
Eredmények, együttműködés, bizalom – interjú Ágoston Sándorral, a Szombathelyi Közterület-felügyelet irodavezetőjével
A szombathelyiek bíznak a közterület-felügyelőkben – hangzott el az év első közgyűlésén Kelemen Krisztián (Éljen Szombathely!) tanácsnoktól, a közbiztonsági bizottság elnökétől, amikor a Szombathelyi Közterület-felügyelet 2024-es beszámolóját tárgyalták.
Az összeállításból többek között kiderül, hogy egyre több a bejelentés: több mint 2 ezer jelzés érkezett a szolgálatirányítási központba, 77 esetben tettek feljelentést, és összesen közel 21 ezer intézkedésre került sor.
Az éves beszámolót végül elfogadta a közgyűlés, ennek kapcsán ültünk le beszélgetni Ágoston Sándorral, a Szombathelyi Közterület-felügyelet irodavezetőjével. Mint mondta, fő feladatuk a közbiztonság és a köztisztaság fenntartása, a zöldterületek, gyepfelületek megóvása, megőrzése, utóbbi esetében majdnem megduplázták a közigazgatási eljárás kezdeményezését az üzembentartók felé. Nagy hangsúlyt fektettek a forgalomra alkalmatlan járművek elszállítására, az ehhez kapcsolódó közigazgatási eljárások lefolytatására és növelték a közterületi jelenlétet is.
Eseménydús év új feladatokkal
Ám 2024 sok új feladatot is hozott: az előző évekhez képest jóval több rendezvénybiztosításon vettek részt és egyre szorosabbra fonódott az együttműködés az önkormányzaton belüli cégekkel, pl. a Szomparkkal és a SZOVA-val, ezzel megkönnyítve az utca- és parkolótisztítási, fametszési, parkolófelújítási és -kavicsozási, újrafestési munkálatokat.
„Ha százalékban kellene kifejezni, mennyire hatékony az együttműködés az önkormányzattal és a társhatóságokkal, azt mondanám: 200%. Az önkormányzat evidens, hiszen 2020 óta a polgármesteri hivatalba vagyunk integrálva, jó a kommunikáció és megvan a háttértámogatás is. A rendőrség esetében nyilván nagy segítség, hogy 18 évig ott dolgoztam, mindenkivel napi kapcsolatban vagyok, akárcsak a katasztrófavédelemmel, a mentőszolgálattal. Minden túlzás nélkül: nem tudok olyat mondani, amiben ne segítettünk volna egymásnak” – avatott be.
„Amikor 2020-ban idekerültem, abszolút nem volt jellemző a felügyeleti munkára a büntetőeljárások kezdeményezése, erre is nagy hangsúlyt fektettünk tavaly. A rendőrség minden esetben lefolytatta a büntetőeljárást, és általánosságban azt tudom mondani, nagyon jó eredményességgel sikerült zárni ezeket. Nagy mértékben hozzájárult az eljárások sikerességéhez a térfigyelő kamerarendszer közbiztonsági célú kihasználása, a saját információink, személyismeretünk” – emelte ki.
Nagy előnyei lesznek a városrendészetnek
Ezeket mind nagy szakmai sikernek könyveli el, nagyon sok munka és kooperáció van mögöttük, ám amire a legbüszkébb, hogy sikerült megvalósítani a városrendészet ötletét. Mint mondta, nem azon van a hangsúly, hogy új irodaházba költöznek, hanem a szakmaiságon: nagy előnyei lesznek mind a város, mind a közbiztonság szempontjából, de erről érdemben április 1-jétől lehet majd kommunikálni.
Megvan a bizalom
Arra a kérdésre, a lakossági bejelentések számának folyamatos növekedése egyet jelent-e azzal, hogy nő a bizalom a közterület-felügyelet irányába, határozott igennel választolt. Azt is hatalmas pozitívumnak tekinti, hogy az emberek egyre jobban tudják, milyen esetekben kell őket keresni, pedig nagyon sokrétű a feladat- és jogkörük, napestig lehetne sorolni. Röviden és tömören: az 1999. évi LXIII-as törvény írja elő, hogy mi a közterület-felügyelet feladata és a jogköre, konyhanyelven pedig a közrend, közbiztonság és köztisztaság fenntartása, szinte ugyanaz, mint a rendőrségé, szinte ugyanazokból a törvényekből és eljárásrendből dolgoznak, csak a jogkörök néhol kicsit szűkítve vannak.
