km/óra
  2024.10.04., péntek  •  Ferenc napja
Abigail bulija: nehéz a színészek élete

Abigail bulija: nehéz a színészek élete

Három hét, három (korábbról elhalasztott) premier a Weöres Sándor Színházban.  „Nem semmi”! Farsang…; A játszma vége (múlt heti méltatásunkból – fatális véletlenségből – lemaradt a szerző, e sorok írójának a neve; elnézést kérünk!). A legfrissebb bemutatót május 21-én tartották Abigail bulija címmel, Czukor Balázs rendezésben. A Pál utcai fiúk szintén kényszerből elmaradt előadásait folyamatosan pótolják: óriási a siker! 

 

Az angol Mike Leigh (1943) filmrendező, forgatókönyvíró jegyzi az Abigail bulija című színművet, amit Hamvai Kornél fordított. A szerző 1993-ban, Cannes-ban megkapta a legjobb rendezőnek járó díjat (filmjének címe: Naked – „Mezítelenül”). 1997-ben öt (!) Oscar-díjra jelölték a Titkok és hazugságok című filmdrámáját, ami kiérdemelte a Brit Film- és Televíziós Akadémia (BAFTA) díját. 

 

Az Abigail buliját harmincnégy évesen írta Leigh, az első, (tévé)filmes változatot az angol televízió sugározta (1977-ben), majd elkészült a színpadi adaptáció. Sikerszéria indult útjára, merthogy a mű a nagy-britanniai akkori társadalmi viszonyok egyik szeletét, a feltörekvő (alsó) középosztály mentalitását, életvitelét, képmutatását, sznobságát, gyarlóságát vette – amiként azt mondani szokták – górcső alá, kendőzetlen őszinteséggel, angol humorral is megspékelve. 

 

Kertvárosi, középkorú, közepesen gazdag pár meghív magához esti vendégségbe egy, a környékükre nemrégiben költözött fiatal (szintúgy feltörekvő) házaspárt. Továbbá egy náluk korosabb, elvált szomszéd hölgyet is, akinek a tizenöt éves lánya, Abigail házibulit rendez. Meglehet, a tini élete első ilyen eseményét tartja, ahol az anyukájának „nem osztott(ak) lapot”. Aki így, jobb híján, szomszédol. Igaz, meglehetősen hamar kiderül: ő itt is kakukktojás. 

Úgy hírlik, hogy Mike Leigh Abigail bulija (Abigail’s Party) a brit szigetországban máig kultikus darabnak számít; ezt most inkább ne bolygassuk. Mindenesetre, ahogyan szépen lassan, komótosan folydogál a történet, azaz újgazdagék szeánsza (miközben be-behallatszik a szomszédos buli zaja), úgy egyre kényelmetlenebbül éreztem magam a Márkus Emília Teremben. Mert nem történt – az égegyadta világon – semmi érdemleges. Közhelyzuhatag ömlött rám (ránk), amiben persze rengeteg (fél)igazságmag is fellelhető (volt), de eredeti gondolat, villanás szinte egy sem akadt. Frázis a köbön.

 

Jóllehet a nézőben ott a természetes igény, a várakozás, a vágy: végre-valahára érintsen meg valami! Hiszen végtére is azért ültünk be ide maszkostul-mindenestül, hogy inspiráljanak bennünket, szórakoztatva tanítsanak, neveljenek, építsenek. Telt, múlt az idő, és… Hoppá! Igen! Mégiscsak leesett az a bizonyos tantusz!  Mert bár a mondanivalótlanság (a sekélyesség) részint elbágyasztott, ám egy másik aspektus egyre inkább elgondolkodtatott. Nevezetesen, újra megbizonyosodhattunk arról, hogy a színészek élete körömszakasztó, profánabbul: baromi nehéz. (És nem csak Covid idején!) Egy erőtlen darabba „belepréseltetve” is ki kell magukból hozniuk a maximumot.

 

Meg kell próbálni hinni abban, hogy azt a szerepet/munkát/favágást, amit rájuk osztottak, meg tudják oldani. Rajtam/rajtunk ne múljon! – jeligével. No, így hát mégis csak szolgált tanulsággal a múlt pénteki Abigail-premier. Merthogy teljes erővel odatették magukat a WSSZ teátristái! Bálint Éva, Nagy Cili, Antal D. Csaba, Kelemen Zoltán. Herman Flóra nem „csak” azt bizonyította, hogy a WSSZ-ben a helye, egyenrangú az ötös fogatban, hanem azt is, alkatától teljesen idegen(nek tűnő) figurába is képes életet lehelni. (A maszkmestere, az öltöztetője, a fodrásza szintúgy kalaplengetést érdemel!)

 

A WSSZ-ben ezidőtájban az „igazi buli”még mindig a  Molnár Ferenc örök érvényű regényéből született Dés László/Geszti Péter/Grecsó Krisztián A Pál utcai fiúk-ja! Érdemes felidéznünk, amiként Réthly Attila rendező tavaly ősszel e hasábokon Nemecsek Ernő kapcsán kifejtette: „Ennek a kisemberkének az élete, sorsa, halála megtanítja a társait arra, hogy miként kellene élni. Kapnak egy esélyt, hogy örökre felszámolják a megosztottságot és hatalmi visszaéléseket”. Voltaképpen ilyen útravaló(k)ért járunk a WSSZ-be. 

 

Szenkovits Péter

Savaria Fórum 33. évfolyam 34. szám - 2024.10.04.
Savaria Fórum 33. évfolyam 34. szám - 2024.10.04.
tematikus oldalak
legfrissebbek
A Miss Universe Hungary 2024 győztese, dr. Kenéz Nóra a céljairól, Szombathelyről és a szép lányok gimijéről
Szeret hazajárni Szombathelyre, szép emlékei vannak a Bolyairól, nem az influenszerkedést, hanem a tanulást ajánlja a fiatalabb generációnak, és szerinte a nőket megszépíti az intelligencia. Dr. Kenéz Nóra gyógyszerésszel, Magyarország idei szépségkirálynőjével beszélgettünk, aki már javában készül a mexikói világdöntőre, ahol méltóképpen képviselné az országot.
Programajánló – Szombathely: japán nap, éjszaka a könyvtárban és herényi esszenciák
Az október 5-6-ai hétvégén sem kell unatkozniuk a Szombathelyen élőknek, többféle programlehetőséget kínálnak a szervezők. A jövő hét is tartogat érdekességeket.
Kétnapos nemzetközi konferencia kezdődött az Iseumban
A római szentélyek archeológiája címmel kétnapos nemzetközi konferencia kezdődött csütörtökön az Iseumban.
Orbán Viktor: két-három éven belül el akarjuk érni az ezereurós minimálbért
A kormányülésen szó volt arról, hogy két-három éven belül hogyan lehet elérni az ezereurós minimálbért, és a mintegy hatszázezer forintos átlagbér egymillió forintra emelését – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában pénteken.
WorldSkills 2024: a szombathelyi Balogh Boglárka kiválósági éremmel tért haza Lyonból
Balogh Boglárka a PTE Szent-Györgyi Albert Egészségügyi Technikumának 13. osztályos tanulója, csecsemő- és gyermekápoló szakra jár és a világ legjobbjai közé választották a szakmák olimpiáján. Ez a WorldSkills 2024 verseny, ahol 65 ország 1500 versenyzője 59 szakmában mérte össze tudását szeptember 10. és 15. között a franciaországi Lyonban. Erről a felejthetetlen élményről és az odáig vezető nehéz útról mesélt nemrég.