km/óra
  2024.04.25., csütörtök  •  Márk napja
A környezetvédelem nem poén és nem divathóbort – interjú Bosits-Horváth Csillával

A környezetvédelem nem poén és nem divathóbort – interjú Bosits-Horváth Csillával

Tavaly nyitott a Hollán Ernő utcában egy hangulatos kis üzlet, az Ökosan drogéria. Tulajdonosa, Bosits-Horváth Csilla a környezettudatos háztartásvezetés és életvitel elkötelezett híve: Facebook-csoportot működtet a témában,  és megalkotott egy saját ökomárkát is. 

– Úgy tudom, az anyasághoz, első kislányod gondozásához kapcsolódik a környezettudatos szemlélet az életedben.
– Amikor négy hónapos volt a kislányom, akkor tudtam meg, hogy nemcsak eldobható pelusok léteznek, hanem van egy fenntarthatóbb verzió is, a mosipelus. Azóta szemlélem egy kicsit más szemüvegen át a világot: a környezettudatos életfelfogás egyre erősödött bennem, így jutottam el addig a pontig, hogy négy éve saját márkát, tavaly pedig egy ökoüzletet hoztam létre. A saját márka a B Nappy, egyrészt a Don't worry, Be happy-re rímelő szójáték, másrészt a vezetéknevem kezdőbetűje miatt.


– Mosipelusokat más cégek is gyártanak. Mi az a plusz, amitől a tiéd más?
– Elsősorban a dizájn. Azt hiszem, a vásárlóim is a minta- és színvilágba szerettek bele, amit a B Nappy képvisel: amerikai anyagokkal is dolgozom, mert Magyarországon csak egyszínű PUL (90 fokon mosható, rugalmas, vízzáró és légáteresztő ökotextil) kapható, illetve másfél éve ráleltem egy cégre itthon, akik PUL-ra is nyomtatnak. Nekik küldöm a grafikát, aminek a licencét megvásárolom egy külföldi grafikustól. Mindig megújul a megjelenés, karácsonyra gyönyörű, ólomkatonás mintájú pelusokat álmodtam meg. Törekszem a gazdaságosabb, uniszex megjelenésre, natúr, pasztell színekkel dolgozom, hiszen ezek a méretállítós pelusok, melyeket magam varrok, szabok és patentozok, több gyermeket is ki tudnak szolgálni a családban. 

– A mosipelust aztán további termékek követték...
– A pelenkakészítésből lehulló anyagok hasznosításából jött a tisztasági betétek, szoptatósmelltartó-betétek és az arclemosókorongok ötlete. Ezeket is nagyon kedvelik a vásárlóink, hiszen sokan próbálnak áttérni a zero waste életmódra, aminek nagyon jó kezdeti lépése lehet ezeknek a mosható termékeknek a használata. Népszerűek a babás családoknál a nyálkendők, melyek szintén a légáteresztő, mégis vízhatlan PUL anyag miatt zseniálisak, és készülnek pelenkazsákok is a használt pelusoknak, melyeket a vásárlók a vizes strand-, illetve uszodai holmik tárolására is használnak. Az üzletben saját termékek mellett főként magyar kisvállalkozók árucikkei kaphatók: természetes alapanyagokból, kézzel készített tisztítószerek, natúrkozmetikumok és textiltermékek. Nálunk nemcsak a termékek összetevője öko, hanem a csomagolás is – visszaváltható , újratölthető csomagolású vagy kimérős termékeket árulunk, a natúrkozmetikumokat papirban és/vagy üvegcsében áruljuk – ha igényel az árucikk csomagolást.


– Létrehoztál egy Facebook-csoportot „Ökosan a hétköznapokban” néven, ahol a tagok megoszthatják egymással tapasztalataikat, ötleteiket a fenntarthatóság témakörében a legegyszerűbb gyakorlati kérdésektől  a tudományos cikkekig.
– Régóta szerettem volna egy olyan platformot, ami a környezettudatos háztartás gyakorlatias megközelítésével foglalkozik. Ahol kérdéseket lehet feltenni, ahol tudunk egymástól tanulni, tippeken, tanácsokon keresztül fejlődni. Nagy öröm, hogy kezdetektől fogva nagyon aktív a csoport – erre még én sem számítottam. Az is biztató, hogy a közösségünk heterogén: a kismamatöbbség mellett sok 18 év körüli tagunk van, az idősebbek segítenek visszatérni a hagyományos módszerekhez, ezért is gazdagítják a csoportot, és vannak természetkedvelő férfiak, apák, akik tudatosan gondolkoznak. Ugyanez a változatosság jellemző egyébként az üzlet vásárlókörére is. Következő tervem az Ökosan webshop – ebbe beleolvad majd a korábbi Bnappy.hu oldal –, mert szerencsére igény van rá.


– Nem kérdés, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet nem kedvez az általad is képviselt szemléletnek. A hulladékmentes, környezettudatos, fenntartható  élethez szükségeltetik egy pozitív jövőkép, ami, rövid időn belül többedszer, elbizonytalanodott. A világjárvány, a háború és az energiaválság olyan gazdasági mélypontokat jelentenek, amikor az ember elsősorban nem ökotermékekre költ.
– Eleve nehezítő tényezővel, a Covid-időszakban nyitottunk. Azóta a vevőkörünk megháromszorozódott, még a kereskedők által rettegett január sem okozott csalódást. Február végétől, az orosz-ukrán háború kezdetétől viszont hirtelen leállt az ívelés, most stagnálunk. Minőségi terméket árulunk, mely egyfajta luxuskategóriának számít, a vásárlóink a tudatos vásárlók, akik ezt megengedhetik maguknak. Viszont az ilyen krachok idején, mikor mindenki rettegve várja a fűtésszámlát, nekik sem ez az elsődleges. Nem a pékárut, hanem a mi termékeinket fogják előbb elengedni. 


– Ebben a gazdasági, lélektani helyzetben másként kell megszólítani a vásárlókat, mint eddig?
– Alapvetően, de  ilyen helyzetekben főként, az edukálás a fontos. Kezdetektől törekedtem arra, hogy a tartalmakat úgy fogalmazzam meg és közöljem, hogy az elindítson a vevőkben valamit. Ez nagy meló, de folyamatosan jelen kell lenni a felületeken, nem elég kirakni például egy online oldalra az ökoermékeket, beszélni kell róluk, mert sokan nem tudják, mi mire való, vagy mit lehet kiváltani vele. Vannak, akik még mindig alábecsülik az ökotermékek hatékonyságát: nem hiszik el, hogy az egyösszetevős áru (pl. ecet, szódabikarbóna, stb.) tud annyit, mint egy agyonreklámozott, színes csomagolású, többkomponensű termék. Még mindig visszatartó erő a családokon belüli ellenszél: visszamész az őskorba? – piszkálják gyakran a hagyományos módszerekhez visszatérőket. Az edukáció részeként tartok workhsopokat az üzletben: az adventikoszorú-készítéstől a gyertyaöntésig a  konyhakerttervező-foglalkozáson át sok minden volt már, ami az üzlet szellemiségéhez kapcsolódik, valamint tartok mosipelus-workshopokat, ezek gyorstalpalók a mosható pelenka használatáról, és nagyon népszerűek. Mindez azt a célt szolgálja, hogy tudatosítsuk, az ökoszemlélet nem poén és nem divathóbort: a környezet, a Földünk védelméről szól.

Tar Patrícia
Fotó: Nagy Jácint

kapcsolódó galéria
Savaria Fórum 33. évfolyam 15. szám - 2024.04.19.
Savaria Fórum 33. évfolyam 15. szám - 2024.04.19.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak