km/óra
  2024.04.19., péntek  •  Emma napja
E-sport I.: A leggyorsabban fejlődő sport

E-sport I.: A leggyorsabban fejlődő sport

Az e-sport növekedése gyorsabb ütemet diktál, mint bármely más hagyományos sportág. Ennek ellenére még mindig kiélezett vita folyik róla, hogy a klasszikusok közé lehet-e sorolni a virtuális versenyeket. Sorozatunkban utánajárunk, hogy mi is az az e-sport?

 

„Néhány kocka egész nap a gép előtt ül és sztárnak képzeli magát” – gondolják sokan erről a jelenségről, miközben a valóság ennél sokkal izgalmasabb. Rengeteg elérhető játék és játékmód, hihetetlenül nagy rajongói érdeklődés, illetve kőkemény felkészülés és kitartás az, ami az e-sportot jelenti.

A következő hetekben bemutatjuk, hogy hol tart jelenleg az e-sport a nagyvilágban és Magyarországon, illetve milyen lehetőségek állnak előtte. A szombathelyi szálra, és az eSport Szombathely Sportegyesületre külön kitérünk majd.  


Kezdjük az elején. Hogyan fejlődött a kezdetektől a számítógépes versengés, ami az informatikával karöltve nőtt fel? Mielőtt visszarepülnénk az időben, itt van egy kis ízelítő, milyen hangulat uralkodik egy  CS:GO világbajnokságon. Nagyon sok „klasszikus” sportág megirigyelné ezt a felhajtást.

 

 

Egy magazinnal kezdődött minden


Az első videójátékok – vagy még inkább a játékok őseinek – megjelenése nagyon gyorsan magával hozta azt, hogy az emberek egymás ellen is versenyezni akartak. Az első virtuális bajnokságra 1972-ben került sor, amikor a kaliforniai Stanford Egyetem diákjai küzdöttek meg egymással a Spacewar! űrharc szimulátorban a fődíjért, ami nem volt más, mint egy éves Rolling Stone magazin előfizetés. 


Néhány évvel később már tízezrek jelentkeztek a Space Invaders bajnokságra, ami elődjéhez hasonlóan ugyanúgy a csillagok közé repítette a virtuális asztronautákat. Ekkor 1980-ban jártunk, a videójátékok történelmének aranykorában: megjelent az Atari 2600 konzol, ami hihetetlen fordulópontot jelentett. A PS-ek és Xbox-ok őse lehetővé tette, hogy mindenki a saját otthonában, a saját televízióján is tudjon játszani az addig egyeduralkodó játéktermek mellett – ez akkoriban nagyon nagy szó volt!

 


Igazán gyors fejlődésről a kilencvenes évektől beszélhetünk. A Doom és a Quake PC-játékokkal egyre profibb offline versenyeket szerveztek. Azonban a nagy áttörés és az e-sport tényleges megjelenése az internet elterjedésével kezdődött. A korszakot a Counter – Strike multiplayer (többszereplős) csapatjáték dominálta, amiben választani lehetett, hogy a jófiúk (terror-elhárítók), vagy a rosszfiúk (terroristák) bőrébe bújva harcolunk egymással.


A technikai lehetőségek azonban nem azonos ütemben fejlődtek, mesélte el Szalai Ádám, az NGES – Nemzeti Gaming és E-sport Sportszövetség elnöke. „A nyugati és ázsiai országokban a „telefonos internet” és a következő generációs, ADSL hálózat is sokkal előbb jelen volt, mint Magyarországon, így előbb tudtak gyakorolni már.” 


Az első nemzetközi virtuális csatákról elmondta: „Úgy éreztük magunkat, mint azok, akik alig láttak focimeccset, de egyből beküldik őket a nagypályára játszani. Hiába akartunk mi Counter-Strikeozni, ha ők 10-ből 10-szer legyőztek minket. Szépen lassan jött el az az idő, amikor már együtt tudtunk fejlődni és hasonló technikai háttér állt nekünk is rendelkezésre.”


Érdekes visszatekinteni rá, hogy az e-sport ebben az időben egészen más keretek között fejlődött a két zászlóshajó régióban, Amerikában és Koreában. Nyugaton nagyon erős közösségfejlesztés indult el. A legjobb játékosok csapatokba szerveződtek, amik az üzleti és működési koncepciójukat a profi sportokról mintázták le.


Mellette Koreában az állam és a helyi média is felkarolta a virtuális játékokat. A korai tv közvetíteni kezdte az e-sport versenyeket, ami magával hozta, hogy még szórakoztatóbbá és látványosabbá tegyék a műsorokat, a játékosok mellett a nézők számára is. Ennek köszönhető, hogy az RTS (valós idejű stratégiai) játékok, a Warcraft és a Starcraft körül hihetetlen kultusz alakult ki.

 


Bíró Balázs, a HUNESZ – Magyar E-sport Szövetség elnöke szerint ez volt az az időszak, amitől már egy iparágról beszélhetünk. „A világ különböző részein más-más játékok mentén fejlődött ki az iparág. Ázsiában és azon belül az "e-sport Mekkájának" számító Dél-Koreában a Starcraft mentén, Európában és Amerikában az akció játékok mentén jelent meg a maihoz hasonló elektronikus sportélet. Viszont volt és a mai napig működik egy játék, ami ezt globális szintre vitte, ez pedig a League of Legends. Úgy vélem a LoL, ami olyan lökést adott az e-sportnak, amelytől kezdve iparágként lehet rá hivatkozni.”


A millennium után „berobbant a piac”, ugrásszerű növekedésnek indult az e-sport. Létrejöttek az első csapatok, ahol tárt karokkal és szponzorcégek egyre növekvő támogatásaival várták a profi játékosokat. Bajnokságok, ligák és divíziók alakultak ki és egyre nagyobb rajongótábor előtt folyt a harc. 


