Rumi úti vízelvezető: nem egyeztettek a lakókkal a tervezés előtt
A beruházás a Rumi út régi problémáját oldja meg, ezt már Tóth Kálmántól (Éljen Szombathely), a körzet képviselőjétől tudtuk meg, hiszen a Csititó utáni részen nagyobb esők után összefüggő tócsatenger alakult ki. A múlt héten megkezdett munka során 1100 méter hosszan, mindkét oldalon trapézalakú árkot (néhol nyitott, néhol fedett) alakítanak ki, majd a Vas Gereben utcánál vezetik le a csapadékvizet a Gyöngyösbe. A szakaszra a 800 millióból 140 millió jut, mondta el képviselő, aki egy korábbi beszélgetésünk során jelezte, hogy valószínűleg a lakókkal való, tervezés előtti városházi egyeztetés elmaradt. Ugyanis a tervek kizárólag a jogszabályi előírásoknak megfelelő, négy méter széles kocsibeálló-hidakat tartalmazzák, viszont több lakó jelezte, hogy ennél szélesebb vagy több átereszre lenne szüksége.
A Rumi út városi felőli részén eddig egyáltalán nem volt (illetve az idők során feltöltődött a vízelvezető) árok, vagy inkább csak jelzésértékű megoldásként betonelemekből raktak csatornafélét, de az annyira nem vezette el a vizet.
Az építés megkezdése után lett világos a lakóknak, hogy a tervektől meglehetősen nehéz lesz eltérni, mivel az EU szigorúan ellenőrzi a projektjeit és azok végrehajtását. Az önkormányzat hétfői dátummal küldött ki egy levelet az utcában élőnek arról, hogy kizárólag az előírt, egy darab csatlakozást tartalmazzák a tervek (ami az engedélyekben szerepel). Ha valaki többet vagy szélesebbet szeretne, az saját költségén rendelhet, az igényeket július 22-ig gyűjtik a városhzán, a beruházási irodán.
Külön említette meg a levél, hogy május 29-én lakossági fórum keretében mutatták be valamennyi, még el nem készült fejlesztési szakasz tervét - ezzel viszont annyi probléma volt, hogy a lakossági egyeztetést már a tervezés után tartották meg, továbbá az eseményről a szombathely.hu oldalon lehetett értesülni - az pedig nem tartozik a helyi polgárok elsődleges hírforrásai közé. Az ugytudjuk.hu hírportál azt írta, a jelenléti ív szerint a városháza illetékesein kívül három, érintett szombathelyi polgár vett részt a fórumon.
Tóth Kálmánt kedd délután akkor értük el, amikor nekilátott személyesen felkeresni az érintett lakókat, hogy megbeszélje velük a lehetőségeket.
- A legnagyobb probléma, hogy az előkészítő szakaszban kellett volna egyeztetést tartani az itt élőkkel, akik most az előzetes hivatali egyeztetést és tájékoztatást hiányolják. hiszen annak során lehetett volna felmérni a tényleges helyzetet és az igényeket. Az uniós pályázatoknál kötelező a lakossági fórum és a tájékoztatás, ehhez képest a meghívó a szombathely.hu-ra került fel. A projekt indulásáról szórólap is készült, de egyelőre itt nem találkoztam olyannal, aki kapott volna ilyent. A polgármester végül hétfőn küldte ki a levelet, de addigra már dolgozott a kivitelező cég. Az külön kérdés, hogyan építik be majd plusz átjárókat, hiszen ezek nem a projekt részei, szóval, elég nehéz lesz egyenesbe hozni az egész történetet. Folyamatosan beszélek a lakókkal, mert újabb probléma támadt. Időközben helyükre kerültek az első átereszek, és ezeknek annyira magas a peremük, hogy emiatt nehéz kisívben ráfordulni a hídra. Ez furgonok esetében okoz gondot, illetve ott, ahol záróvonal van.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.