Nem parkolhat Rolls Royce a hálószobában
Polcokon szép rendben kocsik és buszok, szebbnél szebb járgányok a nagyon régi típusoktól kezdve a modernekig. Bódi Miklós szenvedélyes gyűjtő. Az egész gyerekkorában kezdődött. Akkoriban csak matchboxokat lehetett kapni. A piciket huszonnyolc forintért vette, de 1975-ben harmincnégyet is adott egy-egy példányért. Édesanyja ugyan ebédre adta a pénzt fiának, ő inkább koplalt, csak hozzájusson az áhított kocsihoz. Miklós ismeri az összes üzletet, zsibist, netes honlapot, ahol hozzá lehet jutni a kis csodákhoz, vágyainknak csak pénztárcánk szab határt. Kérdésemre, hogy mégis mennyibe kerül átlagosan egy szebb modell, azt válaszolja, nagyjából harmincezerért vásárol egy-egy komolyabb darabot, de a határ a csillagos ég. Van olyan, amelyiknek le lehet tekerni az ablakát, a másiknak az ajtaja is zárható. Nyitható csomagtartó, lehajtható tető a kabriókon, kereket is lehet cserélni, s talán még tankolni is, ha nagyon akarunk. Motorháztető alatt kidolgozott motor, csodálatos, mi mindent kitalálnak a tervezők! A gyerekeik is matchboxokat kaptak mindig ajándékba, játszhattak édesapjuk modelljeivel is, csak vigyázniuk kellett rájuk. Megnéztük közelebbről a csodálatos gyűjteményt, és faggattuk Miklóst a legkedvesebb darabokról.
A legszebbek a régi versenyautók: Ferrari, Lamborghini. De itt vannak a kis Fiatok és az én kedvencem, egy pici kék BMW Isetta, hátul egy cseppnyi bőrönddel az utazáshoz. Miklósnak könnyű ajándékot venni, zokni és pizsama nem annyira, kocsi, könyv és lemez annál inkább jöhet a fa alá vagy szülinapra. Minden egyes darabot számontart. Vannak, amelyekhez szép emlékek fűzik, egy vasvári osztálytársa Ferrarit adott neki. Ő német rokonoktól kapta, egy káprázatos 312-es Schuco ez, az ötvenes évekből. De van itt Alfa Romeo és Maserati, ezek például Rábahídvégről jöttek. Itt van De Gaulle járgánya is zászlócskával, kis tűzoltókocsik, napfénytetős luxusautók és még sok minden. Vannak kész „űrhajók”, tizenkét hengeres koncepcióautók a Peugeot-tól, Simon Templar kocsija, a nagyon vágyott Aston Martin meggypirosban, és még ki tudja, mi minden lapul a garázs polcain bedobozolva. Egy Rolls Royce kerül még elő és egy egészen különleges példány, amit egykor Pu Ji, az utolsó kínai császár vezetett.
A családja támogatja szenvedélyét, felesége csupán egy dolgot kért tőle: hogy a hálószobában ne parkoljon egyetlen járgány sem. A legjobb helyen egy kiállításban lehetne az összes szép modell, Miklós szeretné, ha ez valaha megvalósulhatna. Dargai Tünde, Miklós felesége, aki sok évtizeden át volt a szimfonikus zenekar hegedűse, szintén kreatív alkotó és gyűjtő. Most, hogy nyugdíjbas, ő is régi szenvedélyének hódol: köt, horgol. Keze alól csodás alkotások kerülnek ki. A kis állatfigurák, húsvéti és karácsonyi apróságok, dekorációk és ékszerek nemcsak annak szereznek örömöt, aki kapja, Tünde szerint arra is jók, hogy amíg készülnek, az alkotójuk rendet tehet a gondolataiban.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.