Belvárosi ügyek-bajok: közrendvédelmi lakossági fórumot tartottak a Malomban
A Szombathelyi Belvárosért Egyesület szervezte lakossági fórumon jelen volt Ottó Péter r. őrnagy, a Szombathelyi Rendőrkapitányság Belvárosi Rendőrőrsének parancsnoka, Ágoston Sándor, a szombathelyi közterület-felügyelet irodavezetője, Kelemen Krisztián képviselő, a Bűnmegelőzési, Közbiztonsági és Közrendvédelmi Bizottság elnöke, Putz Attila, a 7-es körzet önkormányzati képviselője és Lukács Dániel, aki októbertől veszi át a belváros önkormányzati képviseletét. A beszélgetést Farkas Balázs, a Szombathelyi Belvárosért Egyesület elnöke moderálta.
Motorosok a belvárosban
A Malom különterme hamar megtelt, sokaknak már csak az ajtóban jutott állóhely: a fórumra összegyűlt belvárosi lakók szinte mindegyike beszámolt arról, az utóbbi időben megnehezítik életét (főként éjszakai pihenését) a motorosok, akik nagy sebességgel, ergo hangosan szabnak át a belvárosi utcákon, illetve körbe-körbe motoroznak a belvárosban (is), órákon át.
A rendőrség képviselője, leszűkítve a problémát, arra hívta fel a figyelmet, hogy a motorosok esetében is a KRESZ a fő szabályadó, zajterhelésre nem adhat bírságot, kivéve, ha az meghaladja a 80 decibelt, ugyanis ez arra utal, hogy a jármű átalakított, az alap 45 km/óránál gyorsabban képes haladni, ezért hangosabb az átlagosnál.
Az átalakításért bírság jár, feltéve, ha kiszűrik az illetőt a közlekedésben, erre szolgálnak a közlekedési hatósággal közös akciók, mint amilyen a 27-i is lesz. (Kérdés, hogy a 13-tól 17-ig tartó intervallumban mi lesz a helyzet, hiszen nem ez a motorosok kedvelt szakasza.) Zajmérő eszköz amúgy is csak a közlekedési hatóságnál van, tette hozzá Ottó Péter, és azt tanácsolta az egybegyűlteknek (ha szabályt nem sértenek), együtt kell élni a motorosok zajával is.
Polgári oldalról ezen a ponton felmerült, hogy akkor szabályozni kellene a sebességet, akár éjszakai sebességkorlát bevezetésével, így csökkenne az este hattól 11-ig a Kőszegi utcába gázfröccsel a BM-klubig berongyolók száma (a r. őrnagytól itt megtudtuk, traffipax, ahogy zajszintmérő kihelyezése is a Vas Vármegyei Rendőr-Főkapitányság hatásköre, az éjszakai sebességkorlát ügyében pedig az önkormányzathoz kell fordulni); sokak szerint az igazi megoldás az lenne, ha csak célforgalom számára lenne engedélyezett a behajtás a belvárosba.
Az is felvetődött, hogy a Király utca sétálószakaszához nem lehetne-e táblát kihelyezni, hogy motorosok ne hajtsanak be: bár kétes a visszatartó ereje, az igényt a körzet képviselőjének kell jelezni.
A Covid-időszakban az ételfutárok magatartása miatt felmerülő és azóta is örökzöld téma, a Király utca 1. mögötti parkolórész lezárása kemény dió: a városüzemeltetés előzetes vizsgálatai után lehet erre visszatérni.
A felvetett problémákra Putz Attila képviselő is reagált: szerinte nincsen értelme a sebességkorlátozó tábláknak, mert nem ellenőrzi betartásukat a rendőrség. Büntetéssel lehetne rendet tartani. A fekvőrendőrök kihelyezése pedig azért nem jó megoldás, mert annak nehezítik meg az életét, akinek az ablaka előtt kihelyezik.
Figyel-e a térfigyelő?
