km/óra
  2024.05.02., csütörtök  •  Zsigmond napja
Meghalt a vasi mérnök zseni, akinek a szentgotthárdi Opel-gyárat is köszönhetjük

Meghalt a vasi mérnök zseni, akinek a szentgotthárdi Opel-gyárat is köszönhetjük

Pavlics Ferenc 96 évet élt; a General Motors (GM) műszaki igazgatójaként felelős volt az első holdjáró tervezéséért, kivitelezéséért, de a nevéhez fűződik a híres Pathfinder (Nyomkövető) űrszonda távirányítású Mars-járműve, a Sojourner is. Ha ő nincs, a győri Rába nem szállíthatott volna be a GM-nek, és nélküle ma Opel-gyár sem lenne Szentgotthárdon.

Halálhíréről a családra hivatkozva a Nyugat számolt be elsőként.

Pavlics Ferenc 1928-ban Meggeyeskovácsi-Balozsameggyesen született, Szombathelyen érettségizett a Faludi Ferenc Reálgimnáziumban, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát 1950-ben. Az 1956-os forradalom idejét emigrált gépészmérnököt, ahogyan azt 1997-ben a megyei napilapnak elmesélte egy interjúban, úgy draftolta (szerződtette le) a General Motors, ahogyan az NBA-ben szokás a játékosokat. Az amerikai nagyvállatoknak listájuk volt a magyar mérnökökről, orvosokról, onnan választottak, ahogy a kiválóan képzett szakemberek beléptek az országba. "Nagy szerencsém volt, fél évvel azelőtt, egy zsúfolt ausztriai menekülttáborban nem gondoltam volna, hogy egyszer a világ egyik legjobb vállalatánál fogok dolgozni", mondta. Pedig így történt. A járműfejlesztési részlegen helyezkedett el, a detroiti kísérleti laborban a járművek és a talaj kapcsolatának vizsgálatával bízták meg. Ekkor került kapcsolatba a NASA-val, az űrkutatási hivatalnak ugyanis továbbítaniuk kellett kutatási eredményeiket, hogy azokat felhasználhassák az 1961-72 között zajlott Apollo-programban. Az Appolo-program célja kettős volt: az ember Holdra juttatása, és a hidegháború által életre hívott űrversenyben az USA vesztes pozíciójának megfordítása, a nemzeti presztízs helyreállítása. 

Pavlics vezető mérnökként vett részt a bolygók felszínén közlekedő távirányítású és ember vezette terepjárók tervezésének, fejlesztésének kutatómunkájában. A NASA kezdetben azt fontolgatta, hogy az űrhajók legénységét és egy nagy, zárt terepjáró laboratóriumot (Molab – Mobility Laboratory) juttatnak a Holdra külön rakétával, de erre nem volt elegendő pénz. Pavlicsék ezért különleges, kis méretű, összehajtogatható holdjárművet terveztek, amelyet el lehetett volna helyezni a holdkomp egyik kihasználatlan sarkában. A NASA űrrepülési központjának teljhatalmú igazgatóját, Wernher von Braunt eredeti ötlettel győzték meg: távirányítással a szobájába manővereztek egy Pavlics által készített, kicsinyített holdjárót, emlékeztet a magyar mérnök zsenialitására és kreativitására a Múlt-Kor. A Boeing és a GM néhány héten belül megbízást kapott a Lunar Rover Vehicle (LRV) megépítésére.

Az első LRV 1971-ben, az Apollo-15 expedícióval jutott a Holdra, és 27,8 kilométert tett meg. 1972-ben két űrhajó is magával vitt egy-egy példányt: az Apollo-16 asztronautái 26,6 kilométert utaztak vele, az Apollo-17 roverével 35,9 km-t tettek meg, és felállították a holdi sebességrekordot (18 km/óra). A három autó ma a Hold három különböző pontján parkol.