Lakossági bejelentést az éjjel-nappal hívható 94/501-301-es telefonszámon és a bejelentes@kfszombathely.hu e-mail címen lehet tenni. Mindig van egy ügyeletvezető, aki mellett optimális esetben van egy rendőr is megbízási szerződés alapján. Az ügyeletvezető fogadja a hívásokat, amiket rögzítenek is, felveszi a szükséges adatokat, megvizsgálja a bejelentést (ha nem az ő hatáskörükbe tartozik, átirányítja a 112-es segélyhívóhoz), megköszöni a hívást és a rádiórendszeren keresztül értesíti a járőrszolgálatot, a mezőőri szolgálatot, vagy az ebrendészeket, attól függően, melyik szakterülethez tartozik a bejelentés és ők megteszik a szükséges intézkedéseket, lefolytatják az eljárásokat.
„Egyik szemem sír, a másik nevet a bejelentéseket illetően. Nagy szívfájdalmam, hogy nemcsak a városban, hanem országszerte is érezhető a rosszindulat, előszeretettel jelentgetik fel egymást az emberek, főleg közlekedésrendészeti jellegű esetekben. Nyilván mindig kimegyünk, foganatosítjuk a helyszíni intézkedéseket, amennyiben van jogsértés, lefolytatjuk az eljárásokat, megtesszük az intézkedéseket. Sokkal több a bejelentésünk közlekedésrendészeti szabálysértésekből, mint mondjuk illegális hulladéklerakásról, pedig mielőtt elkezdtem itt a munkát, azt gondoltam volna, hogy ebből van a legtöbb, de sajnos nem. Szombathelyen a közlekedéssel van a legtöbbeknek gondja, nyilván én is közlekedek a városban és látom a problémákat, de azt gondolom a bejelentések tapasztalata alapján, hogy nagyon hiányzik az empátia az emberekből” – árulta el.
Milyen a jó közteres?
Hogy ki lehet közterület-felügyelő, azt a hatályos jogszabályok írják elő, de hiába felel meg valaki papíron, nyilván élesben derül ki, hogy valójában ki is lesz jó köterület-felügyelő. Ágoston Sándornak magasak az elvárásai, mindenkitől „csak” annyit vár el, mint saját magától.
„Itt kezdődnek általában a problémák, mert én ha valaminek nekiállok, akkor azt vagy 200 százalékkal csinálom, vagy sehogy, nekem az a hitvallásom a magánéletemben és a munkámban is. Bármilyen probléma, feladatmeghatározás, kérés érkezik hozzám, automatikusan azonnal nekiállok tervezni, szervezni. Nem szeretek ülni dolgokon, azt szeretem, ha minden flottul megy, és ezt várom el mindenkitől is” – jelentette ki.
Szerinte a jó közterület-felügyelő okos, intelligens, határozott, jó megjelenésű és jól tud kommunikálni. „Mindig is azt vallottam és tanítottam a rendőrségen is, és teszem ezt most a közterület-felügyeletnél is, hogy egy intézkedés eredményességének 90 százaléka a jó kommunikáción, a határozott fellépésen és a megfelelő tudáson alapszik. Ha ez megvan, nagy baj nem lehet, de fel kell készülni bármilyen eshetőségre. A közterület-felügyelő is hivatalos személy, tehát ő is ugyanúgy állíthat elő állampolgárokat, mint a rendőr és használhat kényszerítőeszközöket. El van látva bilinccsel, könnygázszóró palackkal és rendőrbottal, egyedül a maroklőfegyver hiányzik a repertoárjából” – oszlatta el a tévhiteket.
Czömpöl Bianka
Fotó: Bonyhádi Zoltán




A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.