A játékos és a támogató közötti együttműködés mindkét félnek kedvező volt, hiszen a versenyző fejleszteni tudta az eszközeit és nagyobb tornákon tudott elindulni, amivel hírnevet, profitot és még nagyobb reklámfelületet szerezhetett a csapatának és a támogatóinak. Megjelent a Major League Gaming (MLG) és a Korean e-Sports Association (KeSPA), amik az e-sport UEFA-jának, vagy Nemzetközi Olimpiai Bizottságának is tekinthetőek.

 

Milliárd dolláros bébi


Bő negyven év alatt egy újság előfizetésnyi díjtól az e-sport eljutott oda, hogy éves szinten 1 milliárd dollárt megmozgató iparággá nőtte ki magát. A játék körül mára saját kultúra alakult ki. Újságírók foglalkoznak a virtuális küzdőtér aktualitásaival, a nagyobb versenyeket stúdióműsorok vezetik fel és kommentátorok közvetítik a meccseket. 


Sok sportcsatorna kínálatába is bekerültek a játékok, főleg most, a járvány-helyzet alatt. Az e-sportok népszerűségéhez nagyban hozzájárult az online streaming szolgáltatások megjelenése is. Naponta videósok ezrei közvetítik élőben a játékukat több millió nézőnek.

 

Forrás: Newzoo


Növekszik a játékosok köre, akik számára a versenyzés több lett, mint egy közös hobbi a haverokkal. A legmagasabb szinteken ez egy kőkemény elhivatottságot igénylő munka, amivel hírnevet és nagyon sok pénzt lehet elérni. Az egyre inkább elterjedő e-sport szervezetek mellett nagyobb sportklubok is kezdenek megjelenni a porondon. Az FC Barcelona, vagy itthon a Honvéd és az MTK is építik az online szakosztályaikat

 

League of Legends Világbajnok "Flash Wolves" csapat, 2015 

 

Csonka Attila
 

 

Savaria Fórum 33. évfolyam 14. szám - 2024.04.12.
Savaria Fórum 33. évfolyam 14. szám - 2024.04.12.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak
legolvasottabbak
Szombaton elstartol a Spartan, itt vannak a részletek
Április 13-án, szombaton Szombathelyre érkezik a Spartan, a világ egyik legnépszerűbb akadályfutó versenysorozata. Több ezer magyar és nemzetközi versenyzőt várnak a szervezők. Épülnek a látványos akadálypályák, melyek csak arra várnak, hogy szombat reggel nyolc órakor elstartoljanak a versenyzők. Szólunk előre, hogy több utcában is forgalomkorlátozás lesz.
Spártaiaktól pezsgett Szombathely – Íme a Spartan Race eredményei!
Szombaton Szombathelyre érkezett a világ egyik legnépszerűbb akadályfutó versenysorozata, a Spartan Race. Reggel 8 és este 6 óra között több ezer magyar és nemzetközi versenyző száll harcba öt kategóriában, és már rögtön az elsőnél van miért büszkének lennünk: a szombathelyi Kívés Bendegúz dobogóra állhatott.
Áprilisi nyárra téli zimankó: kifehéredett a Kőszegi-hegység csúcsa
Kifehéredett az Írottkő kedden délelőtt: az Astromet Facebook-oldal élő videóban jelentkezett be a Kőszegi-hegységből, jég- és hódara, illetve hó hullott a nulla fok körüli hőmérsékleten.
Felnőtt háziorvosi rendelés Szombathely 2024: az összes rendelési idő egy helyen
A felnőtt háziorvosi rendelés biztosítása Szombathelyen 2024-ben is marad önkormányzati feladat. Néhány helyen változik a rendelési idő, cikkünkben az összes városi felnőtt háziorvosi rendelővel kapcsolatos fontos információt megtalálja.
Második lett a szombathelyi Kelemen Alex a 7-8. évfolyamosok országos történelemversenyén
Hétvégén tartották a verseny döntőjét az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központban.
legfrissebbek
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő. A képeket Wágner Levente tartalékos mérnök hadnagy 1942. szeptember 10. és 1943. február 19. között készítette a doni front hátországában a 2. magyar hadsereg katonájaként. A tiszt naplóját a szerző unokája, Rózsahegyi Barnabás 280 oldalon most közösségi finanszírozásból adja ki, benne az egyedülálló fotókkal.
Fesztivál a színházban: Határvonalak (Képgalériával)
A sokszínűség jegyében rendezi meg immár második alkalommal a Weöres Sándor Színház a Határvonalak Színházi Fesztivált május 30-tól június 2-ig (csütörtöktől vasárnapig).
Mutatjuk, mikor és hol folytatódnak az útfelújítások Szombathelyen
Szombathely 800 millió forintos önkormányzati forrásból megvalósuló útfelújításának részeként több helyszínen kezdődnek vagy folytatódnak munkálatok április harmadik hetében, ezért lezárásokra, korlátozásokra kell számítani hétvégén és a jövő héten.
Egerbe látogat az SZKKA
Az NB/I B-s női kézibajnokság 25. fordulójában a listavezető Egerbe látogat szombaton. A meccs 18.00 órakor kezdődik.
Szarka Zoltánra emlékeztek, aki 244 bajnoki meccsen védte a zöld-fehér csapat kapuját
Megemlékezést tartottak Szarka Zoltán halálának 8. évfordulóján. A Haladás VSE olimpiai bajnok labdarúgója 2016-ban hunyt el, 73 éves korában. 244 bajnoki meccsen védte a zöld-fehér csapat kapuját, tagja volt a mexikóvárosi ötkarikás játékokon aranyérmet nyert válogatottnak.