Pavlics Ferenc (balra) és kollégája, Sam Romano tesztelik a Lunar Rover Vehicle-t Fotó: independent.com

A GM-nél később áthelyezték az autótervező részlegre, hat évet töltött itt, majd a vállalat bécsi központjában a kelet-európai régióért felelt. Nagyszerű kapcsolatot alakított ki a Rába akkori tejhatalmú vezetőjével, Horváth Edével, a Vörös Báróval -  elérte, hogy a győri Rába-gyár hátsó hidakat szállíthasson teherautókhoz Angliába és Detroitba -, és fontos szerepe volt abban, hogy a szentgotthárdi Rába-gyárból később a GM márkáját gyártó Opel-gyár lett. Amikor 1979-ben az oroszok lerohanták Afganisztánt, vége lett az enyhülésnek, befagytak a politikai mellett a gazdasági kapcsolatok is, Pavlics Ferencet pedig Bécsből Németországba vezényelték, ahol rá bízták az új Opel Corsa fejlesztését és gyártását. Két és fél évet töltött a rüsselsheimi központban, majd újabb kettőt a cég zaragozai gyárában, innen tért vissza Santa Barbara-i otthonába 1984-ben, majd ment nyugdíjba a General Motorstól 1988-ban. 

Ezután szaktanácsadóként alkalmazta a NASA, ő fejlesztette ki magyar társaival, Bejczy Antallal és Gregus Pállal együtt 1996-ban a híres Pathfinder (Nyomkövető) űrszonda távirányítású Mars-járművét, a Sojournert, majd 2003-ban a Mars Exploration Rover program két Mars-járója, a Spirit és az Opportunity tervezésében is részt vett. 

1971-ben NASA-díjjal ismerték el munkáját. 2000-ben aranydiplomát, 2010-ben gyémántdiplomát kapott a Műegyetemen, 2005-ben a magyar autógyártás 100. évfordulóján a Műegyetemen megtartott ünnepség díszvendége volt.

2008. március 15-e alkalmából megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje (polgári tagozat) kitüntetést. 2010-ben a Magyar Mérnöki Kamara tiszteletbeli tagjává választották, a szervezet Gépészeti Tagozata pedig Botka Imre-díjjal ismerte el munkásságát. 

kapcsolódó cikkek
Fokozatosan újraindul a motorgyártás a szentgotthárdi Opel-gyárban szerdától
Fokozatosan újraindul a motorgyártás a szentgotthárdi Opel-gyárban szerdától
Fokozatosan újraindul a termelés az Opel Szentgotthárd motorgyárban szerdától - közölte Kaszás Zoltán, a gyár sajtószóvivője az MTI-vel hétfőn közleményben.
címkék
kapcsolódó cikkek
Fokozatosan újraindul a motorgyártás a szentgotthárdi Opel-gyárban szerdától
Fokozatosan újraindul a motorgyártás a szentgotthárdi Opel-gyárban szerdától
Fokozatosan újraindul a termelés az Opel Szentgotthárd motorgyárban szerdától - közölte Kaszás Zoltán, a gyár sajtószóvivője az MTI-vel hétfőn közleményben.
Savaria Fórum 33. évfolyam 16. szám - 2024.04.26.
Savaria Fórum 33. évfolyam 16. szám - 2024.04.26.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak
legfrissebbek
A Haladás Sportkomplexumban lép pályára az albán válogatott
Az Albán Labdarúgó Szövetség hivatalos Twitter-oldalának tájékoztatása szerint Szombathelyen lép pályára az albán labdarúgó válogatott az Európa-bajnokságot megelőző két felkészülési találkozón.
A szövetségi kapitány egy bohóc, mondta a válogatott hokis a románok elleni vereség után
A bolzanói Divízió I/A-s világbajnokságon két győzelmet követően a feljutásra pályázó magyar válogatott 2-1-re kikapott Romániától, a meccs után Galló Vilmos nyilatkozott egy még a vereségnél is meglepőbbet, egyszerűen lebohócozta a kanadai szövetségi kapitányt. Don McAdam és a csapat között valami nagyon félre mehetett, mert két másik megkérdezett játékos is arról beszélt, hogy "nem csak az ellenféllel kellett megküzdeniük, és nincs jó hangulat az öltözőben."
Új kocsmakvízsorozat indul Szombathelyen
A játék során 66 izgalmas, szórakoztató és izzasztó kvízkérdésre kell válaszolnotok 9 különböző játékblokkban.
Látogatás a Püspöki Palotában
A múlt héten dr. Székely János megyéspüspök vezette körbe a Szent Anna Ház tagjait a Püspöki Palotában, írja az intézmény Facebook-oldala.
Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
A szombathelyi Schaeffler 2013 óta kezeli kiemelt prioritásként duális egyetemi programjait. A duális egyetemi mentor program célja a nagyobb hatékonyság, professzionálisabb támogatás. Gazdag András HR igazgató szerint a program egyenlő részben szól a duális hallgatókról és az őket támogató mentorokról, írja honlapján a cég.