km/óra
  2024.07.13., szombat  •  Jenő napja
A környezetvédelem nem poén és nem divathóbort – interjú Bosits-Horváth Csillával

A környezetvédelem nem poén és nem divathóbort – interjú Bosits-Horváth Csillával

Tavaly nyitott a Hollán Ernő utcában egy hangulatos kis üzlet, az Ökosan drogéria. Tulajdonosa, Bosits-Horváth Csilla a környezettudatos háztartásvezetés és életvitel elkötelezett híve: Facebook-csoportot működtet a témában,  és megalkotott egy saját ökomárkát is. 

– Úgy tudom, az anyasághoz, első kislányod gondozásához kapcsolódik a környezettudatos szemlélet az életedben.
– Amikor négy hónapos volt a kislányom, akkor tudtam meg, hogy nemcsak eldobható pelusok léteznek, hanem van egy fenntarthatóbb verzió is, a mosipelus. Azóta szemlélem egy kicsit más szemüvegen át a világot: a környezettudatos életfelfogás egyre erősödött bennem, így jutottam el addig a pontig, hogy négy éve saját márkát, tavaly pedig egy ökoüzletet hoztam létre. A saját márka a B Nappy, egyrészt a Don't worry, Be happy-re rímelő szójáték, másrészt a vezetéknevem kezdőbetűje miatt.


– Mosipelusokat más cégek is gyártanak. Mi az a plusz, amitől a tiéd más?
– Elsősorban a dizájn. Azt hiszem, a vásárlóim is a minta- és színvilágba szerettek bele, amit a B Nappy képvisel: amerikai anyagokkal is dolgozom, mert Magyarországon csak egyszínű PUL (90 fokon mosható, rugalmas, vízzáró és légáteresztő ökotextil) kapható, illetve másfél éve ráleltem egy cégre itthon, akik PUL-ra is nyomtatnak. Nekik küldöm a grafikát, aminek a licencét megvásárolom egy külföldi grafikustól. Mindig megújul a megjelenés, karácsonyra gyönyörű, ólomkatonás mintájú pelusokat álmodtam meg. Törekszem a gazdaságosabb, uniszex megjelenésre, natúr, pasztell színekkel dolgozom, hiszen ezek a méretállítós pelusok, melyeket magam varrok, szabok és patentozok, több gyermeket is ki tudnak szolgálni a családban. 

– A mosipelust aztán további termékek követték...
– A pelenkakészítésből lehulló anyagok hasznosításából jött a tisztasági betétek, szoptatósmelltartó-betétek és az arclemosókorongok ötlete. Ezeket is nagyon kedvelik a vásárlóink, hiszen sokan próbálnak áttérni a zero waste életmódra, aminek nagyon jó kezdeti lépése lehet ezeknek a mosható termékeknek a használata. Népszerűek a babás családoknál a nyálkendők, melyek szintén a légáteresztő, mégis vízhatlan PUL anyag miatt zseniálisak, és készülnek pelenkazsákok is a használt pelusoknak, melyeket a vásárlók a vizes strand-, illetve uszodai holmik tárolására is használnak. Az üzletben saját termékek mellett főként magyar kisvállalkozók árucikkei kaphatók: természetes alapanyagokból, kézzel készített tisztítószerek, natúrkozmetikumok és textiltermékek. Nálunk nemcsak a termékek összetevője öko, hanem a csomagolás is – visszaváltható , újratölthető csomagolású vagy kimérős termékeket árulunk, a natúrkozmetikumokat papirban és/vagy üvegcsében áruljuk – ha igényel az árucikk csomagolást.


– Létrehoztál egy Facebook-csoportot „Ökosan a hétköznapokban” néven, ahol a tagok megoszthatják egymással tapasztalataikat, ötleteiket a fenntarthatóság témakörében a legegyszerűbb gyakorlati kérdésektől  a tudományos cikkekig.
– Régóta szerettem volna egy olyan platformot, ami a környezettudatos háztartás gyakorlatias megközelítésével foglalkozik. Ahol kérdéseket lehet feltenni, ahol tudunk egymástól tanulni, tippeken, tanácsokon keresztül fejlődni. Nagy öröm, hogy kezdetektől fogva nagyon aktív a csoport – erre még én sem számítottam. Az is biztató, hogy a közösségünk heterogén: a kismamatöbbség mellett sok 18 év körüli tagunk van, az idősebbek segítenek visszatérni a hagyományos módszerekhez, ezért is gazdagítják a csoportot, és vannak természetkedvelő férfiak, apák, akik tudatosan gondolkoznak. Ugyanez a változatosság jellemző egyébként az üzlet vásárlókörére is. Következő tervem az Ökosan webshop – ebbe beleolvad majd a korábbi Bnappy.hu oldal –, mert szerencsére igény van rá.


– Nem kérdés, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet nem kedvez az általad is képviselt szemléletnek. A hulladékmentes, környezettudatos, fenntartható  élethez szükségeltetik egy pozitív jövőkép, ami, rövid időn belül többedszer, elbizonytalanodott. A világjárvány, a háború és az energiaválság olyan gazdasági mélypontokat jelentenek, amikor az ember elsősorban nem ökotermékekre költ.
– Eleve nehezítő tényezővel, a Covid-időszakban nyitottunk. Azóta a vevőkörünk megháromszorozódott, még a kereskedők által rettegett január sem okozott csalódást. Február végétől, az orosz-ukrán háború kezdetétől viszont hirtelen leállt az ívelés, most stagnálunk. Minőségi terméket árulunk, mely egyfajta luxuskategóriának számít, a vásárlóink a tudatos vásárlók, akik ezt megengedhetik maguknak. Viszont az ilyen krachok idején, mikor mindenki rettegve várja a fűtésszámlát, nekik sem ez az elsődleges. Nem a pékárut, hanem a mi termékeinket fogják előbb elengedni. 


