km/óra
  2021.09.26., vasárnap  •  Jusztina napja
Blaguss: egységes flotta, új autóbuszok

Blaguss: egységes flotta, új autóbuszok

Egy osztrák családi vállalkozás többségi tulajdonában áll a szombathelyi buszközlekedési pályázatot megnyerő Blaguss Agora Hungary Kft., amelynek ügyvezetője, Szlávik Gábor vázolta lapunknak, milyen tervekkel készül a cég jövő év január 1-re, amikor is átveszik a szolgáltatást a vasi megyeszékhelyen.

 

A cégvezető elmondta, az osztrák anyavállalat Ausztriában 600, Szlovákiában 200, míg a magyar cégen keresztül hazánkban 120 autóbusszal rendelkezik. Az utóbbi kontingenshez érkezik majd Szombathelyre még 37 jármű (döntő többségük a gyártótól, a többi sem lesz idősebb 2 évesnél) és közel 90 alkalmazottal kezdik meg a munkát. 


Minőségi szolgáltatás

 


Nem idegen számunkra a városi tömegközlekedés, mondta el Szlávik Gábor, Bécs utcáit 50 Blaguss-busz rója, de más városokban is jelen vannak. Magyarországon Fóton működtetnek buszjáratot, a járművet itt is újra cserélték, és a menetrend megfelelő átalakításával sikerült vonzóvá tenni buszozást. Jóval nagyobb léptékben Szombathelyen is hasonlóra készülnek, a máshol már bevált módszerekkel. Ilyen például a megfelelő ütemezés (könnyen megjegyezhető időpontokban járjanak a buszok), a helyi igények figyelembevétele a menetrend kialakításánál (itt az önkormányzatra és képviselőkre is számítanak). Bővítik a jegyértékesítést, marad a papíralapú jegy is, de a kiírásának megfelelően automatákat is felállítanak, de lehet majd a buszokon is fizetni bankkártyával, applikációval. Ha az első évben nem is, de a másodikban mindenképpen szeretnék „láthatóvá” tenni a járatókat, az utasok egy alkalmazás segítségével követhetik, hol tart a járat. A jegyár nem változik, emelte ki Szlávik Gábor, ez a kiírásban is fixen rögzített volt. Mivel a flotta a cégen belül egységes, ezért könnyen cserélik a különböző méretű buszokat: ha egy járat zsúfolt, be tudnak állítani egy csuklós járművet, ha kevésbé kihasznált, akkor csak egy „midi” változat közlekedik majd.


Arra felvetésre, hogy most legendásan lassúak a szombathelyi buszok, az ügyvezető azt mondta, a menetrendet betartva rugalmasan is lehet haladni a forgalomban.  Másik közbevetésünkre, miszerint jelenleg nem vonzó a szombathelyi tömegközlekedés, jelenleg a város lakóinak mindössze 10 százaléka használja, Szlávik Gábor azt mondta, tisztában vannak ezzel, pont az a céljuk, hogy évente legalább két százalékkal növekedjen a buszokat igénybe vevők aránya. A tapasztalatok szerint a  jó szolgáltatás, az új buszok és a lehető legtöbb csatornán elérhető jegyértékesítés segít ebben, tette hozzá. 


A cégnek szüksége lesz egy szombathelyi telephelyre, több alternatívát is megnéztek már. Irodahelyiségek, megfelelő nagyságú parkoló, szerviz, buszmosó és üzemanyagkút, ezek szükségesek az új központba. A buszok kétéves koruk garanciálisak, így ausztriai szakszervizekben javítják azokat, utána a napi működéshez szükséges kisebb javításokat helyben végzik el. Már keresik a buszvezetőket, mondta el Szlávik Gábor, akik jelentkeztek is, a helyzetet biztatónak nevezte, ahogy fogalmazott, korrekt fizetést kínálnak az új kollégáknak.


21. századi közlekedés

 

 


Horváth Soma, a területért felelős alpolgármester a pályázat kapcsán arról beszélt, hogy a rendszerváltás óta most volt először valódi versenyhelyzet a szombathelyi buszközlekedésben. Mivel a várost vezető koalíció ígéretet tett a modern tömegközlekedésre, ezért a kiírásban szigorú feltételeket szabtak és minőségi szolgáltatást vártak el. Két pályázat érkezett, a Volánbuszé és a Blagussé. Az előbbi több pontban nem egyezett meg az elvártakkal (a buszpark egységes megjelenése, reklámelhelyezés, táblák stb.), ezenfelül közel 100 millió forinttal többért vállalta volna a szolgáltatást, mint a nyertes cég. Horváth Soma elmondta azt is, hogy a Volánbusszal (amelynek idén év végén lejár a szerződése) elszámolási vitája van a városnak, a cég a 2020-ban és 2021-ben is többet kér a várostól, mint a megállapodásban rögzített összeg. Nem arról van szó, hogy az önkormányzat nem akar fizetni, fogalmazott Horváth Soma, viszont a cég járvány miatt kieső bevételeit nem mind Szombathelynek kellene kifizetni. A városvezetés eltökélt, mondta az alpolgármester, hiszen százmilliós nagyságrendű összegről van szó. Természetesen partneri módon állnak hozzá a kérdéshez, személyes egyeztetést kezdeményeztek a vállalattal.