A fórum egyik érzelmi csúcspontja a térfigyelő kamerák kapcsán érkezett el: a Király utca 1. előtt, az ablakok alatt sokszor 8-10 motor parkol, szabálytalanul. A Pannónia étteremnél kihelyezett kamera ezt látja: miért tétlen a közterület-felügyelet? Ágoston Sándor, cáfolva az ellenvéleményeket, hangsúlyozta, hogy a kamerákat (melyekből négy van a Fő téren) napi 24 órában felügyelik, az elmúlt 3 hónapban 27 eljárás indult meg így észlelt üggyel kapcsolatban, csak ezeket nem publikálják, így nem tudhatunk róluk.
Elmondta, jogszabályi korlátaikat nem tudják átlépni, a száguldozók nem az ő hatáskörükbe tartoznak. Ha ilyet észlelünk, hívjuk a 112-t, ne csak egymás között kommunikáljunk, javasolja, a rendőrség pedig majd használja a kamerafelvételeiket. Ha száguldozó motorozást tapasztalunk, hívjuk a 112-t, javasolja Ottó Péter is, ha visszatérnek pár körre, így elkaphatják őket. Nincsenek rendőrök az utcán – vetették fel a lakók, pedig annak lenne igazán visszatartó ereje, erre a létszámhiány volt a válasz, amivel tényleg nem lehet mit kezdeni.
Hajléktalanhelyzet és alkoholfogyasztás
Mint ahogy az Éhen Gyula téren tartott legutóbbi lakossági fórumon is megállapítást nyert, a városban 7-10 hajléktalan viselkedésével van probléma: ha az egyik városi helyszínen szorosabban ellenőrzik őket, másik helyre szoknak, ez történt most a Szent Márton templom környékén.
Több lakó vélte úgy, a közterületen való alkoholfogyasztás tilalmának nem szereznek érvényt, a Fő téri nyilvános WC-nél rendre ugyanaz a csoport bontja ilyen módon a rendet, és a Fő téren átkerékpározókat sem állítják meg. Ágoston Sándor megintcsak azt válaszolta, adjunk jelzést, és ők intézkednek.
Szórakozóhelyek zaja
Az Uránia udvar két szórakozóhelye (a Premier és a Savaria Mozi épületében működő) is képviselte magát: a biztonsági főnök hangsúlyozta, hogy a működési engedélyt zajszintméréssel kapták meg, a kint dohányzó, illetve a helyre tartó és hazatávozó vendégek ricsajozásával nem tudnak mit kezdeni, annyit tehettek, hogy az italokat nem engedik kivinni az épületből, hogy ne töltsenek annyi időt (és ne hangoskodjanak) a vendégek az utcán. A Király utcai AFRI Café&Bár üzemeltetője elmondta, a lakossági panaszok miatt áttették a bulikat a moziba, így csökkentették a zajt.
Élhetetlen szomszédság
A hírekben is gyakran megemlített Kisfaludy utcai és Óperint utcai lakókkal való nehéz együttélés is előjön: a bandaháborúzó, bedrogozott, őrjöngő, fenyegetőző, nagy százalékban önkormányzati lakást bérlő szomszédok, ha be is viszi őket a rendőrség, legkésőbb másnap megint a városban vannak – mondják a lakók. Az összeférhetetlen szomszédok ügyében az önkormányzatot kell keresni, válaszolja a rendőrség képviselője.
Putz Attila képviselő azt ígérte, jelzi a problémákat Czeglédy Csabának, a Szociális és Lakás Bizottság Elnökének. Lukács Dániel a hosszúra nyúlt fórum végén azt ígérte, a belváros ugyan nem csak a belvárosi lakóké, de ő ez utóbbiak érdekeit fogja képviselni októbertől. Terve a limitált autóforgalom, illetve az éjszakai korlátozás bevezetése, hogy kiszorítsák az oda nem illő járműveket a városközpontból.
Bár összegezni nehéz a fórumon érintett problémákat, a rendőrség és a közterület-felügyelet válaszai alapján valahogy így tennénk: ezek egy részével együtt kell élni („kicsit szeressük egymást”, mondta Ágoston Sándor), a másik részük pedig akkor oldódhat meg, ha észleléskor hívjuk a 112-t, a szakember kijön és tetten ér. A közrendvédelmi szervek képviselői szerint el kell felejteni az „én nem vagyok feljelentős típus” attitűdöt.
Tp
Fotók: Nagy Jácint
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.