Graffitizők a GYSEV-nél: előbb lefestették, aztán takarították a vasúti kocsikat
Négy elkövető is megrongált vasúti kocsikat, egyenként mintegy 20 négyzetméteres felületen festette le graffitikkel a járműveket, írja a közleményében a vasúttársaság. A GYSEV Zrt. feljelentése után a rendőrség által indított nyomozás során megtalálták a 25 és 35 év közötti tetteseket. A Vas Megyei Rendőr-főkapitányság által indított bűnügyben a vasúttársaság jelezte: lehetőséget kíván adni arra, hogy közvetítő eljárás keretében rendezzék az ügyet. Ez azt jelenti, hogy a fiatalok jóvátételként, munka elvégzésével mentesülhettek a büntetőeljárás alól.
Az elkövetők közül hárman éltek a lehetőséggel, ők a bűncselekmény súlyosságától függően 30 és 130 közötti munkaórát töltöttek a GYSEV-nél: személykocsikat takarítottak, InterCity-kocsik szőnyeg- és kárpittisztítását végezték, tisztították a mellékhelyiségeket, és részt vettek a járművek külső mosásának kézzel végezhető munkafolyamataiban.
– Nevelő célzattal kezdeményeztük a közvetítői eljárást. Ezzel szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a graffitizés nem valami poénos dolog, hanem súlyos következményei lehetnek, hiszen egy közszolgáltatást végző vasút járműveit rongálják meg. Ezzel együtt igyekeztünk korrektek lenni a fiatalokkal, akik beletanulhattak a takarítási munkafolyamatba, reméljük, hogy ezzel nekik és másoknak is elment a kedvük a kocsik összefestésétől – hangsúlyozta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
A jóvátétel teljesítésének köszönhetően a fiatalok elkerülték a bírósági ítéletet, amely valószínűsíthetően jelentős pénzbírság lett volna számukra. A graffitizést 2017-ben és 2018-ban követték el, a jóvátételi munkát a tavalyi év második felében végezték a vasúttársaságnál.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.