésen. Az elmúlt években többször felvetődött, hogy jó lenne helyreállítani a vasúti közlekedést a vasi megyeszékhely és Felsőőr között.

A BVZ újság és hírportál csütörtöki cikke szerint megegyezett egymással a Südburgenländische Regionalbahn (Dél-burgenlandi Helyi Vasút) társaság és Burgenland az eladásról. Ha létrejön az ügylet, akkor a tartomány a tervek szerint a Felsőlövő és Rohonc közötti mintegy 35 kilométeres vasútvonalból - vagy bizonyos részeiből - kerékpárutat alakít ki. Mindez azért is érdekes, mert időről-időre különféle tervek születtek, hogy a magyar oldalon felszámolt vasútvonalat újjá kellene építeni Szombathely és a határ között, osztrák oldalon pedig felújítanák a megmaradt pályát. Legutóbb 2017-ben történt bejelentés arról, hogy előkészítik a városok közötti vasúti kapcsolatot.   


A személyforgalmat 1987-ben állította le az osztrák vasúttársaság Oberwart és Oberschützen között. A buszos és idegenforgalmi vállalkozással rendelkező Franz Schuch megvásárolta az Oberschützen és Rohonc közötti 36 kilométeres szakaszt 12 állomással és az ingatlanokkal együtt. Megalapította a Südburgenländische Regionalbahnt, és továbbra közlekedtek személy- illetve tehervonatok a szakaszon. Az évek során aztán egyre több szakaszt vontak ki a forgalomból. Burgenland tartomány leányvállalata 2018-ban megvásárolta az Alsóőr-Nagyszentmihály közötti 8,4 kilométer hosszú és jó műszaki állapotban lévő szakaszát, azzal a céllal, hogy a teherforgalmat újraindítsa. (Hogy a kerékpárútra vonatkozó tervek ezt a részt is érintik-e, arról nem írt a hírportál.) 2019 őszétől kezdve több mint 1,1 millió euróból újult meg Vasvörösvár állomása. A hosszú rakodóvágánnyal ellátott vasútállomás új vágányhálózatot és ledes térvilágítást kapott. A cél a szomszédos faüzem kiszolgálásának biztosítása volt évi 32.000 tonna faáru közvetlen kirakodásával. 

 

A BVZ arról ír, hogy tavaly tavasszal a Südburgenländische Regionalbahn megpróbálta eladni az Oberwart-Oberschützen szakaszt, a helyi polgármesterek támogatták ebben. Közös felhívásukban kerestek olyan vasutat szerető befektetőket, akik hajlandók lettek volna a vasútvonalba invesztálni. A tulajdonos séta- és/vagy kerékpárútban gondolkodott, ami a tarcsafürdői (Bad Tatzmannsdorf) turisztikai és gyógyfürdőfejlesztésekhez jól illeszkedik. Ennek a szakasznak átalakítását 2,5 millió euróra becsülték, a vételár akkor 200 ezer euró volt. 


Aztán csaknem egy évvel később komoly vevő akadt. A burgenlandi tartományi kormány megerősítette a lap értesüléseit: aláírták az Oberschützen-Oberwart és a Nagyszentmihály-Rohonc közötti vasútvonal megvásárlásáról szóló szerződést, január 31-ei dátummal. Heinrich Dorner közlekedési tanácsos irodájának a közlése szerint a tartomány kerékpárutat tervez a települések közötti vasúti vonalon - a megvalósítás attól is függ, mennyi támogatást tudnak szerezni a projektre. A vételár a szerződés értelmében nem publikus. 


A vasúttársaság óvatosabban nyilatkozott, azt mondták a BVZ-nek, az akarat mindkét félben megvan az adásvételre. Ha létrejön, akkor olyan fenntartható projekt valósul meg a kerékpárúttal, amelyből az egész régió javára válhat. 


A sínek felszedése megkezdődött (Oberwart és Oberschützen között be is fejeződött) - ez a munka a vasúttársaságra vár. 
 

Amikor még vasúti kapcsolatról volt szó


85 százalékos uniós támogatással javulhat a határmenti közlekedés, írta az ORF 2017-ben. Ez azt jelenti, hogy megvalósulhat a Felsőőr-Szombathely és a Gyanafalva/Jennersdorf-Szentgotthárd közötti vasúti kapcsolat, továbbá az autóúthálózat is jelentősen fejlődni fog a térségben. A határon átnyúló osztrák-magyar vasúthálózati és közúti infrastruktúrafejlesztésről szóló koncepciót a burgenlandi Pándorfaluban/Parndorf mutatták be  2017. március elején. 