A célunk az volt, hogy modern, környezetbarát buszok kerüljenek Szombathelyre, mondta Horváth Soma, a járművek EURO 6-os kategóriába tartoznak, közben a jegyek és bérletek ára nem változik.  Az alpolgármester beszélt arról is, hogy a készülő közlekedési koncepciót a szombathelyiek is véleményezhették, ennek kiértékelése hátra van. A menetrend kialakításánál a polgárok igényeit messzemenőkig figyelembe veszik, a lehető legoptimálisabb járatokat alakítják ki. Emellett legfontosabb szempont, hogy az üres járatok megszűnjenek, viszont be kell kapcsolni a tömegközlekedésbe azokat a városrészeket, amelyek eddig kimaradtak belőle, tette hozzá az alpolgármester. 

 

Fotó: Bonyhádi Zoltán/szombathely.hu

kapcsolódó cikkek
Mercedesekkel jön a Blaguss: megújul a buszközlekedés jövő év elejétől Szombathelyen
Mercedesekkel jön a Blaguss: megújul a buszközlekedés jövő év elejétől Szombathelyen
Ünnepélyes keretek között írták alá az új a tömegközlekedési közszolgáltatási szerződést Szombathelyen: január elsejétől tíz éven át az osztrák tulajdonú, soproni székhelyű Blaguss üzemelteti majd a városi helyi járatos buszokat. Az egyik járművet be is mutatták a Városháza előtt megtartott sajtótájékoztatón.
A Volánbusz szerint szabályos, az önkormányzat szerint érvénytelen pályázatot nyújtottak be Szombathelyen (frissítve)
A Volánbusz szerint szabályos, az önkormányzat szerint érvénytelen pályázatot nyújtottak be Szombathelyen (frissítve)
A Volánbusz reggel sajtóközleményt juttatott el szerkesztőségünkbe, melyben azt írják, szabályos pályázatot nyújtottak be Szombathelyen. Az önkormányzat reagálása szerint a pályázat négy pontban sem tekinthető érvényesnek.
kapcsolódó cikkek
Mercedesekkel jön a Blaguss: megújul a buszközlekedés jövő év elejétől Szombathelyen
Mercedesekkel jön a Blaguss: megújul a buszközlekedés jövő év elejétől Szombathelyen
Ünnepélyes keretek között írták alá az új a tömegközlekedési közszolgáltatási szerződést Szombathelyen: január elsejétől tíz éven át az osztrák tulajdonú, soproni székhelyű Blaguss üzemelteti majd a városi helyi járatos buszokat. Az egyik járművet be is mutatták a Városháza előtt megtartott sajtótájékoztatón.
A Volánbusz szerint szabályos, az önkormányzat szerint érvénytelen pályázatot nyújtottak be Szombathelyen (frissítve)
A Volánbusz szerint szabályos, az önkormányzat szerint érvénytelen pályázatot nyújtottak be Szombathelyen (frissítve)
A Volánbusz reggel sajtóközleményt juttatott el szerkesztőségünkbe, melyben azt írják, szabályos pályázatot nyújtottak be Szombathelyen. Az önkormányzat reagálása szerint a pályázat négy pontban sem tekinthető érvényesnek.
Savaria Fórum 30. évfolyam 34. szám - 2021.09.24.
Savaria Fórum 30. évfolyam 34. szám - 2021.09.24.
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Gól a Lövölde térről a mennyei megyeiben: kezdőrúgásból talált be a bucsui játékos
A második félidő elején elvégzett kezdőrúgásból talált be a hazai kapuba Podani Gábor, a vendégek játékosa a Balogunyom-Bucsu (4-2) megyei III. osztályú meccsen.
Orbán nem akar kötelező oltást
Lesz negyedik hullám, nem fog megállni a határoknál – jelentette ki Orbán Viktor a Kossuth Rádió Jó reggelt Magyarország című műsorában.
A kisgyermekeket oltaná a Pfizer
Hatásos és biztonságos a Pfizer és a BioNTech által kifejlesztett vakcina az 5 és 11 év közötti gyermekeknél – közölte hétfőn a Pfizer. Az amerikai gyógyszergyártó benyújtotta kérvényét a vakcina használatához erre a korosztályra.
A legdurvább hullámmal számol a román egészségügy
Csak remélik, hogy a negyedik hullám alatt nem nő napi 15 ezer főlé a fertőzésszám.
Újraindult az ellenzéki előválasztás
A szombati leállás után hétfőn reggel 7-kor újraindult az előválasztás. Bár az online előregisztráció nem működött még reggel, 10 órára helyreállt a rendszer. Az eredeti tervek szerint az előválasztás első fordulóját két nappal, vagyis szeptember 28-án 20 óráig meghosszabbítják a leállás miatt.
legfrissebbek
Megduplázzák a francia vakcinaadományokat
A francia elnök azt ígérte, hogy a program keretében 120 millió adag koronavírus elleni vakcinát adományoz, a dupláját a korábban tervezettnek – adta hírül az MTI.
Közút: jövő héten lesz a nagy környezetvédelmi autóvizsgálat
Huszonötödik alkalommal ellenőrzik közúti mérésekkel a gépkocsik környezetvédelmi állapotát hétfőtől péntekig Budapesten és három vidéki nagyvárosban - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
Az AstraZeneca atyja szerint tavaszra náthává enyhül a Covid
Az Oxford/AstraZeneca-oltás vezető fejlesztői szerint a mostani koronavírus-járványt okozó Sars-CoV-2 típusú vírus hatása hamarosan a náthát is okozó szezonális koronavírusfajtákéhoz lesz hasonló, írta az MTI.
Előválasztás: 89 ezren voksoltak szombaton
Vasárnapig összesen 436 702-en szavaztak az ellenzék jelöltjeire.
Trónfosztás: Uszik legyőzte Joshuát a londoni ökölvívógálán
A nehézsúly világbajnoki címe volt a tét.