km/óra
  2022.05.23., hétfő  •  Dezső napja
Európa-bajnok oladi srác, piros kamionnal

Európa-bajnok oladi srác, piros kamionnal

Szülővárosában, Szombathelyen járt nemrégiben versenygépével, a Kamion Európa-bajnokságot idén harmadszor (2014, 2015, 2021) is megnyerő pilóta, Kiss Norbert. A Révész Racing piros járműve nagy feltűnést keltett a Király utcában, a háromszoros kontinensbajnokkal a pályafutásáról és sikereiről beszélgettünk. 

 

– 2005-ben tűnt fel az autós versenyszimulátorban elért sikerekkel, majd a Renault Clio, a Seat León, a Suzuki Swift és a spanyol Seat León következett, innét váltott át 2011-ben versenykamionra.

 

– Már általános iskolás koromban szerettem autós játékokkal játszani számítógépen, de azok nem voltak igazán élethűek. Ami igazán komolynak bizonyult és meg is fogott, az Live for Speed volt, jó volt benne az iránytás, és nagyon hasonlított egy igazi autóra, érezni lehetett benne a kihívást és a nehézséget. Az a precizitás kellett hozzá, ami az igazi versenyzéshez is nélkülözhetetlen. 

 

– Tudatosan készül arra, hogy autóversenyző lesz?

 

– Az elképzelés megvolt, de akkor még nem sok realitása látszott a történetnek, ezért is űztem a szimulátorozást, ez fért bele az akkori lehetőségekbe. Álomnak álom volt, azonban elérhetetlennek látszott. Közben a középiskolában a számítógépezés nagyon érdekelt, informatikusi pályára készültem, néhány évig dolgoztam is ezen a területen, mint rendszergazda. Ám az autózás sokkal inkább tűnt önmegvalósításnak, úgy gondolom, ha valaki megtalálja azt, amit szeret csinálni az életében, akkor azt meg kell ragadnia, és bele kell tennie magát teljesen. 

 

– Mikor érezte azt, hogy valóra válhatnak az álmai?

 

– Nehéz megmondani, mert az elején azért minden bizonytalannak látszott. Minden szezonban arra koncentráltam, hogy a kapott lehetőséggel tudjak élni, elérjem a célt, akár a sajátomat, akár a csapatét. Aztán mindig megjött valahonnét a segítség, a kihívás. A kamionozás sem volt tervben, nem tudtam, hogy ez nekem való dolog lehet, ám éltem azzal, amit kínáltak, és igyekeztem jól menni a versenyeken. Amikor az első Európa-bajnoki cím meglett, akkor éreztem, hogy igen, ez az, ami tényleg megfogott, érdemes foglalkozni vele. Nagy ugrás volt a kocsikhoz képest, mások a méretek, furcsa az üléspozíció, a dízelmotort másképp kell használni, sok minden újra kellett tanulni, és meg kellett szokni. Ha viszont hozzászoksz a dimenziókhoz, akkor azért érződik, hogy nagyon versenyautós a kamion is, ugyanazok a vezetéstechnikai dolgok, ideális ívek, fékezések, kigyorsítások működnek, mint egy túraautónál. Meg kell szokni a rendszert, a tapadást, hogy mit, hol és hogyan lehet a kamionnal tenni, ezeket kell összerakni jól fejben.   

 

– A harmadik Európa-bajnoki címét nyerte idén, melyik közülük a legkedvesebb?

 

– Mindegyiknek megvolt a maga varázsa, de az utolsó nagyon különleges. A Révész Racingben jó munkát végzett a csapat, a megalakulás óta számítva egy fél és teljes szezon után rögtön Európa-bajnoki címet nyerni egyéniben és csapatban, az történelmi győzelem. Kivételes munka, hogy ilyen rövid idő alatt technikai és emberi oldalon is ilyen teljesítmény tudtunk letenni az asztalra. Erre nagyon-nagyon büszke vagyok, és hálás is egyben, hogy rengeteget dolgozott a csapat a sikerért. A jövőben is együtt folytatjuk, fejlesztjük tovább a csapatot és az autót, szeretnénk hasonló eredményeket elérni

 

– Milyen érzésekkel tért vissza Szombathelyre?

 

– Már nem élek Szombathelyen, onnét nehezebb lenne megoldani a sok utazást.  De ott születtem, az oladi lakótelepen nőttem fel, az oladi általános iskolába jártam, ott dolgozik most az édesanyám. A Savaria szakközépiskolát végeztem el, első 18 évemet a városban töltöttem, van még néhány gyerekkori barátom, jó érzés visszatérni ide.