A CrossBorder Rail projekt 12,7 millió eurós beruházásból valósul meg. Ennek köszönhetően rövidülnek majd a menetidők, javul a közlekedés biztonsága, és szépülnek a megállóhelyek a Nezsider (Neusiedl am See), Pomogy (Pamhagen) és Fertőszentmiklós közötti, határon átnyúló vasútvonalon. Hat új közúti kapcsolat is épül az osztrák-magyar határ mentén.


Magyar Levente, a magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a Nezsider és Fertőszentmiklós közötti vasúti útvonalon hamarosan konkrét munkálatokról is beszámolhatnak, valamint, hogy előkészítési fázisban van a Felsőőr és Szombathely, valamint a Jennersdorf és Szentgotthárd közötti vasúti kapcsolat.

Két, legkésőbb 2022-ig megvalósuló autópálya-összeköttetésen is dolgoznak, egyrészt a Sopron felől Ausztriába tartó autópályaszakaszon, másrészt a leendő M8-as autópálya Rábafüzesi határcsatlakozásának kiépítésén. A fejlesztési projekt ismertetőanyagából kiderül, hogy Szentpéterfa és Nagysároslak (Moschendorf), Kőszeg és Rőtfalva (Rattersdorf), Zsira és Locsmánd (Lutzmannsburg), Fertőrákos, Sopronpuszta és Szentmargitbánya (Sankt Margarethen), Várbalog, Albertkázmérpuszta és Féltorony (Halbturn), valamint Rajka és Németjárfalu (Deutsch Jahrndorf) települések közötti utak felújításával segítik a határ menti települések jobb összekapcsolását.

Ezek a befektetések azért lehetségesek, mert határon átnyúló projektekről van szó. „A kiadások nagy részét az EU fedezi“, mondta Hans Niessl tartományfőnök. „Az összeg 85 százalékát az EU állja“- jelentette be Niessl.

 

1888-tól járt a vonat


A Szombathely-Pinkafői HÉV társaság által épített 52,2 km hosszú vasútvonal a Kőszegi-hegység jelentős ipari- és bányavidékét kapcsolta be a forgalomba. A Szombathely állomástól induló és az akkori országhatárig tartó vasútvonalat 1888. december 12-én nyitották meg.


Mivel a vasútépítéshez Rohonc települése jelentős mértékben hozzájárult, így a nyomvonal, az eredeti elképzeléshez képest, Rohonchoz és Bucsuhoz is közelebb került. A dombvidéki vasút a Kőszegi-hegység déli lábánál, a Pinka folyó völgyében haladt. A vonalon viszonylag sok műtárgy épült, köztük három 20 m nyílású vashíd, valamint jelentős hosszban építettek hóvédművet.


1903. március 25-én adták át a forgalomnak a Felsőőr–Felsőlövő szárnyvonalat, amely segítségével vasúton is elérhetővé vált a híres Tarcsafürdő, valamint megkönnyítette a felsőlövői bányákból kitermelt barnaszén szállítását. Továbbá tervezték a vonal meghosszabbítását Kirchschlagig, azonban a csekély tőkefedezet miatt a tervet elvetették.


Az első világháborút lezáró trianoni békeszerződéssel, 1921-től a vasútvonal két ország területére került. Miután a vasútvonalat eredetileg csak Pinkafőig építették ki, az osztrák vasúthálózathoz nem kötődött. A vasútvonalat 1925. november 25-én hosszabbították meg Friedbergig, hogy csatlakozzon a Graz és Bécsújhely felé tartó vonalakhoz. 


A vasút a jelentőségét 1953. március 1-jétől veszítette el, ekkor szűnt meg a határátmenet a vasfüggöny miatt. A forgalom a vonal magyar szakaszán 1960. január 1-jéig maradt fent napi öt járattal, később a pályát felszedték. 


A vonal állomásai
 

Pinkafő (Pinkafeld)
Ópinkafő (Altpinkafeld)
Rödöny (Riedlingsdorf)
Felsőőr (Oberwart)
Felsőőr Bevásárlóközpont
Vasvörösvár (Rotenturm an der Pinka)
Nagyszentmihály (Großpetersdorf)
Velege (Welgersdorf)
Sámfalva (Hannersdorf)
Pinkaóvár-Csejke (Burg-Eisenberg)
Csém (Schandorf)
Csajta (Schachendorf)
Rohonc (Rechnitz)
Bucsu
Torony

Olad
Szombathely 


A felsőlövői szárnyvonal: 

Felsőlövő (Oberschützen)
Tarcsafürdő (Bad Tatzmannsdorf)
Alsólövő (Unterschützen)
Felsőőr

 

A vonal állomásairól készült fotók itt érhetőek el.

Borítókép: A  vasútvonal Rohonc határában Fotó:Zséder Balázs/vasutallomasok.hu

címkék
Savaria Fórum 33. évfolyam 15. szám - 2024.04.19.
Savaria Fórum 33. évfolyam 15. szám - 2024.04.19.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak