km/óra
  2024.04.25., csütörtök  •  Márk napja
A járvány idejére az iskola a nappaliba költözött

A járvány idejére az iskola a nappaliba költözött

A járványhelyzet miatt a magyar oktatási rendszernek nagyon rövid idő alatt kellett egy teljesen új rendszerhez alkalmazkodnia. Utánajártunk, a szombathelyi általános és középiskolákat hogyan érintette a távoktatás bevezetése?

 

Már a harmadik hét telt el, mióta Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette, hogy a koronavírus-helyzet miatt az egyetemek után a többi oktatási intézményt is bezárják. Illetve mégsem teljesen: az oktatás új, digitális formában folytatódik tovább. Ennek köszönhetően a tanárok és a diákok is az otthonuk biztonságából vehetnek részt a tanórákon.


Hogyan működik ez a gyakorlatban? A rendszer új módszertant igényel, sokkal több kutatómunkával, beadandóval és kiselőadással – és nem utolsósorban számítógéppel, illetve internet-hozzáféréssel. Az Oktatási Hivatal a KRÉTA (Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer) használatát ajánlotta fel a feladatok és tananyagok le- és feltöltéséhez, de mellette – nagyon innovatív módon – használnak a nemzetközi vállalatok mindennapjaiban ismert kommunikációs alkalmazásokat is.


Home office általános iskolák


Az általános iskolás korosztály esetében talán még nagyobb kihívást jelentett alkalmazkodni a távoktatáshoz. Gergácz Gábor László, a Paragvári Utcai Általános Iskola igazgatója elmesélte a tapasztalatait: „Stabil alapokra helyeztük iskolánk rendszerét. A legfontosabb célunk az volt, hogy mindenki elérje és használni tudja tananyagainkat már az első pillanattól kezdve. A kollégáim közül mindenki a maga területén, a lehető legjobb tudását biztosította hozzá, hogy a lehető leggyorsabban és szakszerűen tudjunk felkészülni.”  


„Törekszünk a diákok tanulás iránti motiváltságát fenntartani” – folytatta. „A tananyagainkkal egy kiszámítható és betartható napirendet kialakítani bennük, mely fontos az ilyen rendkívüli időkben is. Óriási feladat hárul most a szülőkre. Visszajelzéseikből azt látjuk, hogy gyermekeik mindennapi munkáját segítve támogatják őket, és biztosítják számukra a tanulás lehetőségét.”


A Paragvári hétről-hétre jelentkező videókkal – benne interaktív feladatokkal vagy pozitív üzenetekkel – teszi színesebbé az iskola és a családok mindennapi kapcsolatát ebben az időszakban. A sorozattal kapcsolatban megtudtuk: „fontos szempont, hogy a veszélyhelyzet idején is érezzék tanulóink, hogy van egy iskola, melyhez jó tartozni, melyben mindig történik valami, melyhez annyi emlék fűzi őket, melyben minden hétre jutott valami várva várt esemény.” A videókra országosan is felfigyeltek. „Nagy öröm, hogy többezres megtekintéssel büszkélkedhettünk az elmúlt két hét időszakában” – tette hozzá az iskolaigazgató. 


Még nem dőlt el az érettségi sorsa


A középiskolákban legnagyobb fejtörést a tanév végi írásbeli és szóbeli érettségik megvalósításának lehetősége okozza. A járvány miatt nagy veszélyt jelenthet a megszokottak szerint, egész évfolyamoknak egy helyen, egy időben érettségizni, azonban a vizsgák nem maradhatnak el. Ha csúszás, esetleg halasztás mellett döntenek, a szeptemberben kezdődő felsőoktatási képzések sem tudnának terv szerinti elindulni.


Mit gondol a helyzetről egy érintett végzős gimnazista? Vörös Annát, a Kanizsai Dorottya Gimnázium végzős diákját kérdeztük meg. „Az ideális megoldás szerintem az lenne, ha meg tudnánk teremteni a feltételeket az online érettségihez” – válaszolta. „Egy májusi időpont lenne a legjobb alternatíva, amennyiben ez lehetséges lesz.” 


A vizsgák lebonyolításával kapcsolatban hozzátette: „a szabályoknak megfelelően, alacsony létszámú csoportokban, megfelelő terembeosztással kellene megtartani őket. Senki sem örülne a halasztásnak, hiszen az befolyásolná a felvételiket, az egyetem kezdetét, így megnehezítené a tanárok és a végzős diákok következő hónapjait is.” 
 

Savaria Fórum 33. évfolyam 15. szám - 2024.04.19.
Savaria Fórum 33. évfolyam 15. szám - 2024.04.19.
Beszállsz? A Savaria Fórummal egy cabriót nyerhetsz!
tematikus oldalak