 
A kamionversenyzésről dióhéjban

 

A versenykamionok nem az utcai teherjárművek átalakított változatai, hanem ezek az alváztól kezdve versenyzésre épülnek, 5300 kiló az előírt minimumsúlyuk, a motorok 1100–1200 lóerősek, 5500-6000 Newtonméter nyomatékkal. Kézi váltó van bennük, a vezetést segítő eszközök (ABS, kipörgésgátló stb.) használata tilos, a régi típusú vezetést igénylik a gépek.  A gyárak elsősorban imázsépítésre használják a több versenyhétvégéből álló futamokat, mivel az utcai kamionos közösségben erős a kötődés a márkákhoz. A MAN például nagyon komolyan beleállt a történetbe: komoly versenymotort fejlesztettek, ami a mezőnyben egyik legjobb.

 

Az Európa-bajnokság különleges, a technikai szabályzat – a fentiekkel együtt – nagyon nyitott is, emiatt nincsen két egyforma kamion. Az engedélyezett módosításokkal lehet előnyre szert tenni, ehhez szükséges a pilóta és a csapat közös munkája, a csapattagok rakják össze a futóművet, a fékrendszert, a kormányzást, a hűtéseket, az elektronikát, a levegőrendszert és még sok minden mást, így komoly mérnöki munka van egy-egy autóban. Németországban, Csehországban és Angliában különösen népszerű a kamionversenyzés – az utóbbi országban nemzeti bajnokságot is rendeznek. 

címkék
Savaria Fórum 31. évfolyam 19.szám - 2022.05.20.
Savaria Fórum 31. évfolyam 19.szám - 2022.05.20.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Megyei I. osztály: magabiztosan nyert és bajnok lett a Sárvár
Hat találkozóból négyen gólképtelenek maradtak a hazai csapatok, a Sárváron kívül a Haladás-Zanat tudta otthon tartani mindhárom bajnoki pontot.
Hét bemutatót tervez az évadban a Weöres Sándor Színház
Sirály, Koldusopera, Bolha a fülbe. Hét bemutatóval és további három bérleten kívüli produkcióval jelentkezik a 2022/23-as évadban a Weöres Sándor Színház. Megemlékeznek névadójuk születésének 110. évfordulójáról, lesz karneválszínház nagy nevekkel, és változik a társulat összetétele - erről is szó esett a következő évadot beharangozó sajtótájékoztatón, ahol a választható bérlettípusokat is ismertették.
Megyei II. osztály, északi csoport: potyogtak a gólok a 26. fordulóban
A Mersevát tízszer, a Csepreg hétszer, míg az Uraiújfalu hatszor vette be ellenfele kapuját, de a Gencsapáti is gólzáporos mérkőzésen győzte le a Kemenesalját. A Gérce, valamint a Sé is otthon tartotta a három pontot, a Bozsok pedig a Söpte ellen nyert rangadót.
Csaknem 400 fiatal táncolt együtt a Fő téren (képgaléria)
Csaknem 400 fiatal táncolta el Johann Strauss Denevér című operettjéből a négytételes francia négyest ma a Fő téren. Két év kihagyás után ismét megrendezte az AGORA a Quadrille Európai Táncfesztivált, melynek kizárólagos hazai helyszíne Szombathely.
Megyei II. osztály déli csoport: a Csákánydoroszló nyolcig, a Körmend és a Telekes hétig jutott, a Tanakajdé az egyetlen hazai győzelem
Az Őriszentpéter a Gyöngyöshermán-Szentkirállyal, míg a Szentpéterfa a Rábatótfaluval osztozott meg a pontokon.
legfrissebbek
Meteorológiai szolgálat: az ország nagyobb részén továbbra sem enyhül az aszály
A csapadék egyenlőtlen eloszlása miatt az országban többfelé száraz a talaj, országos, áztató eső pedig továbbra sem érkezik, így az ország nagyobb részén nem enyhül az aszály - írta hétfői bejegyzésében az Országos Meteorológiai Szolgálat.
Mintegy kilenc tonna ólomakkumulátort értékesített
A Sárvári Járásbíróság előkészítő ülésen hulladékgazdálkodás rendje megsértésének bűntette miatt 1 év, végrehajtásában 3 év próbaidőre felfüggesztett börtönre ítélt egy büntetlen előéletű férfit. A vádlottal szemben 1.911.244 forint erejéig vagyonelkobzást rendelt el.
Első alkalommal rendezett a város Takács József emlékére versenyt
Május 21-én tartották a Takács József Tenisz Emlékversenyt a Késmárk utcai teniszpályán, melyen Szombathely Megyei Jogú Városa képviseletében dr. László Győző, sportért is felelős alpolgármester vett részt és köszöntötte a résztvevőket. A torna első alkalommal, de hagyományteremtő céllal került megrendezésre Szombathely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Sport és Ifjúsági Iroda szervezésében, olvasható a város honlapján.
Árokba sodródott egy autó Szentgotthárdon
Több helyen nem lesz melegvíz szerdán Szombathelyen
A felhasználói rendszer karbantartása miatt május 25-én, szerdán 8-tól 18 óráig Szombathely egyes részein a használati melegvíz-szolgáltatás szünetelni fog, olvahsató a Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft. közleményében.