– Ebben a gazdasági, lélektani helyzetben másként kell megszólítani a vásárlókat, mint eddig?
– Alapvetően, de  ilyen helyzetekben főként, az edukálás a fontos. Kezdetektől törekedtem arra, hogy a tartalmakat úgy fogalmazzam meg és közöljem, hogy az elindítson a vevőkben valamit. Ez nagy meló, de folyamatosan jelen kell lenni a felületeken, nem elég kirakni például egy online oldalra az ökoermékeket, beszélni kell róluk, mert sokan nem tudják, mi mire való, vagy mit lehet kiváltani vele. Vannak, akik még mindig alábecsülik az ökotermékek hatékonyságát: nem hiszik el, hogy az egyösszetevős áru (pl. ecet, szódabikarbóna, stb.) tud annyit, mint egy agyonreklámozott, színes csomagolású, többkomponensű termék. Még mindig visszatartó erő a családokon belüli ellenszél: visszamész az őskorba? – piszkálják gyakran a hagyományos módszerekhez visszatérőket. Az edukáció részeként tartok workhsopokat az üzletben: az adventikoszorú-készítéstől a gyertyaöntésig a  konyhakerttervező-foglalkozáson át sok minden volt már, ami az üzlet szellemiségéhez kapcsolódik, valamint tartok mosipelus-workshopokat, ezek gyorstalpalók a mosható pelenka használatáról, és nagyon népszerűek. Mindez azt a célt szolgálja, hogy tudatosítsuk, az ökoszemlélet nem poén és nem divathóbort: a környezet, a Földünk védelméről szól.

Tar Patrícia
Fotó: Nagy Jácint

kapcsolódó galéria
Savaria Fórum 33. évfolyam 26. szám - 2024.07.05.
Savaria Fórum 33. évfolyam 26. szám - 2024.07.05.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Augusztusban folytatódik a lomtalanítás Szombathelyen
A SZOVA Nonprofit Zrt. idén is meghirdette a lomtalanítást, amely a lakosságra és lakóingatlanokra vonatkozik, így a garázstulajdonosok, illetve intézmények, vállalkozások, kereskedelmi egységek nem vehetik igénybe a szolgáltatást.
Augusztusi időutazásra hív a XXIII. Savaria Történelmi Karnevál
Augusztus 22. és 25. között ismét megelevenedik Szombathely ókori története: a nyolc kiemelt és 20 kísérőhelyszín 388 programmal várja Savaria lakóit és a vendégeket, hogy időutazással ünnepeljük a város 2000 éves múltját, jelenét és jövőjét. A XXIII. Savaria Történelmi Karneválról kedden tartottak sajtótájékoztatót a Történelmi Témaparkban.
Edzésbe állt a Haladás VSE
Hétfőn délután 21 mezőnyjátékosnak, valamint két kapusnak tartotta meg az első edzést a Szenczi Imre vezette szakmai stáb, írja az egyesület honlapja.
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Felborult egy személyautó Celldömölk és Mesteri között - mentőhelikopter érkezett
Celldömölk és Mesteri között történt a baleset. Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra kell számítani.
legfrissebbek
Az albán tengerpart lehet a magyarok új Balatonja (képgalériával)
A sokáig lesajnált balkáni országban szárnyal a turizmus, egyre több magyar szót hallani az Adriai- és a Jón-tenger strandjain, miközben a gazdaság is pörög: mindenütt építkeznek, az éves infláció 2023-ban mindössze 4% volt, a helyi fizetőeszköz, a LEK pedig egy év alatt 14 százalékot erősödött az euróhoz képest. Mi tudnak az albánok, amit mi nem?
A Körösladányi MEDOSZ Sportkörben lett többségi tulajdonos az Illés Akadémia
Aki eddig tudta követni, hogy mi történt a Haladással, annak egy újabb fejtörő: a felszámolás előtt álló Szombathelyi Haladás Sportszolgáltató kft-től kapott jogon pár hete alakult ISA Haladás Kft. a június végén bevásárolta magát az önkormányzati választások másnapján - ahogyan leváltották a település fideszes vezetését - az NB III-ból való visszalépését bejelentő Körösladányi MEDOSZ Sportkörbe.
Kulturális megszállás alatt a belváros: szombaton tartják az Utcaművészeti Fesztivált Szombathelyen
A négy éve útjára indított Utcaművészeti Fesztivál idén július 13-án, szombaton várja egész napon át az érdeklődőket az interaktív művészeti élményt nyújtó programokra.  
Zártkapus Konferencia Liga mérkőzés volt a Király Sportlétesítményben
Július 11-én az UEFA Európa Konferencia Liga első selejtező körében a belorusz FC Torpedo Belaz Király Gábor komplexumában fogadta a moldáv FC Milsami Orheit. 
Készüljön: nagy dugók várhatók ezen a szombathelyi bevezető úton
A GYSEV Zrt. a lakosság türelmét kéri, mert július 15-től a hónap végéig ismét karbantartási munkát végez a Zanati úti aluljáró feletti vasúti hídon, ezért két héten át a Zanati úti aluljáró közúti forgalmát két belső sávra fogják szűkíteni.